Gå til innhold

Dansk igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva betyr "oven i købet"

Ser det blir brukt i flere ulike sammenhenger.

Skrevet

Man kan si "oven i kjøpet" på norsk også, men det vil vel bli regnet som et gammeldags uttrykk.

Det betyr vel ikke noe annet enn "i tillegg", eller "dertil", "endatil" (hvis det er noe som heter det), men det brukes mest på norsk når det er litt sånn sjokkerende, i betydningen "sannelig også".

Jeg vet ikke om danskene bruker det mer til vanlig, i så fall kan det kanskje oversettes med "til og med" i mange sammenhenger.

Dette ble rørete, håper du fikk noe utav det...

Skrevet

Man kan si "oven i kjøpet" på norsk også, men det vil vel bli regnet som et gammeldags uttrykk.

Det betyr vel ikke noe annet enn "i tillegg", eller "dertil", "endatil" (hvis det er noe som heter det), men det brukes mest på norsk når det er litt sånn sjokkerende, i betydningen "sannelig også".

Jeg vet ikke om danskene bruker det mer til vanlig, i så fall kan det kanskje oversettes med "til og med" i mange sammenhenger.

Dette ble rørete, håper du fikk noe utav det...

Ja, det kan stemme ganske bra! Tusen hjertlig

Skrevet

På toppen av det hele, til alt overmål.

Jeg oppfatter uttrykket som noe sterkere enn "i tillegg".

Men frøken eple, du må være pur ung siden du ikke gjenkjenner disse uttrykkene. De er jo også norske.

Skrevet

På toppen av det hele, til alt overmål.

Jeg oppfatter uttrykket som noe sterkere enn "i tillegg".

Men frøken eple, du må være pur ung siden du ikke gjenkjenner disse uttrykkene. De er jo også norske.

Tja, spørs hva du kaller pur ung.

Saken er at det er veldig viktig at det blir helt rett. Oversetter en liten tekst. Men jeg skjønner jo den store og hele sammenhengen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...