Gå til innhold

Emfysem og respirasjon

Anbefalte innlegg

Jeg blir ikke klok på dette. Er det slik at de med emfysem har vanskelig for å puste inn, eller er det kun ved utpust at det er et problem? Jeg ser at både astma og emfysem klassifiseres som obstruktive sykdommer, og ved astmaanfall får man jo problemer med å trekke pusten pga forsnevrede luftveier, så vidt jeg forstår. Hvordan er det med emfysem, når dette er en kronisk tilstand? Man har vel ikke problemer hele tiden med både å trekke pusten og å få den ut igjen? Eller? Noen med kunnskap her?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206602-emfysem-og-respirasjon/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Emfysem er permanent ødeleggelse av alveolene slik at disse mangler elastisiten som skal til for å puste ut lufta uten anstrengelse. Se for deg en ballong som er blåst opp til bristepunktet mange ganger - den fyker ikke like lett avsted som da den var ny?!?

Var det greit, eller vil du ha mer detaljer?

Gjest anonym412

Emfysem er en kronisk sykdom, og blir ofte omtalt som det samme som KOLS, og rammer som regel eldre folk, og gjerne røykere som har røyket i mange år. Astma er en sykdom som rammer yngre, og man er tilnærmet frisk mellom hvert anfall, dersom man tar medisinene sine. Astma kan man vokse av seg hvis man får det i ung alder, noe man ikke kan med emfysem

Ved et asmtaanfall knyter muskulaturen i lungene seg sammen slik at luftveiene blir trange og det blir vanskelig å puste, mens ved emfysem blir alveolene i lungene stive og pusten blir like tung hele tiden, altså ikke anfallsvis som ved astma.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...