Gå til innhold

Værste rompa

Anbefalte innlegg

Gjest klagemuren
Skrevet

Det skrives ikke værst, det skrives verst.

Det skrives ikke rompe, det skrives rumpe.

Skrevet

Det skrives heller ikke hvær. Tror det der er et østlandsfenomen.

Men å skrive rompe kunne jeg fint funnet på å skrive selv. Værst er ille.

Skrevet

Er du sikker på at en ikke kan skrive rompe? Det har nå jeg alltid gjort.... vet egentlig ikke hvor mange ganger jeg egentlig har skrevet det ordet :-)

ikke fast nick
Skrevet

Det skrives ikke hvet heller, men vet. Mange som tar feil der også.

Og ikke nyskjerrig, men nysgjerrig.

Det verste er likevel sms-språket.

Skrevet

Er det så nøye da? Vi er amatører!!!

Verre er det når journalister og redaktører skriver mye feil. DE skulle hatt styr på slikt!

Skrevet

Er du sikker på at en ikke kan skrive rompe? Det har nå jeg alltid gjort.... vet egentlig ikke hvor mange ganger jeg egentlig har skrevet det ordet :-)

Det har faktisk kommet så mange merkelige nye godkjente skrivemåter, at jeg iallefall har droppet å si at jeg VET. Egentlig for mange år siden.

Feks kan enskrive pøbb, teip, jus og annet som jeg umiddelbart tror er en stygg stavefeil.

Skrevet

Det er også stor forskjell på bevist og bevisst - noe ikke alle her inne er seg bevisst. ;o)

Skrevet

Det står (foreløpig) bare rumpe i bokmålsordboka.

Skrevet

Det har faktisk kommet så mange merkelige nye godkjente skrivemåter, at jeg iallefall har droppet å si at jeg VET. Egentlig for mange år siden.

Feks kan enskrive pøbb, teip, jus og annet som jeg umiddelbart tror er en stygg stavefeil.

Det er ikke lov å skrive rompe, nei. Rumpe er det korrekte.

Det er heller ikke lov å skrive pøbb. Pøbb var ett av ordene det ble så mye ståk rundt her for noen år siden - det ble foreslått av Språkrådet, men gikk ikke gjennom som godkjent skrivemåte i Departementet.

Skrevet

He, he. Vet ikke hva du refererer til her siden jeg ikke har lest øvrige tråder i dag, men det var akkurat det jeg tenkte da jeg leste tittelen.

Skrevet

Er det så nøye da? Vi er amatører!!!

Verre er det når journalister og redaktører skriver mye feil. DE skulle hatt styr på slikt!

Men når allmennheten til stadig skriver feil, blir også journalistens språk svekket. Skrivefeil er en uting. Men jeg har det helt sikkert selv også til tider.

Skrevet

Det skrives ikke hvet heller, men vet. Mange som tar feil der også.

Og ikke nyskjerrig, men nysgjerrig.

Det verste er likevel sms-språket.

Jeg synes ikke sms-språket er like ille som andre skrivefeil. Sms-språk er i hovedsak forkortelser, mens andre skrivefeil er en fin miks av ignorans, uvitenhet og slurv.

Skrevet

For ikke å glemme "sørvis"!

Skrevet

Skriv ræv, så er du på trygg grunn.

Skrevet

ØSTLANDSFENOMEN!!!! *klask* he he...forøvrig så er jeg verdensmester i skrivefeil, men kanskje ikke av den sorten...

Gjest grå katt i natten
Skrevet

Hva betyr "hvær"? Hvisst du kan forklare? :)

Skrevet

Og tillegget til overskriften skal selvsagt skrives: "at det går an!"

;-)

Skrevet

Og tillegget til overskriften skal selvsagt skrives: "at det går an!"

;-)

Runke og rumpe er dumme ord, det.

Ronke og rompe syns jeg ser mye mer normalt ut. Første stavemåte ser ut som om ordene blir sagt av en med sjokkert blikk og snurpet trutmunn, ordene blir direkte ekle og pinlige.

Med "o" derimot blir det liksom litt mer frisk luft i sakene.

Jeg krangler meg stort sett til å bruke "o"!

Skrevet

Hva betyr "hvær"? Hvisst du kan forklare? :)

Niks, ingen forklaring her i gården. Du får rette deg etter mine regler, sånn er det bare ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...