Gjest klagemuren Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Det skrives ikke værst, det skrives verst. Det skrives ikke rompe, det skrives rumpe. 0 Siter
cecily Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Det skrives heller ikke hvær. Tror det der er et østlandsfenomen. Men å skrive rompe kunne jeg fint funnet på å skrive selv. Værst er ille. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Er du sikker på at en ikke kan skrive rompe? Det har nå jeg alltid gjort.... vet egentlig ikke hvor mange ganger jeg egentlig har skrevet det ordet :-) 0 Siter
ikke fast nick Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Det skrives ikke hvet heller, men vet. Mange som tar feil der også. Og ikke nyskjerrig, men nysgjerrig. Det verste er likevel sms-språket. 0 Siter
Gjest ibro Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Er det så nøye da? Vi er amatører!!! Verre er det når journalister og redaktører skriver mye feil. DE skulle hatt styr på slikt! 0 Siter
Gjest ibro Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Er du sikker på at en ikke kan skrive rompe? Det har nå jeg alltid gjort.... vet egentlig ikke hvor mange ganger jeg egentlig har skrevet det ordet :-) Det har faktisk kommet så mange merkelige nye godkjente skrivemåter, at jeg iallefall har droppet å si at jeg VET. Egentlig for mange år siden. Feks kan enskrive pøbb, teip, jus og annet som jeg umiddelbart tror er en stygg stavefeil. 0 Siter
Lillemus Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Det er også stor forskjell på bevist og bevisst - noe ikke alle her inne er seg bevisst. ;o) 0 Siter
laban Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Er du sikker på at en ikke kan skrive rompe? Det har nå jeg alltid gjort.... vet egentlig ikke hvor mange ganger jeg egentlig har skrevet det ordet :-) Det står (foreløpig) bare rumpe i bokmålsordboka. 0 Siter
Gyda Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Det har faktisk kommet så mange merkelige nye godkjente skrivemåter, at jeg iallefall har droppet å si at jeg VET. Egentlig for mange år siden. Feks kan enskrive pøbb, teip, jus og annet som jeg umiddelbart tror er en stygg stavefeil. Det er ikke lov å skrive rompe, nei. Rumpe er det korrekte. Det er heller ikke lov å skrive pøbb. Pøbb var ett av ordene det ble så mye ståk rundt her for noen år siden - det ble foreslått av Språkrådet, men gikk ikke gjennom som godkjent skrivemåte i Departementet. 0 Siter
Frøken eple Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 He, he. Vet ikke hva du refererer til her siden jeg ikke har lest øvrige tråder i dag, men det var akkurat det jeg tenkte da jeg leste tittelen. 0 Siter
Frøken eple Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Er det så nøye da? Vi er amatører!!! Verre er det når journalister og redaktører skriver mye feil. DE skulle hatt styr på slikt! Men når allmennheten til stadig skriver feil, blir også journalistens språk svekket. Skrivefeil er en uting. Men jeg har det helt sikkert selv også til tider. 0 Siter
Frøken eple Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Det skrives ikke hvet heller, men vet. Mange som tar feil der også. Og ikke nyskjerrig, men nysgjerrig. Det verste er likevel sms-språket. Jeg synes ikke sms-språket er like ille som andre skrivefeil. Sms-språk er i hovedsak forkortelser, mens andre skrivefeil er en fin miks av ignorans, uvitenhet og slurv. 0 Siter
Frøken eple Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Det har faktisk kommet så mange merkelige nye godkjente skrivemåter, at jeg iallefall har droppet å si at jeg VET. Egentlig for mange år siden. Feks kan enskrive pøbb, teip, jus og annet som jeg umiddelbart tror er en stygg stavefeil. For ikke å glemme "sørvis"! 0 Siter
Babette Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Er du sikker på at en ikke kan skrive rompe? Det har nå jeg alltid gjort.... vet egentlig ikke hvor mange ganger jeg egentlig har skrevet det ordet :-) Skriv ræv, så er du på trygg grunn. 0 Siter
Gjest quando Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 ...og det skrives runke, ikke ronke. 0 Siter
serendipity Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Det skrives heller ikke hvær. Tror det der er et østlandsfenomen. Men å skrive rompe kunne jeg fint funnet på å skrive selv. Værst er ille. ØSTLANDSFENOMEN!!!! *klask* he he...forøvrig så er jeg verdensmester i skrivefeil, men kanskje ikke av den sorten... 0 Siter
Gjest grå katt i natten Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Det skrives heller ikke hvær. Tror det der er et østlandsfenomen. Men å skrive rompe kunne jeg fint funnet på å skrive selv. Værst er ille. Hva betyr "hvær"? Hvisst du kan forklare? 0 Siter
morsan Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Og tillegget til overskriften skal selvsagt skrives: "at det går an!" ;-) 0 Siter
Gjest LucySky Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Og tillegget til overskriften skal selvsagt skrives: "at det går an!" ;-) Runke og rumpe er dumme ord, det. Ronke og rompe syns jeg ser mye mer normalt ut. Første stavemåte ser ut som om ordene blir sagt av en med sjokkert blikk og snurpet trutmunn, ordene blir direkte ekle og pinlige. Med "o" derimot blir det liksom litt mer frisk luft i sakene. Jeg krangler meg stort sett til å bruke "o"! 0 Siter
cecily Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Hva betyr "hvær"? Hvisst du kan forklare? Niks, ingen forklaring her i gården. Du får rette deg etter mine regler, sånn er det bare ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.