Gå til innhold

Hvorfor ikke margarin i småkaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Berlinerkranser er kjempegdt! Men ikke så helt enkelt... I fjor endte jeg opp med å bruke sprøytepose.

jeg har faktisk vært med på prosjekt berlinerkranser sammen med mormor to ganger (begge gangene uten sprøytepose!), så jeg burde sånn reint teoretisk kunne klare det..tror jeg...?

Skrevet

Han er så god skjønner du! :o)

Forelska? Definitivt! :o) Og da er det sååå koselig å gjøre stas på sin elskede vet du!

:)

Skrevet

jeg har faktisk vært med på prosjekt berlinerkranser sammen med mormor to ganger (begge gangene uten sprøytepose!), så jeg burde sånn reint teoretisk kunne klare det..tror jeg...?

Men hvordan gikk det sist du prøvde? Eller skulle prøve, mer presist?

skorpionfisken
Skrevet

Smaken, Lillemus, smaken...

Jeg bakte engang berlinerkranser med margarin uten melk og salt (til en melkeallergiker) og det var kun allergikeren selv som syntes de kunne spises. Han var ikke så godt vant...

Cluet med å bruke margarin uten melk og salt er å ha litt salt i baksten for å erstatte det saltet som ikke er i margarinen.

Jeg skjønner ikke hvorfor de fjerner saltet, når det er melka folk er allergisk mot. Man er ikke allergisk mot salt, selv om mange burde redusere saltinntaket. Men jeg synes man må kunne redusere saltet andre plasser enn der.

Gjør det samme når jeg baker med olje, har bittelitt salt oppi.

Skrevet

Nei, det har jeg fortrengt! :)

Skrevet

Dvs, jeg husker at jeg pælma hele dritten,men jeg kan ikke huske eksakt hva som gikk feil.

Skrevet

Jo, nå husker jeg det. Det skal IKKE være smelta smør i Berlinerkranser. Minn meg på at jeg noterer det i oppskrifta.

Skrevet

Cluet med å bruke margarin uten melk og salt er å ha litt salt i baksten for å erstatte det saltet som ikke er i margarinen.

Jeg skjønner ikke hvorfor de fjerner saltet, når det er melka folk er allergisk mot. Man er ikke allergisk mot salt, selv om mange burde redusere saltinntaket. Men jeg synes man må kunne redusere saltet andre plasser enn der.

Gjør det samme når jeg baker med olje, har bittelitt salt oppi.

Det har jeg faktisk ikke tenkt på.

Men berlinerkranser var uansett ikke det lureste, siden smørsmaken er så vesentlig. Jeg bakte pepperkaker til han en gang etterpå, og de ble faktisk helt ålreite.

Skrevet

Jo, nå husker jeg det. Det skal IKKE være smelta smør i Berlinerkranser. Minn meg på at jeg noterer det i oppskrifta.

*gapskratter*

Skrevet

*gapskratter*

"Deigen" havna på samma stedet som de skuddsikre Minced Pies'ene jeg lagde samma dagen. Blei visst ikke så mye julebakst i fjor, nei... ;)

Skrevet

Det heter for fanken ikke colakaker med c - det er svensk og betyr karamellkaker - derfor med K - KOLAKAKOR!

:-)

...men det er klart du skal bruke margarin -det smaker jo spøkelse når man bruker meierismør jo.

Skrevet

"Deigen" havna på samma stedet som de skuddsikre Minced Pies'ene jeg lagde samma dagen. Blei visst ikke så mye julebakst i fjor, nei... ;)

Jeg tror du ville egnet deg bedre som kokk enn som husmor, gitt...

Var det i dag du skulle spise gakkgakk?

Skrevet

Jeg tror du ville egnet deg bedre som kokk enn som husmor, gitt...

Var det i dag du skulle spise gakkgakk?

Jepp. :) Og Creme Catalana til dessert. DET kan jeg ihvertfall lage. :)

Skrevet

Det heter for fanken ikke colakaker med c - det er svensk og betyr karamellkaker - derfor med K - KOLAKAKOR!

:-)

...men det er klart du skal bruke margarin -det smaker jo spøkelse når man bruker meierismør jo.

Aha! Så det er det kola i kolakaker kommer av! Takk for oppklaringen! :o)

Skrevet

Margarin (melange) isteden for smør går bra, smak og behag. Soft som du skriver derimot er ikke egnet til kaker, er vel fordi det er soyamargarin.

Skrevet

Aha! Så det er det kola i kolakaker kommer av! Takk for oppklaringen! :o)

værsågod! :)

Skrevet

Åh, har du oppskriften på de pinnene (kolakaker)?

De er såååå gode!

*slafse*

Skrevet

Åh, har du oppskriften på de pinnene (kolakaker)?

De er såååå gode!

*slafse*

Jeg har alltid kalt dem "Berits brune pinner", men en venninne av meg sier det er kolakaker, her er oppskriften i alle fall:

200 g smør

200 g sukker

1 eggeplomme

1 ss sirup

1 ts kanel

1 ts vaniljesukker

1 ts natron

3-4 kopper hvetemel

Rør sammen smør og sukker. Ha i eggeplomme og sirup. Ha i det tørre.

Form til 4 avlange stenger som trykkes flate på platen (bruk to stekeplater ellers blir det for fullt!), pensle med eggehviten og strø over hakkede mandler (det pleier ikke jeg) og strø på litt sukker.

Stekes på 190-200 grader i ca. 12 min. Flyter en del utover så ikke legg stengene for tett på platen - lag gjerne to lange, smale stenger i platens lengderetning fremfor to korte på tvers. Skjæres i strimler mens de er varme.

Nam nam!

Skrevet

Jeg har alltid kalt dem "Berits brune pinner", men en venninne av meg sier det er kolakaker, her er oppskriften i alle fall:

200 g smør

200 g sukker

1 eggeplomme

1 ss sirup

1 ts kanel

1 ts vaniljesukker

1 ts natron

3-4 kopper hvetemel

Rør sammen smør og sukker. Ha i eggeplomme og sirup. Ha i det tørre.

Form til 4 avlange stenger som trykkes flate på platen (bruk to stekeplater ellers blir det for fullt!), pensle med eggehviten og strø over hakkede mandler (det pleier ikke jeg) og strø på litt sukker.

Stekes på 190-200 grader i ca. 12 min. Flyter en del utover så ikke legg stengene for tett på platen - lag gjerne to lange, smale stenger i platens lengderetning fremfor to korte på tvers. Skjæres i strimler mens de er varme.

Nam nam!

Tuuuuusen takk! ;oD

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...