Gjest Lille bethen Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Jeg trodde man var elev gjennom grunnskolen og vgs, og at man ble student ved høyskole og universitet. Men er man altså elev ved høyskole også? http://www.adressa.no/student/article592125.ece 0 Siter
Gjest printa Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Brukte adressa noengang begrepet "elev" om studenter i høyere utdanning. Jeg var ikke "mann" om å se det? På en annen side er det endel feil begrepsbruk, knyttet til profesjoner også. Bare tenk på at noen enda kaller pedagogisk personale i barnehage for: "barnehagetante og barnehageonkel". Det blir litt feil etter mitt syn, siden det undergraver den funksjonen de egentlig har. Førskolelærere går fire år på høyskole. Noen syns tilomed det er rart at de går fire år på høyskole, for å kunne "passe" med barn. 0 Siter
Gjest Lille bethen Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Brukte adressa noengang begrepet "elev" om studenter i høyere utdanning. Jeg var ikke "mann" om å se det? På en annen side er det endel feil begrepsbruk, knyttet til profesjoner også. Bare tenk på at noen enda kaller pedagogisk personale i barnehage for: "barnehagetante og barnehageonkel". Det blir litt feil etter mitt syn, siden det undergraver den funksjonen de egentlig har. Førskolelærere går fire år på høyskole. Noen syns tilomed det er rart at de går fire år på høyskole, for å kunne "passe" med barn. Det står "Studenter og høyskoleelever". 0 Siter
Gjest printa Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Det står "Studenter og høyskoleelever". Ok, NÅ ser jeg det** Iallfall helt feil begrepsbruk. Syns du bør gi "adressa" en ordentlig refs for det. Elever er vi på grunnskole, og videregående nivå. På høgskole, studenter. På en annen side, kunne det kanskje vært en ide å kalle studenter på høgskole elever. For å få en tettere pedagogisk oppfølging. Kulturen på høgskolenivå har i alle år vært at studenten skal ta ansvar for egen læring, mens fagansvarlige ikke tar noe ansvar for hvordan studenten lærer. Slik sett er kanskje ikke å fremskyve elevbegrepet til også å gjelde høgskolen, en dårlig ide..... men, det er en annen debatt* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.