morsan Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Da er du mer tålmodig enn meg! Da Harry Potter fem kom på norsk, hadde jeg bestilt den over internett, med garanti på at den skulle havne i postkassa på utgivelsesdagen. Boka kom fire dager for sent. Da jeg klagde min nød til en barndomsvenninne, kom det kaldt: "Vi som bor på xxxx, har barn som klarer å vente helt til juleaften, vi. De er ikke så bortskjemt som yyyy-barna". Jeg måtte da pent bekjenne at jeg var mer utålmodig enn mine søte små *he he* Høres ut som det er en del småbymentalitet på den venninne di! ;-) Vi har ikke ventet på nye utgivelser av HP-bøkene, rett og slett fordi vi ennå ikke har "tatt igjen" forfatteren! ;-) Jeg begynte med høytlesing av HP-bøkene for sønnen min i fjor høst, men fordi det leses mye annet innimellom, bl a fordi mannen min ikke leser fra denne (det er forbeholdt meg! *S*), så er vi ennå ikke ferdig med 5'ern! ;-) 0 Siter
Gjest Ulvinnen Lurulf Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Hvor gammel er han? Min er 8,5 år, og han er generelt veldig lite lett å skremme, men som sagt blir jeg litt usikker på grunn av alt oppstusset og snakket om at dette vil være så fælt. Hmmm. Jeg bruker ikke å fortelle alderen på barna mine her, men siden du spør, så får jeg vel si at han er 8 år, han også... Ved de tidligere Harry Potter premierene har jeg ikke hørt aldersgrensen før i etterkant. Men det var spesielt en gang jeg lurte på om jeg skulle føle meg som en dårlig mor da en kjendis hadde tatt med seg sønnen sin på samme alder og han ble slaktet for det i avisene. 0 Siter
Osiris Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Ja! Men jeg blir nervøs av nettbillett.no, hvor det bare står "Harry Potter og ildbegeret", uten noen (no. versjon) eller (orig. versjon) bak. Sender de bare den norske? Jeg bestiller ingen billetter før jeg har ringt og sjekka, hehe, marerittet er å sette seg godt til rette og høre at ting foregår på NORSK! *hyyl* Jeg er kritisk da. Jeg *elsker* bøkene, men filmene hittil har vært så skuffende at det nesten er til å grine av. Skjønner ikke hvorfor jeg har håp om at denne skal bli bedre, men man er da positive Jeg foretrekker også engelsk utgave. Jeg er enig i at den norske oversetteren er flink, men syns det er tull at han har funnet på nye navn på alt. Greit med rompeldunk, men Gygrid i stedet for Hagrid og så videre,d et syns jeg er for dumt. Egennavn bør ikke endres! 0 Siter
morsan Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Hmmm. Jeg bruker ikke å fortelle alderen på barna mine her, men siden du spør, så får jeg vel si at han er 8 år, han også... Ved de tidligere Harry Potter premierene har jeg ikke hørt aldersgrensen før i etterkant. Men det var spesielt en gang jeg lurte på om jeg skulle føle meg som en dårlig mor da en kjendis hadde tatt med seg sønnen sin på samme alder og han ble slaktet for det i avisene. Men det er jo bare kjempestor forskjell på barn og hva de blir skremt av! Husker godt da han var 4 og veldig opptatt av de grusomme Haloween-maskene i brosjyrer fra lekebutikken. Han viste frem bildene til en kompis som nesten begynte å grine ved synet! ;-) Nei, tror nok at jeg kommer til å ta han med meg på film, ja, selv om vi nok risikerer kommentarer fra andre foreldre om at dette er uansvarlig nå som Raundalen har uttalt seg om saken!! ;-) 0 Siter
libra Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Vi har billettene klare og skal se den i kveld. Jentungen på 13 har venta utålmodig i evigheter allerede. Hun leste gjennom de fem første bøkene før den sjette kom på engelsk i sommer, og nå har hun pinadø lest gjennom alle seks bøkene på nytt for å være klar for filmen... regner med at hun leser dem enda en gang før hun skal lese den sjette boka på norsk. Ut fra bilder på nettet har hun forresten allerede konkludert med at Galøye Bister ser helt feil ut. Kan ikke annet enn gå på kino med en sånn forhåndsinnsats - og jeg gleder meg selv :-) 0 Siter
morsan Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Jeg foretrekker også engelsk utgave. Jeg er enig i at den norske oversetteren er flink, men syns det er tull at han har funnet på nye navn på alt. Greit med rompeldunk, men Gygrid i stedet for Hagrid og så videre,d et syns jeg er for dumt. Egennavn bør ikke endres! Hagrid - Gygrid er en ting, men for barna er det jo bare kjempestas når rektoren heter Humlesnurr, da! :-) 0 Siter
Gjest Ulvinnen Lurulf Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Men det er jo bare kjempestor forskjell på barn og hva de blir skremt av! Husker godt da han var 4 og veldig opptatt av de grusomme Haloween-maskene i brosjyrer fra lekebutikken. Han viste frem bildene til en kompis som nesten begynte å grine ved synet! ;-) Nei, tror nok at jeg kommer til å ta han med meg på film, ja, selv om vi nok risikerer kommentarer fra andre foreldre om at dette er uansvarlig nå som Raundalen har uttalt seg om saken!! ;-) Jeg tar med poden min også med god samvittighet :-) 0 Siter
Gjest Ulvinnen Lurulf Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Ikke redd for skremte barn nei. Jeg er HP-frelst sjøl. ) Ja, da er det bare å komme seg avgårde :-) 0 Siter
