Gå til innhold

ARGH! Småkryp i melposene!! hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

UGH!!!

Har hørt om melbiller, men tror ikke det var det - veeeeldig smått og tynt, sorte avlange prikker nesten, men som altså beveger seg ......

Hva gjør jeg nå?? Har kastet alle de åpne matvarene som var i den hyllen nå...

Vasket over med varmt vann (salmiakkflasken var tom :( ) og skylt de posene som ikke var åpnet og av plast i vann....

Skal til butikken og handle lufttette bokser til å helle i melet (for å forhindre/begrense at det skjer igjen), salmiakk....

er det noe mer jeg må tenke på??

Grrrr! Hvorfor skjer dette!? Var det noe i en melpose som jeg kjøpte som da spredte seg eller?? og noen som vet hva det jeg hadde heter, slik at jeg kan søke på nettet? larver kanskje, veeeeldig tynne streker da...

Gjest Lilipyjams
Skrevet

Du må nok ta en skikkelig rengjøring av kjøkkenet ditt! småkry er ekkelt. Ville kastet uåpne melposer også. Alt.Kan ha kommet seg inni!

Glad jeg ikke er i dine sko i dag!

Skrevet

Tette bokser og glass er det beste. Men skulle det skje en gange senere at sånt dukker opp så må du heller støvsuge godt framfor å vaske.

Skrevet

Du må nok ta en skikkelig rengjøring av kjøkkenet ditt! småkry er ekkelt. Ville kastet uåpne melposer også. Alt.Kan ha kommet seg inni!

Glad jeg ikke er i dine sko i dag!

Ja bleh, kastet alt som var i de hyllene som ikke var innpakket i uåpnet plast - fire fulle bæreposer :(

Begynner å få igjen pusten nå, lurer på om det spiller noen rolle hva slags plastbokser jeg kjøper til melet? for å begrense fremtidige problemer...og hva bør jeg vaske kjøkkenet med...salmiakk holder lenge?

Bleh..blir nok en helhetlig kjøkkenvask før julebaksten iallefall!!! :( :( :(

Skrevet

Tette bokser og glass er det beste. Men skulle det skje en gange senere at sånt dukker opp så må du heller støvsuge godt framfor å vaske.

Gjorde begge deler, glemte å skrive det..støvsuget så vasket over med vann...

nå lurer jeg på om jeg bør investere i skikkelige bokser, eller om rimelige plastbokser som selges i større matvarebutikker holder (ikke engangsboksene, men noe a la tuppervare)?

Skrevet

Gjorde begge deler, glemte å skrive det..støvsuget så vasket over med vann...

nå lurer jeg på om jeg bør investere i skikkelige bokser, eller om rimelige plastbokser som selges i større matvarebutikker holder (ikke engangsboksene, men noe a la tuppervare)?

Så lenge boksene er tette så spiller det ingen rolle hva de heter. Ikea har bra utvalg til fornuftige priser. Tupperware er etter min mening skyhøyt overpriset selv om de er holdbare

Skrevet

Så lenge boksene er tette så spiller det ingen rolle hva de heter. Ikea har bra utvalg til fornuftige priser. Tupperware er etter min mening skyhøyt overpriset selv om de er holdbare

Finnes det i det hele tatt noe som helst av hjemmeparty-ting som ikke er skyhøyt overpriset? Synes alt er sinnsykt dyrt!

Og nå selger jo Nille prikk like plagiater av mange Kari Trestakk-produkter også, til en myyyye rimeligere penge.

Skrevet

Finnes det i det hele tatt noe som helst av hjemmeparty-ting som ikke er skyhøyt overpriset? Synes alt er sinnsykt dyrt!

Og nå selger jo Nille prikk like plagiater av mange Kari Trestakk-produkter også, til en myyyye rimeligere penge.

Enig! Har noen Tupperwaregreier som jeg har fått i gave av ei som er selger for denne plasten. Helt ok ting, men jeg nekter å betale så mye for produkter som er like bra og mye billigere i butikkene

Gjest SteelMagnolias
Skrevet

Også kalt for melmidd...veldig ekkelt ja... Men at de er svarte..det vet jeg ikke. De jeg selv har sett/hørt om er hvite/beige og runde. *grøss*

Og det skjer så og si med alle melposer som står åpne i skap (når de blir for gamle). Vanskelig å unngå, men kanskje det hjelper med tupperware, som du sier...noe som er heelt tett.

