Gå til innhold

Reversering av fontan 1 og DKS?

Anbefalte innlegg

Min pode på 2 1/2 år skal muligens gjennom en operasjon hvor de skal reversere det forrige inngrepet pga positiv utvikling i hjertet. Det er pappan som er på RH med ham nå så jeg har ikke snakket med kirurgene og kardiologene der. Men reversering av fontan 1 og Damus-Kaye-Stansel er det noe som gjøres "ofte"? Spesielt her i landet da selvsagt. Har ikke videre lyst til at han skal være noen form for forsøkskanin heller!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20683-reversering-av-fontan-1-og-dks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Lillemus!

Syntes dette hørtes merkelig ut..... Skal de koble om/koble tilbake det hjertekammeret som ikke har vært i funksjon?

Håper dere får noen gode svar og ikke gjør noe før dere er helt trygge på situasjonen - forsøkskanin skal man ikke være!

Nå har det forsåvidt vært i funksjon for det er ikke så lite som man i utgangspunktet trodde. Ved hjelp av en operasjon som heter Damus-Kaye-Stansel har de kuttet lungepulsåra fra hjertet og koblet denne rett på aorta slik at hele hjertet har pumpet ut i kroppen så hjertet er inntakt i så måte heldigvis.

Nå har det forsåvidt vært i funksjon for det er ikke så lite som man i utgangspunktet trodde. Ved hjelp av en operasjon som heter Damus-Kaye-Stansel har de kuttet lungepulsåra fra hjertet og koblet denne rett på aorta slik at hele hjertet har pumpet ut i kroppen så hjertet er inntakt i så måte heldigvis.

Ok - ser det bedre for meg nå.... Det er jo kjempeflott om dette lar seg gjøre; å få hjertet til å pumpe tilnærmet normalt igjen...

Med mine hjertebarn har venstre side av hjerte vært så underutviklet/helt manglende at den har vært helt koblet ut.

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Lillemus.

Han vil ikke bli noen "forsøkskanin" hvis kirurgene på Rikshospitalet opererer ham.

Slik reversering som evt. er planlagt er ikke dagligdags kirurgi noe sted. Ta problemstillingen opp med de ansvarlige hjertekirurger, og selvsagt best når dere nå er inne til vurdering av ham.

Ok - ser det bedre for meg nå.... Det er jo kjempeflott om dette lar seg gjøre; å få hjertet til å pumpe tilnærmet normalt igjen...

Med mine hjertebarn har venstre side av hjerte vært så underutviklet/helt manglende at den har vært helt koblet ut.

Kommentar.

Annonse

Se annet svar.

Hei Lillemus!

Syntes dette hørtes merkelig ut..... Skal de koble om/koble tilbake det hjertekammeret som ikke har vært i funksjon?

Håper dere får noen gode svar og ikke gjør noe før dere er helt trygge på situasjonen - forsøkskanin skal man ikke være!

Se annet svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...