Frøken eple Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Hva betyr "oven i købet" Ser det blir brukt i flere ulike sammenhenger. 0 Siter
laban Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Man kan si "oven i kjøpet" på norsk også, men det vil vel bli regnet som et gammeldags uttrykk. Det betyr vel ikke noe annet enn "i tillegg", eller "dertil", "endatil" (hvis det er noe som heter det), men det brukes mest på norsk når det er litt sånn sjokkerende, i betydningen "sannelig også". Jeg vet ikke om danskene bruker det mer til vanlig, i så fall kan det kanskje oversettes med "til og med" i mange sammenhenger. Dette ble rørete, håper du fikk noe utav det... 0 Siter
Frøken eple Skrevet 17. november 2005 Forfatter Skrevet 17. november 2005 Man kan si "oven i kjøpet" på norsk også, men det vil vel bli regnet som et gammeldags uttrykk. Det betyr vel ikke noe annet enn "i tillegg", eller "dertil", "endatil" (hvis det er noe som heter det), men det brukes mest på norsk når det er litt sånn sjokkerende, i betydningen "sannelig også". Jeg vet ikke om danskene bruker det mer til vanlig, i så fall kan det kanskje oversettes med "til og med" i mange sammenhenger. Dette ble rørete, håper du fikk noe utav det... Ja, det kan stemme ganske bra! Tusen hjertlig 0 Siter
Babette Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 På toppen av det hele, til alt overmål. Jeg oppfatter uttrykket som noe sterkere enn "i tillegg". Men frøken eple, du må være pur ung siden du ikke gjenkjenner disse uttrykkene. De er jo også norske. 0 Siter
Frøken eple Skrevet 17. november 2005 Forfatter Skrevet 17. november 2005 På toppen av det hele, til alt overmål. Jeg oppfatter uttrykket som noe sterkere enn "i tillegg". Men frøken eple, du må være pur ung siden du ikke gjenkjenner disse uttrykkene. De er jo også norske. Tja, spørs hva du kaller pur ung. Saken er at det er veldig viktig at det blir helt rett. Oversetter en liten tekst. Men jeg skjønner jo den store og hele sammenhengen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.