Gjest æsj, æsj, æsj
Skrevet

Hadde akkurat samme hos meg....

Kastet alt, støvsugde og vasket....kjøpte inn nytt.....og kort tid etter var det påan igjen.

Har mel i plastesker, men krypene sitter jo utenpå disse også da.

Det er så ekkelt.

Men lurer på....er dette vanlig, noe vi må forvente??? Eller er det uvanlig??

Gjest æsj,æsj,æsj
Skrevet

Også kalt for melmidd...veldig ekkelt ja... Men at de er svarte..det vet jeg ikke. De jeg selv har sett/hørt om er hvite/beige og runde. *grøss*

Og det skjer så og si med alle melposer som står åpne i skap (når de blir for gamle). Vanskelig å unngå, men kanskje det hjelper med tupperware, som du sier...noe som er heelt tett.

De vi har er sorte, avlange og tynne.......kjempesmå....

Gjest SteelMagnolias
Skrevet

De vi har er sorte, avlange og tynne.......kjempesmå....

Uff...

Begynner å klø snart...

Skrevet

Kastet alt, støvsugde og vasket....kjøpte inn nytt.....og kort tid etter var det påan igjen.

Det er så ekkelt.

Urk!!

Aner ikke, første gangen jeg er blitt utsatt for dette -- og jeg har maaange melposer (liker å bake..skulle faktisk bake brød da jeg oppdaget disse-- måtte kaste hele deigen og har LITE lyst til å bake igjen med det første nå!!! :( :( ) og har hatt de åpne i skuffer & skap i flere år da liksom...

men høres ut som om vi har blitt utsatt for de samme småkrypa, ja! :( :( :(

Skrevet

Merkelig, første gangen for meg iallefall....kanskje uheldig med en pose som da spredte seg? Skal iallefall ikke bake igjen med det første!!! :(

Gjest brødbakeren
Skrevet

Da må jeg nesten hive meg inn i samtalen med en liten ekkel historie som ikke passer for svake mager. Jeg har da ikke for vane å sjekke melet før min store bakeverksdager og nettopp baket brød av alt jeg hadde. Min venninne skulle også bake brød (vi bodde kollektivt), men venninnen min oppdaget til sin forskrekkelse at melet inneholdt melbiller. Selvfølgelig satt jeg da å spiste mine nyedlige hjemmelaget brød jeg. Men brødene min var for godt til å kastes fant jeg ut, og litt ekstra proteiner var da ikke å forakte i de trange studietider.

Skrevet

Det er så ekkelt.

Ikke bruk vann så lenge du har problem med disse skapningene! Identifiser vilken sort det er og finn ut hva du skal/kan gjøre for å utrydde dem. Men fukt gir de grobunn for å formere seg.

Skrevet

Fant det for noen uker siden også. Heldigvis en helt ny melpose som ikke hadde stått i skapet. Så jeg slapp unna rengjøringen:-)

Men posen gikk ut fortere enn fortest.

Gjest Lilipyjamas
Skrevet

Har foresten hørt man ikke bare skal kaste disse i søpla, da de må fryse for å dø.

Skrevet

Små sorte avlange prikker er helt klart melbiller.

Jeg hadde det for en del år siden, og for å bli HELT kvitt faenskapet, må du vaske nøye alle skuffer - også på baksiden! De legger også eggene sine i folder på suppeposene dine, på hermetikk og alt annet du har i skuffen.

Du må altså enten kaste alt av tørrvarer, eller du må studere hver enkelt ting nøye før du legger den tilbake igjen.

Personlig kastet jeg alt - orket ikke tanken på at en liten slurv skulle bety en slik omfattende vaskejobb en gang til.

Gikk deretter til innkjøp av en del plastbokser:-)

Skrevet

Ikke bruk vann så lenge du har problem med disse skapningene! Identifiser vilken sort det er og finn ut hva du skal/kan gjøre for å utrydde dem. Men fukt gir de grobunn for å formere seg.

Urk!!

Lurer forresten på om "karantenetid" er lurt på sånt? Dvs la hyllene stå tomme et par dager før jeg tar inn nye bokser og sånn?

og....identifisere...aner ikke hva det var..har sett bilder av melbiller, de ser jo store og billeaktige ut...det var ikke mine...mine var veeeldig små...både sorte og brune.....ser ut som små små frøkorn som beveger seg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...