Gå til innhold

Foreldremøte

Anbefalte innlegg

Gjest SiriMette
Skrevet

Når det er foreldremøte på skolen til barnet ditt, møter du da opp? Syns du det er viktig?

Hva syns du om å ta opp forskjellige tema og problemstillinger som er aktuelle for den alderen barnet er i? Eksempel kan være kosthold.

Gjest Dior femme
Skrevet

Selvsagt møter jeg opp!

Er lærer selv og ser hvilke foreldre som ikke stiller... Det står dessverre ofte i sammenheng med oppfølgingen ellers. Eller mangel på sådan...

Gjest SiriMette
Skrevet

Selvsagt møter jeg opp!

Er lærer selv og ser hvilke foreldre som ikke stiller... Det står dessverre ofte i sammenheng med oppfølgingen ellers. Eller mangel på sådan...

Har hørt at det er nytt med forskjellig tema på foreldremøte. Er litt nysgjerrig på dette. Eksempel kan være kosthold. Er dette vanlig hos dere? Hvordan foregår det?

Hos oss er det bare "vanlig" kjedelig informasjonsmøte. Ting vi lett kunne lest oss til.

Gjest Dior femme
Skrevet

Har hørt at det er nytt med forskjellig tema på foreldremøte. Er litt nysgjerrig på dette. Eksempel kan være kosthold. Er dette vanlig hos dere? Hvordan foregår det?

Hos oss er det bare "vanlig" kjedelig informasjonsmøte. Ting vi lett kunne lest oss til.

Temakvelder er vanlig ja. Gjerne på foreldrenes initiativ. De vet best hva det kan være behov for å prate om i fellesskap.

Et foreldremøte skal ikke styres bare av lærere. Det er _foreldrenes_ møte.

Foreldrekontaktene skal ta ansvar her. Ta kontakt med dem. Avtal agenda med læreren på forhånd.

Skrevet

Dersom det hadde vært et temamøte så hadde jeg muligens møtt opp. Men etter å ha vært på to "generelle" foreldremøter i fjor fikk jeg nok. Bare vissvass og "god dag mann - økseskaft"-svar jo. Nei, da har jeg faktisk bedre ting å bruke tiden min til!

Men følger opp guttungen på skolen - det gjør jeg alikevel! :o)

Skrevet

Foreldremøte for hele klassen styrer jeg unna.Vi går kun om det er opplyst om spesielle saker. Det viktigste kommer som skriv til hjemmet. Foreldrekonferansene er vi veldig påpasselige med å stille opp på.

Jeg vil ikke si at mine barn går glipp av noe av den grunn.

Skrevet

Ja, jeg synes det er viktig å møte opp for å etablere kontakt mellom skole og foreldre. Innholdet er vel ikke alltid det mest revolusjonerende, men det har jeg heller ingen forventing om. Jeg synes det er viktig å støtte opp om kontakt mellom skole og foreldre.. og skolens initiativ til kontakt litt uavhengig av hva de faktisk prioriterer/legger opp til på møtene.

Og så tror jeg det er lett å undervurdere et slikt foreldremøtes verdi. Representanter velges, viktige beskjeder formidles (det er "bestandig" de som ikke møter som gjør de tingene som man igjen og igjen poengeterer på møtene).

Og jeg har også viktige ting å gjøre, om de ikke er viktigere akkurat den dagen. (DOL, for eksempel..?)

Mvh

Gjest abrahamsen
Skrevet

Ja, jeg møter helt klart opp. En av oss er alltid på møter både i bhg og på skole.

Skrevet

Vi stiller på foreldremøtene, ja. Vi har ikke hatt tema-møter på skolen, bare i barnehagen.

Skrevet

Ja klart jeg stiller opp. Syns det er viktig å følge dem opp enten det er generelle møter eller foreldresamtaler.

Skrevet

Jeg synes det er kjempeviktig å møte opp på foreldremøter og konferansetimer.

På foreldremøte kan det godt tas opp ting som er til alle barnas eller hele skolens beste. Men, som du sier, det bør være tilpasset barnas alder.

Skrevet

Jeg synes det er kjempeviktig å møte opp på foreldremøter og konferansetimer.

På foreldremøte kan det godt tas opp ting som er til alle barnas eller hele skolens beste. Men, som du sier, det bør være tilpasset barnas alder.

