Gå til innhold

Studenter og høyskoleelever

Anbefalte innlegg

Skrevet

Brukte adressa noengang begrepet "elev" om studenter i høyere utdanning. Jeg var ikke "mann" om å se det?

På en annen side er det endel feil begrepsbruk, knyttet til profesjoner også. Bare tenk på at noen enda kaller pedagogisk personale i barnehage for: "barnehagetante og barnehageonkel".

Det blir litt feil etter mitt syn, siden det undergraver den funksjonen de egentlig har. Førskolelærere går fire år på høyskole. Noen syns tilomed det er rart at de går fire år på høyskole, for å kunne "passe" med barn.

Gjest Lille bethen
Skrevet

Brukte adressa noengang begrepet "elev" om studenter i høyere utdanning. Jeg var ikke "mann" om å se det?

På en annen side er det endel feil begrepsbruk, knyttet til profesjoner også. Bare tenk på at noen enda kaller pedagogisk personale i barnehage for: "barnehagetante og barnehageonkel".

Det blir litt feil etter mitt syn, siden det undergraver den funksjonen de egentlig har. Førskolelærere går fire år på høyskole. Noen syns tilomed det er rart at de går fire år på høyskole, for å kunne "passe" med barn.

Det står "Studenter og høyskoleelever".

Skrevet

Det står "Studenter og høyskoleelever".

Ok, NÅ ser jeg det**

Iallfall helt feil begrepsbruk. Syns du bør gi "adressa" en ordentlig refs for det.

Elever er vi på grunnskole, og videregående nivå. På høgskole, studenter.

På en annen side, kunne det kanskje vært en ide å kalle studenter på høgskole elever. For å få en tettere pedagogisk oppfølging. Kulturen på høgskolenivå har i alle år vært at studenten skal ta ansvar for egen læring, mens fagansvarlige ikke tar noe ansvar for hvordan studenten lærer. Slik sett er kanskje ikke å fremskyve elevbegrepet til også å gjelde høgskolen, en dårlig ide.....

men, det er en annen debatt*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...