Gjest ble litt perpleks.. Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 En venninne av meg, overrasket meg her om dagen med å plutselig si at hun syntes at homofili var synd, samboerskap var synd, og at hun syntes homofili var sykt og ekkelt jeg ble ganske så perpleks fordi jeg aldri har opplevd at hun har kommet med slike synspunkter før. Vi er begge kristne. Men selv om jeg også er kristen så klarer ikke jeg å være så bombastisk når det gjelder saker og ting Hvordan hadde dere reagert hvis en veninne overrasket deg med å komme med noen ganske så bombastiske synspunkter? Ble bare så perpleks... 0 Siter
DarkPink Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Sagt at der er vi sterkt uenige, rett og slett! =) Og kanskje diskutert saken, for å se om man har tenkt igjennom standpunktene sine godt nok. 0 Siter
Gjest ble litt perpleks.. Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Sagt at der er vi sterkt uenige, rett og slett! =) Og kanskje diskutert saken, for å se om man har tenkt igjennom standpunktene sine godt nok. poenget var at jeg egentlig ikke hadde lyst til å gå inn i en debatt. Jeg var overhodet ikke forberedt på det Dessuten kan jeg ikke si at jeg er totalt for eller totalt i mot det hun sa. Men jeg kan uansett ikke si at jeg har monopol på sannheten. Det endte vel med at jeg sa at dette her syntes jeg var så vanskelig tema at jeg syntes det var vanskelig å ta noe standpunkt til det. Jeg synes det er utrolig vanskelig å diskutere teologi. Er det feigt å velge å ikke ta noe standpunkt? 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Jeg hadde syntes hun var intolerant og sneversynt, men om jeg hadde tort å si det til henne er en annen sak. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Jeg hadde sagt rett ut at det synes jeg er intolerant. Men nå hadde jeg neppe vært i den situasjonen, jeg er ikke kristen og har ingen religiøse venner. Og om noen sa til meg at noe er "synd", så hadde jeg nok trukket på smilebåndet. 0 Siter
DarkPink Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 poenget var at jeg egentlig ikke hadde lyst til å gå inn i en debatt. Jeg var overhodet ikke forberedt på det Dessuten kan jeg ikke si at jeg er totalt for eller totalt i mot det hun sa. Men jeg kan uansett ikke si at jeg har monopol på sannheten. Det endte vel med at jeg sa at dette her syntes jeg var så vanskelig tema at jeg syntes det var vanskelig å ta noe standpunkt til det. Jeg synes det er utrolig vanskelig å diskutere teologi. Er det feigt å velge å ikke ta noe standpunkt? Nei, det synes jeg ikke. Flere ting jeg ikke "orker" å ta et standpunkt til, ser ikke helt vitsen med at man på død og liv må være så selvbevisst hele tiden. Men å ikke stå for at man ikke vil ta noe standpunkt, det er kanskje litt feigt =) 0 Siter
calendula Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Har en veldig kristen venninne som også har i mine øyne ekstreme og utolerante syn på homofili. vi har diskutert noen ganger, men nå lar vi det ligge - vet at vi aldri blir enige. Velger å se hennes synpunkt men har gitt klar beskjed at jeg ikke aksepterer det. 0 Siter
Gjest har rasistisk venninne Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Jeg har en venninne som har sterke rasistiske meninger og ved hvert valg forsøker å få meg til å stemme FRP. En 17.mai presterte hun å si at hun syntes det var stygt med alle de svarte ungene som hadde bunad. Jeg svarte at nå fikk hun gi seg, ingen av oss vet hva slags bakgrunn de ungene har, og dessuten er det helt irrelevant. En gang satt vi på en kafe og hun begynte å si masse stygt om "svartinger" og sånt igjen. Jeg lot henne holde på, for hun dreit seg ut sjøl. Kafeen var nemlig drevet av folk fra Sri Lanka og jeg tror nok de hørte hva som ble sagt. Min venninne ble svært ille berørt da hun oppdaget det. Jeg tror ikke hun har skiftet mening dessverre, men etter den episoden har jeg i hvert fall ikke hørt så mye om innvandrere og FRP fra henne. Folk lurer kanskje på hvorfor jeg er venninne med henne, og det er fordi jeg har et håp om at hun kanskje kan endre seg med tiden med litt påvirkning fra meg. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Jeg hadde nok også blitt ganske overrasket. Vil tro jeg hadde sagt noe i nærheten av: "Sier du det, ja. Jeg synes nå ikke det er så ille, jeg da." Og så hadde jeg penset samtalen inn på noe annet. 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Du får spørre hvorfor hun tror Gud skapte oss så forskjellige at noen ble homofile. Han skapte oss i sitt bilde, også de homofile. Hun burde være glad for mangfoldigheten i Guds skaperverk istedet for å kritisere Ham for hva Han har gjort. 0 Siter
