Gjest Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Hei!Jeg er ei jente på 26 år som er plaget med noe kviselignene utslett visse steder i ansiktet. Har hatt noe lignende flere ganger tidligere. Har da prøvd litt forskjellige ting. Bla Tetracykliner, kortisonkremer.... Det kan minne om eksem også pga litt tørt flassende og klør litt, men d rare er at d ser ut som små nupper med noe gult blemmelignende greier. Men d går ikke an å klemme på de som med vanlige kviser. Litt vanskelig å forklare...Utslettet er mest uttalt rundt munn, nese og litt i øyekanten...Noen røde prikker andre steder også. En lege kalte utslettet for peroral dermatitt? Fikk da Tetracyklin kur over flere måneder..Vanskelig å si om det hjalp eller ei da det tok flere uker før det forsvant. Når jeg bruker kortisonkremer så virker det som om det blir litt mindre hissig,men det kan jo være pga at kortisonen gjør huden tynnere? Det kommer ihvertfall igjen for fullt og helst værre når jeg slutter med kortisonkremene. Liker ikke å bruke sånt i ansiktet (har brukt Mildison og Elocon. Jeg hadde mer tetracyklin igjen på resepten min så jeg har begynt på enda en hestekur, men føler ikke det har noen virkning. Liker ikke å stappe i meg antibiotika i tide og utide heller. Har du noen peiling på hva dette utslettet kan være og eventuelt skyldes? Finnes det eventuelt andre behandlingsmetoder? Jeg har alltid hatt dårlig hud og har til tider plagsomme psoriasis utbrudd på kroppen. Jeg bruker kun kremer og såper uten parafyme fra apotek. Har vært hos hudlege tidligere, men ender alltid opp med tetracykliner elr kortison kremer...En slags ond sirkel.....Bør jeg slutte met tetracykliner og kortison? Tar 500mg morgen og 500mg kveld og smører med Mildison... Håper på svar:-)-Åse- 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206839-utslett-i-ansiktet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Hei, dette høres ut som en litt vanskelig vurdering, og da er som regel nødvendig å se på utslettet. Når jeg leste beskrivelsen din tenkte jeg med en gang på perioral dermatititt, og jeg tror vel egentlig mest på det ennå. Les gjerne mer på :http://avd.rikshospitalet.no/hps/pasientinformasjon/perioraldermatitt.asp (kopier inn i nettleseren din) I så fall bør du holde kortisonet unna, og holde deg til tynne produkter som lotions. Hvis du smører psoriasisen din med sterk kortison, er det ikke uvanlig at endel kortison kommer i ansiktet via hendene. Følg med og se hvor ofte hendene våre er oppe i ansiktet! Kortison er kanskje den vanligste årsak til perioral dermatitt, og hvis kortsison stadig reintroduseres til huden i ansiktet, så kommer nok utslettet tilbake. Får du ikke orden på dette bør du be om en ny hudlegevurdering. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206839-utslett-i-ansiktet/#findComment-1490900 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.