Gå til innhold

Sår/sprekker på forhuden

Anbefalte innlegg

Hei jeg er 27 år og har slitt med noen rifter/sår på forhuden rett under penishodet. Har et par rifter på høyre side som er mest plagsomme og et par litt mindre rifter på den andre siden. Disse vil liksom ikke gro helt. De virker som de forbedrer seg, men så blir det mere sårt igjen i perioder. Etter samleie kan riftene rives opp og kan noen ganger blø litt. Har slitt med dem i en 3års periode. Var til lege med dem for ca et år siden. Legen påpekte ikke noe spesielt med dem, men fant noe han mente var kondylomer som jeg fikk et middel mot. Etter å ha penslet disse kondylomene ble huden sår og det oppstod etterhvert også slike kondylomer i riftene. Jeg penslet også her, noe som langt ifra forbedret riftene. Jeg har mer eller mindre gitt opp å få fjernet disse kondylomene helt siden både jeg og kjæresten min har disse, men det som bekymrer meg er riftene som ikke vil gro helt. Først og fremst er jeg redd for penis-kreft..grunnet sammenheng mellom HPV og denne kreftformen..samt disse sårene/riftene som ikke vil gro...Muligens kan disse riftene skyldes at de ikke får ro til å gro har jeg tenkt på. De er jo rimelig utsatt plassert. Hva skal jeg da gjøre med dem? Kan det utvikle seg kreft i sår som ikke får ro på seg til å gro? Har planer om å ta en tur til fastlegen igjen ettersom jeg hverken har blitt kvitt det ene eller det andre. Men har ikke mulighet til å komme meg dit den nærmeste tiden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206585-s%C3%A5rsprekker-p%C3%A5-forhuden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er sannsynligvis flere forskjellige ting du har. De fleste typer av kondylomene som forekommer på genitalia skyldes et virus som heter papillomavirus. Dette virus har mange forskjellige typer, og de forskjellige typene er assosiert med forskjellige sykdom. Det er i første rekke typene 6 og 11 som er årsak til kondylomene ( i alle fall de fleste). Men disse er ikke kjent som årsak til kreft. De viktigste typene som er assosisert med kreft er typene 16 og 18, og disse har ikke noe med kondylomene å gjøre. Så denne siden av saken er relativt lite å bekymre seg for. De kan, som din lege forsøkte, vanligvis behandles, f. eks. med Podofylin, selv om ikke alle responderer godt på denne behandlingen.

Riftene er det sannsynligvis ganske uavhengig av kondylomene. De kan ha forskjellige årsaker, og det kan være vanskelig å avgjøre hva som opprinnelig var utløsende årsaken. Spesielt vanskelig er det uten å ha undersøkt dem. Jeg ville anbefale at du prøver noen nøytral salve, for å motvirke uttørking, og prøver å ha et opphold med sex en stund. Jeg kan ikke garantere at det hjelper, men det kdet ikke an være verdt å prøve. Hvis det ikke hjelper kan det være en ide å vise det til noen som har erfaring med sykdommer av denne typen, hudleger, f. eks. eller Olafia klinikken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...