Gjest printa Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Det kan nok tyde på at din venninde er temmelig usikker på seg selv, og hva hun skal mene. Kanskje hun har diskutert disse tingene med noen andre, den siste tiden. Og slik skiftet standpunkt. I den alderen er det lett å bli påvirket av andres sterke argumentasjon, uten at argumentene nødvendigvis er den eneste salige sannhet. Jeg vet at det i en del kristne miljøer finnes en del svart/hvit tenking om virkeligheten. Om din venninde er en person du kan diskutere sak med, kunne det kanskje vært lurt som også andre sier, å utfordre henne litt på disse meningene. 0 Siter
Frøken eple Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Jeg hadde nok også blitt ganske overrasket. Vil tro jeg hadde sagt noe i nærheten av: "Sier du det, ja. Jeg synes nå ikke det er så ille, jeg da." Og så hadde jeg penset samtalen inn på noe annet. Enig med deg. Man må ikke ha dønn like meninger, men jeg hadde ikke giddet å høre på sånt ;o) 0 Siter
Gjest Tenker jeg Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 At du ikke har merket noe til hennes meninger før hun selv sier det, betyr vel at meningene ikke har noe å si i praksis. Det er bare noe hun syns er ekkelt og galt. Mine venner har mange rare meninger om mye. Vi har absolutt ikke samme meninger om alt. Men så lenge det ikke har noe å si i praksis, så spiller det lite rolle(ja, det finnes nok unntak). Hadde jeg hatt ei venninne som sa det som du sa, så ville jeg ikke droppet henne eller prøvd å omvende henne. Men hadde hun gitt inntrykk av at hun ikke kunne være med mine homofile venner mer, da hadde saken blit en annen. Mene noe er en ting, men praktiske konsekvenser blir noe annet. 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Det hadde blitt for store konflikter for min del, så om hun mente det alvorlig, så hadde det ikke vært min veninne lenger iallefall! 0 Siter
flisa Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Det kan nok tyde på at din venninde er temmelig usikker på seg selv, og hva hun skal mene. Kanskje hun har diskutert disse tingene med noen andre, den siste tiden. Og slik skiftet standpunkt. I den alderen er det lett å bli påvirket av andres sterke argumentasjon, uten at argumentene nødvendigvis er den eneste salige sannhet. Jeg vet at det i en del kristne miljøer finnes en del svart/hvit tenking om virkeligheten. Om din venninde er en person du kan diskutere sak med, kunne det kanskje vært lurt som også andre sier, å utfordre henne litt på disse meningene. "i den aldren"? Hvilken alder var det snakk om? 0 Siter
Gjest printa Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 "i den aldren"? Hvilken alder var det snakk om? Det var ikke snakk om noen alder, der nei.* Tolket det dithen at vedkommende er ung og usikker. En person som er sikker på seg selv, skifter ikke så lett standpunkt. Min feil** 0 Siter
Gjest ble litt perpleks.. Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 At du ikke har merket noe til hennes meninger før hun selv sier det, betyr vel at meningene ikke har noe å si i praksis. Det er bare noe hun syns er ekkelt og galt. Mine venner har mange rare meninger om mye. Vi har absolutt ikke samme meninger om alt. Men så lenge det ikke har noe å si i praksis, så spiller det lite rolle(ja, det finnes nok unntak). Hadde jeg hatt ei venninne som sa det som du sa, så ville jeg ikke droppet henne eller prøvd å omvende henne. Men hadde hun gitt inntrykk av at hun ikke kunne være med mine homofile venner mer, da hadde saken blit en annen. Mene noe er en ting, men praktiske konsekvenser blir noe annet. der er jeg helt enig med deg og jeg må også akseptere at hun har meninger som kolliderer med mine. Men så lenge det ikke har noe å si i praksis, at hun feks ikke ville være sammen med mine homofile venner, eller lo og pekte hvis hun så homofile så ville jeg ikke droppet henne som venninne.. 0 Siter
Gjest ble litt perpleks.. Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Det var ikke snakk om noen alder, der nei.* Tolket det dithen at vedkommende er ung og usikker. En person som er sikker på seg selv, skifter ikke så lett standpunkt. Min feil** hvis man har passert 30 år, er man da fremdeles "ung og usikker" i følge din tankegang? 0 Siter
Gjest printa Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 hvis man har passert 30 år, er man da fremdeles "ung og usikker" i følge din tankegang? Kanskje litt usikker om man til stadighet skifter standpunkt, uansett alder. Jeg har svart "flisa" - på det samme. *jeg blingsa nok i det første innlegget* 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Kanskje litt usikker om man til stadighet skifter standpunkt, uansett alder. Jeg har svart "flisa" - på det samme. *jeg blingsa nok i det første innlegget* Det står da ikke at venninna stadig forandrer mening? Slik jeg tolker det så virker det som om dette kan være første gang de diskuterte akkurat dette temaet, ikke at venninna har hatt en annen mening tidligere. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.