Gjest ikke desi Skrevet 19. november 2005 Skrevet 19. november 2005 Er det sårende å kalle dem "desi" så de hører det? Rope: hei du desi-gutten!? Desi er et fellesnavn på indiske og pakistanske folk i Norge. Vi kan godt kalle det en mini-test på hvor god kjennskap du har til denne folkegruppen. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 19. november 2005 Skrevet 19. november 2005 Jeg har aldri hørt ordet "desi", men så er jeg heller ikke videre bevandret i gansta-miljøene, og det er grenser for hvor mye jeg Yo!-er. 0 Siter
Gjest ikke desi Skrevet 19. november 2005 Skrevet 19. november 2005 Jeg har aldri hørt ordet "desi", men så er jeg heller ikke videre bevandret i gansta-miljøene, og det er grenser for hvor mye jeg Yo!-er. På en hel videregående skole i Bergen hadde ikke en eneste hørt ordet, og mulig det var 5-10% av dem der. Pakistanere/indere kaller hverandre desi hver dag. Vi har også www.desi.no 0 Siter
Gjest ikke desi Skrevet 19. november 2005 Skrevet 19. november 2005 Jeg har aldri hørt ordet "desi", men så er jeg heller ikke videre bevandret i gansta-miljøene, og det er grenser for hvor mye jeg Yo!-er. Ordet desi er ikke "ladet". Heller ikke "bergenser", "trønder" osv, omtrent samme. Så du kan trygt si "desigutt" i full offentlighet. Så får vi se om ordet desi blir ladet av noen, slik neger er blitt. Desi er like mye ladet med karakteristikk som neger er, men ikke negativt. Vi sier "desi-greier" om det desier gjør, og "desispråk" om de fem ulike språkene de snakker. Desimat, desihår, desibryllup osv. Ikke problem. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 19. november 2005 Skrevet 19. november 2005 Ordet desi er ikke "ladet". Heller ikke "bergenser", "trønder" osv, omtrent samme. Så du kan trygt si "desigutt" i full offentlighet. Så får vi se om ordet desi blir ladet av noen, slik neger er blitt. Desi er like mye ladet med karakteristikk som neger er, men ikke negativt. Vi sier "desi-greier" om det desier gjør, og "desispråk" om de fem ulike språkene de snakker. Desimat, desihår, desibryllup osv. Ikke problem. Hvorfor stiller du spørsmålet når du åpenbart vet svaret? 0 Siter
Gjest ikke desi Skrevet 19. november 2005 Skrevet 19. november 2005 Hvorfor stiller du spørsmålet når du åpenbart vet svaret? Jeg skriver jo det er en test. Og da må det bety at jeg vet svaret. Jeg er bare interessert i om noen her visste hva det innebar. Vi hadde en stripe med meninger om ordet "neger", og det er visst historisk sett ladet, hovedsaklig av våre venner amerikanerne. Hvis vi vet hva et ord er ladet med og hvordan det brukes, så vet vi mye. Dette ordet brukes veldig mye i Norge, men ikke av nordmenn. Men du trenger ikke bry deg om det hvis du ikke vil. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 19. november 2005 Skrevet 19. november 2005 Jeg skriver jo det er en test. Og da må det bety at jeg vet svaret. Jeg er bare interessert i om noen her visste hva det innebar. Vi hadde en stripe med meninger om ordet "neger", og det er visst historisk sett ladet, hovedsaklig av våre venner amerikanerne. Hvis vi vet hva et ord er ladet med og hvordan det brukes, så vet vi mye. Dette ordet brukes veldig mye i Norge, men ikke av nordmenn. Men du trenger ikke bry deg om det hvis du ikke vil. Tusen takk for at jeg ikke trenger å bry meg om det. Men pleier du å løpe rundt og rope "hei du, trøndergutten", etter trøndere? Eller: "Hei du, pakistanergutten", etter pakistanere? 0 Siter
org Skrevet 19. november 2005 Skrevet 19. november 2005 Er dette typisk østlandsuttrykk? Har aldri hørt det før, og tror aldri jeg tør å kalle noen "desi"... Like lite som jeg kaller noen afrikaner, koreaner etc. 0 Siter
Gjest ikke desi Skrevet 19. november 2005 Skrevet 19. november 2005 Er dette typisk østlandsuttrykk? Har aldri hørt det før, og tror aldri jeg tør å kalle noen "desi"... Like lite som jeg kaller noen afrikaner, koreaner etc. Du tør ikke kalle noen desi fordi du ikke kjenner noen som er det, eller kjenner til noen som bruker uttrykket i rett miljø. Men som med mye annet er det situasjon, person og miljø som bestemmer ladingen, også hvem som "utløser" ordet og hvordan i ditt miljø. Nå har jeg utløst ordet her, så nå kan hver og en spørre noen i miljøet om hvordan de oppfatter ordet. Eller la være om de ikke tør. Litt feigt å ikke spørre. