Gjest utrolig fortvilet.. Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Jeg er kommet i en fryktelig lei situasjon, mistet jobben, ble syk og nå er jeg på felgen.... Tjente bra i min forrige jobb, og hadde dermed et forbruk deretter, etter at inntekta ble fraftig redusert, har jeg måtte bremse forbruket kraftig, og det har jeg gjort. Men ikke i tide, så nå har jeg inkasso, varsel om utestengelse fra barnehagen, manglende husleie, ikke penger til banklån, studielån osv... Jeg ser ingen ende på dette! Skal nå søke om omskolering da jeg ikke kan gjennoppta mitt tidligere yrke. Men dette tar fra meg nattesøvn og livsglede! Noen som kan komme med noen oppmuntrende ord? Har et barn, er alene og ser svart på jula..... Trenger penger nå... 0 Siter
Gjest mirakel*2? Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 gå på sosialen og spør om du kan få hjelp, spesielt nå i jula. Ellers kan du dra til frelsesarmeen og få matpakker av dem. Det pleier de å gjøre til jul. Ifjor sa de at det var flere og flere som benyttet seg av det tilbudet. Mange tror at det bare er narkomane og lignende som benytter seg av det, men det stemmer ikke. Det var helt vanlige folk. Disse tingene kan hjelpe på nå i julen ihvertfall 0 Siter
flisa Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Du skal lage den en oversikt over alt du skylder - og så skal du legge opp en slagplan. Snakk gjerne med økonomisk rådgiver på sosialkontoret i kommunen din. Det er mulig å få til noe når man legger det frem på saklig vis og med en fonuftig og realistisk nedbetalingsplan. Please gjør dette aller først - før du graver deg ned og slutter å åpne posten, -da kommer du aldri ut av det. Det er masse å hjelp å få om man er positiv og VIL noe selv. Kontakt så legen din og be Aetat om en plan for ditt arbeidsliv videre, du har rett på omskolering. *trøster* ...men jobben må du gjøre selv 0 Siter
bb71 Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Du må nok komme deg på sosialkontoret og be om en rådgivningstime. Om så er så får de ta over økonomien din, og hjelpe deg på fote. Det hjelper å ha barn, er mye høyere terskel for ikke å hjelpe da. Håper du treffer en hyggelig person der, så skal du se det ordner seg! 0 Siter
Gjest printa Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 gå på sosialen og spør om du kan få hjelp, spesielt nå i jula. Ellers kan du dra til frelsesarmeen og få matpakker av dem. Det pleier de å gjøre til jul. Ifjor sa de at det var flere og flere som benyttet seg av det tilbudet. Mange tror at det bare er narkomane og lignende som benytter seg av det, men det stemmer ikke. Det var helt vanlige folk. Disse tingene kan hjelpe på nå i julen ihvertfall Huff, *mirakel* Ja, det er vel gjerne slik at de fleste tror at det kun er uteliggere og narkomane som tar i mot hjelp fra Frelsesarmeen, før jul. Jeg må ærlig innrømme, at det trodde jeg også. Det er nok ikke det største problemet, men spørsmålet er om politikerne våre, vet om det er slik, eller velger de bare "glatt" å overse det? 0 Siter
Gjest mirakel*2? Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Huff, *mirakel* Ja, det er vel gjerne slik at de fleste tror at det kun er uteliggere og narkomane som tar i mot hjelp fra Frelsesarmeen, før jul. Jeg må ærlig innrømme, at det trodde jeg også. Det er nok ikke det største problemet, men spørsmålet er om politikerne våre, vet om det er slik, eller velger de bare "glatt" å overse det? De hadde spesielt stor tilstrømming av "vanlige" folk et år da strømprisene var skyhøye. Da sa de i nyhetene, at det var vanlige folk, som du og jeg, som kom og tok imot julepakkene (mat). Det er forferdelig at enkelte er nødt å gå til frelsesarmeen, men det er sviiindyrt å feire jul 0 Siter
Ørkenvandreren Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Lag en plan - ta tak i situasjonenen din. Klarer ikke du det, er det sikkert en rådgiver på sosialkontoret som kan hjelpe deg. Det verste du kan gjøre er å stikke hodet i sanden og tro/håpe at alt går over av seg selv. Nei, lag en plan over inntekter/utgifter/gjeld/osv - og ta kontakt med dine kreditorer for å få til ordninger du/dere kan leve med. Personer som tar tak i situasjonen, prøver å gjøre det beste ut av det, og går i dialog med sine kreditorer - møter ofte forståelse og respekt, og får gjerne løsninger alle kan leve med. 0 Siter
fresja Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Da jeg en gang var delvis permittert en lang periode, gikk jeg til banken og ba de stoppe nedbetalingene på huslån noen måneder. Det var helt i orden. 0 Siter
hjertebarnet Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Skriv et standard brev om din situasjon, og send til alle dine kreditorer. Det er det enkleste, som en start. Til lånekassen mener jeg du har krav på en periode med avdrags- og rentefritak hvis du er arbeidsledig. Boliglån - ring banken og be om avdragsfrihet i et år framover (du kan få det i flere år). Da betaler du kun renter. Mange gjør det i tøffe perioder. Ring barnehagekontoret og forklar situasjonen, be om utsettelse av innbetalinger. Be om en sykemelding fra fastlegen din mens du kommer deg ovenpå, dersom du trenger det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.