På foreldremøtene kan man jo både få sjekket de andre foreldrene, hvordan de ser på ting, m.a.o hva er med på å skape et godt eller dårlig miljø i klassen - og man kan la sin egen røst bli hørt, få være med på å bestemme det miljøet.

Noe som definitivt har med eget barn å gjøre.

Da dattera mi gikk på barneskolen, satt 40 % av foreldrene og skravlet seg i mellom ("skal du spille squash i morgen?") - et sjokk for en gammel raddis, som syns at man kommer på slike møter for å lytte til skolens mening, de andre foreldrenes mening, samt la sin egen mening bli hørt.

Skrevet

Heia.

Jeg gjør det jeg kan for å møte opp på foreldremøtene. Er alene med jentene og jobber skift, men tror bare jeg har gått glipp av et møte i løpet av de åtte årene jentene har vært på skolen.

Når det gjleder foreldremøter, heter det seg at det er læreren som skal kalle inn til møtet på høsten. Her blir gjerne de forskjellige lærerene presentert og man får et visst innblikk i de forskjellige fagplanene.

Mange ganger kan jeg nok finne disse høstmøtene litt kjedelige, men anser dem som viktige likevel.

Men så heter det seg at det egentlig er foreldrene som skal ha ansvaret for, hvertfall kalle inn til foreldremøte på våren. Og her kan det være mer vanlig med temakvelder. Men, som regel krever slike kvelder at en eller annen forelder tar ansvar og gjør noe konkret.

Slik jeg har opplevd foreldremøtene generelt, er at man har noen foreldre som aldri møter op på møtene. Når man kjenner barna, ser man ofte at det er nettopp disse foreldrene som burde vært på møtene.

Jeg opplever også at opp mot 70% av foreldrene bare sitter på møtet og ikke sier noe. Tier, eller som nevnt et annet sted, snakker om private ting.

Så har du den siste lille biten som alltid graver og spør. Som engasjerer og holder til dels litt liv i møtet.

Men for at ikke disse foreldrene skal overta hele møtet, og de andre skal være redde for å snakke, kan man på temakvelder også dele foreldrene i mindre grupper. Hovr det da kan være lettere å snakke sammen, for så å ha en felles samling mot slutten.

Nå må jeg innrømme at jeg tilhører den snakkende prosentdelen. Dette er faktisk første året hvor jeg ikke er klassekontakt for hverken den ene eller den andre klassen, men skal likevel arrangere en lagekveld for foreldre og eleve for klassen til den minste jenta, og holde et informasjonsmøte angående klassetur med Hvite busser, for den eldste jenta.

I forbindelse med informasjonsmøtet, tok jeg også iniativ til at vi skulle få til en kveld hvor både foreldre og elev møtes. Elevene skal her lage pizza til foreldrene. Det er her snakk om en 8. klasse, hvor elever fra flere skoler i bygda er blandet. For meg synes jeg det er lettere å forholde seg til andre foreldre, når jeg også vet hvem barnet deres er.

Og angående juleverkstedet. Dette er også en fin og uformell måte for foreldrene til å bli bedre kjent med hverandre på. Har sånn sett merket en forbedring på foreldremøtene, ved at flere tør si sin mening. Eller at det også er lettere å stoppe opp på butikken og slå av en prat, ta en telefon til andre foreldre om man lurer på noe, osv.

Med vennlig hilsen

Skrevet

En av oss (som regel jeg) går så sant vi har mulighet for det.

Det gjelder uansett hva som skal tas opp. Jeg foretrekker at temaene har med skole, læring osv., å gjøre.

Skrevet

På foreldremøtene kan man jo både få sjekket de andre foreldrene, hvordan de ser på ting, m.a.o hva er med på å skape et godt eller dårlig miljø i klassen - og man kan la sin egen røst bli hørt, få være med på å bestemme det miljøet.

Noe som definitivt har med eget barn å gjøre.

Da dattera mi gikk på barneskolen, satt 40 % av foreldrene og skravlet seg i mellom ("skal du spille squash i morgen?") - et sjokk for en gammel raddis, som syns at man kommer på slike møter for å lytte til skolens mening, de andre foreldrenes mening, samt la sin egen mening bli hørt.

Synes det er grusomt respektløst å sitte å skravle på et foreldremøte!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...