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 19. november 2005 Skrevet 19. november 2005 Du tør ikke kalle noen desi fordi du ikke kjenner noen som er det, eller kjenner til noen som bruker uttrykket i rett miljø. Men som med mye annet er det situasjon, person og miljø som bestemmer ladingen, også hvem som "utløser" ordet og hvordan i ditt miljø. Nå har jeg utløst ordet her, så nå kan hver og en spørre noen i miljøet om hvordan de oppfatter ordet. Eller la være om de ikke tør. Litt feigt å ikke spørre. Hvorfor er det feigt? Hvem faen bryr seg om hvilke uttrykk andre bruker om hverandre? Det kunne aldri falle meg inn å gå bort til en nordledning og spørre ham om det er greit at jeg kaller han en nordlending. Det er mulig den slags er normalt i Nittedal, men vi på planeten jorden har andre ting å tenke på. 0 Siter
Gjest ikke desi Skrevet 19. november 2005 Skrevet 19. november 2005 Hvorfor er det feigt? Hvem faen bryr seg om hvilke uttrykk andre bruker om hverandre? Det kunne aldri falle meg inn å gå bort til en nordledning og spørre ham om det er greit at jeg kaller han en nordlending. Det er mulig den slags er normalt i Nittedal, men vi på planeten jorden har andre ting å tenke på. Et usedvanlig usympatisk innlegg. Er dette vanlig nettikette her? 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 19. november 2005 Skrevet 19. november 2005 Et usedvanlig usympatisk innlegg. Er dette vanlig nettikette her? Hva var usympatisk med innlegget over? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 19. november 2005 Skrevet 19. november 2005 Har aldri hørt uttrykket før. Bor i Kristiansand. Har imidlertid ikke mye å gjøre med ungdomsmiljøene her. 0 Siter
org Skrevet 19. november 2005 Skrevet 19. november 2005 Du tør ikke kalle noen desi fordi du ikke kjenner noen som er det, eller kjenner til noen som bruker uttrykket i rett miljø. Men som med mye annet er det situasjon, person og miljø som bestemmer ladingen, også hvem som "utløser" ordet og hvordan i ditt miljø. Nå har jeg utløst ordet her, så nå kan hver og en spørre noen i miljøet om hvordan de oppfatter ordet. Eller la være om de ikke tør. Litt feigt å ikke spørre. Du har naturligvis rett i det du sier. Men her, i min omgangskrets, vet ingen hva en "desi" er iallefall. Vi er trøndere. Derfor lurte jeg på om det er helst på Østlandet uttrykket blir brukt, i den grad det blir brukt. 0 Siter
Gjest ikke desi Skrevet 19. november 2005 Skrevet 19. november 2005 Du har naturligvis rett i det du sier. Men her, i min omgangskrets, vet ingen hva en "desi" er iallefall. Vi er trøndere. Derfor lurte jeg på om det er helst på Østlandet uttrykket blir brukt, i den grad det blir brukt. Trønder sier ikke meg noe, jeg ser ikke for meg noe Eller noen, og jeg hører det ofte. Trøndelag har jeg ikke tenkt over hvor er 0 Siter
org Skrevet 19. november 2005 Skrevet 19. november 2005 Trønder sier ikke meg noe, jeg ser ikke for meg noe Eller noen, og jeg hører det ofte. Trøndelag har jeg ikke tenkt over hvor er He-he. 0 Siter
Gjest ikke desi Skrevet 19. november 2005 Skrevet 19. november 2005 Er dette typisk østlandsuttrykk? Har aldri hørt det før, og tror aldri jeg tør å kalle noen "desi"... Like lite som jeg kaller noen afrikaner, koreaner etc. Litt til om det. Når paksitanere selv kaller sitt nettsted for www.desi.no, da burde uttrykket gå greit? Hva hvis jeg kaller mitt for www.fiskebolla.no eller www.potet.no? Jeg er spøkefullt blitt kalt potet eller fiskebolle noen ganger, og tenker ikke på det. Siste: "lutefisk er sånne potet-greier" Ola Pottitt. Intressant med kultur og følelser i ord. 0 Siter
Gjest ikke desi Skrevet 19. november 2005 Skrevet 19. november 2005 He-he. Trønderdialekt tenner heller ingen lys. Hvem snakker det, f eks på TV? Er jeg helt sløv? 0 Siter
Osiris Skrevet 19. november 2005 Skrevet 19. november 2005 Har aldri hørt ordet desi før. Her jeg kommer fra bruker vi å kalle folk det de heter 0 Siter
Gjest ikke desi Skrevet 19. november 2005 Skrevet 19. november 2005 Har aldri hørt ordet desi før. Her jeg kommer fra bruker vi å kalle folk det de heter Det er prisverdig å kalle folk for det de heter. Noen dansker som driver en restaurant her borte, lo seg nesten skakke da de ble kalt "båtflyktningene". De kom jo med danskebåten en gang i tida Hvor hårsåre skal vi være? Og hva er konsekvensen av å bli forbannet for at noen fleiper med opphavet? Du kommer neppe nærmere dine naboer om du kliner til folk? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.