Osiris Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Hagrid - Gygrid er en ting, men for barna er det jo bare kjempestas når rektoren heter Humlesnurr, da! :-) Jeg skjønner jo det, men jeg syns ikke man bør endre egennavn. Men jeg er jo enig i at Humlesnurr er morsomt. 0 Siter
Gjest Ulvinnen Lurulf Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 *he he* Høres ut som det er en del småbymentalitet på den venninne di! ;-) Vi har ikke ventet på nye utgivelser av HP-bøkene, rett og slett fordi vi ennå ikke har "tatt igjen" forfatteren! ;-) Jeg begynte med høytlesing av HP-bøkene for sønnen min i fjor høst, men fordi det leses mye annet innimellom, bl a fordi mannen min ikke leser fra denne (det er forbeholdt meg! *S*), så er vi ennå ikke ferdig med 5'ern! ;-) Jeg begynte å lese Harry Potter etter at jeg hadde sett den første filmen. Husker ikke om det var tre eller fire som da hadde kommet, men jeg leste dem ut i løpet av en uke. Av en eller annen grunn er det pappa-jobb å lese Harry høyt her i huset, som regel er det jeg som har den oppgaven... 0 Siter
Gjest Ulvinnen Lurulf Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Å for en kjempeidé! :-) *noterer* :-) Værsågod! Jeg har ikke tatt copy-right på ideen :-) 0 Siter
morsan Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Jeg skjønner jo det, men jeg syns ikke man bør endre egennavn. Men jeg er jo enig i at Humlesnurr er morsomt. Akkurat som Langbein og Spøkelseskladden er morsomt! ;-) 0 Siter
Gjest Ulvinnen Lurulf Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Vi har billettene klare og skal se den i kveld. Jentungen på 13 har venta utålmodig i evigheter allerede. Hun leste gjennom de fem første bøkene før den sjette kom på engelsk i sommer, og nå har hun pinadø lest gjennom alle seks bøkene på nytt for å være klar for filmen... regner med at hun leser dem enda en gang før hun skal lese den sjette boka på norsk. Ut fra bilder på nettet har hun forresten allerede konkludert med at Galøye Bister ser helt feil ut. Kan ikke annet enn gå på kino med en sånn forhåndsinnsats - og jeg gleder meg selv :-) For en flink lesehest du har i huset! Hun fortjener absolutt å få være med på premieren :-) 0 Siter
morsan Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Jeg begynte å lese Harry Potter etter at jeg hadde sett den første filmen. Husker ikke om det var tre eller fire som da hadde kommet, men jeg leste dem ut i løpet av en uke. Av en eller annen grunn er det pappa-jobb å lese Harry høyt her i huset, som regel er det jeg som har den oppgaven... *S* Men jeg må si at jeg hittil ikke er like begeistret for 5'ern som for de fire foregående. Det blir litt voldsomt med den derre Uffert-berta og all strengheten og restriksjonene. Og så synes jeg romanen er unødvendig omstendelig til tider. Rowling war mye mer "to the point" i de tidligere bøkene, selv om det var mye artig "bakgrunnsinfo" som ikke drev historien fremover men som ga en fin koloritt til fortellingene. Men jeg har hørt at 6'ern skal være bedre! ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 :-) Værsågod! Jeg har ikke tatt copy-right på ideen :-) *S* 0 Siter
libra Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 For en flink lesehest du har i huset! Hun fortjener absolutt å få være med på premieren :-) Det syns jeg også, men det var litt nedtur for henne i går da det viste seg at en av klassevenninnene hennes har en far som er kinokiosksjef - så hun var på førpremieren i går! Jaja, det er nok glemt når filmen begynner :-) 0 Siter
annegunn Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Er det derfor det har vært så taust fra din kant? Ja, jeg trodde på deg, antok at du ble liggende på sofaen mens du sendte de andre i vei... Uff nei, jeg blir fremdeles kvalm av å sitte her, så jeg prøver å være flink... Men jeg satser på at filmen går lenger enn kvalmen varer. 0 Siter
Gjest Ulvinnen Lurulf Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 *S* Men jeg må si at jeg hittil ikke er like begeistret for 5'ern som for de fire foregående. Det blir litt voldsomt med den derre Uffert-berta og all strengheten og restriksjonene. Og så synes jeg romanen er unødvendig omstendelig til tider. Rowling war mye mer "to the point" i de tidligere bøkene, selv om det var mye artig "bakgrunnsinfo" som ikke drev historien fremover men som ga en fin koloritt til fortellingene. Men jeg har hørt at 6'ern skal være bedre! ;-) Jeg likte minst nr fire, syns den var litt vel brutal. I nr fem syns jeg hun bruker alt for mange sider på å få frem historien, den går litt på tomgang. Men det må være et enormt forventningspress hun jobber under! 0 Siter
Gjest Ulvinnen Lurulf Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Det syns jeg også, men det var litt nedtur for henne i går da det viste seg at en av klassevenninnene hennes har en far som er kinokiosksjef - så hun var på førpremieren i går! Jaja, det er nok glemt når filmen begynner :-) :-) Sønnen min syns også at det er urettferdig med alle kjendisene som fikk "tyvstarte"! 0 Siter
Gjest Ulvinnen Lurulf Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Uff nei, jeg blir fremdeles kvalm av å sitte her, så jeg prøver å være flink... Men jeg satser på at filmen går lenger enn kvalmen varer. Med andre ord, du skal se filmen senere? Nå har vel snart hele den siste kvalme-uken togli spådde gått? Da blir det snart bedre, skal du se :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.