Gå til innhold

Hjerteproblemer

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en jente på 26 år som hele livet, eller så lenge jeg kan huske, har vært plaget med angst. Har gått til terapi og fått medisiner (Zoloft) for dette over ca en toårsperiode, som sluttet i 2003. Fra den tiden og til nå har jeg følt meg noenlunde bra for dette, og har kunnet mestre det selv - uten noen psykologisk hjelp. I sommer gikk jeg til legen pga langvarig hodepine og fikk tatt blodtrykket der. Det var høyt og jeg ble sendt til EKG og tok allverdens med blodprøver, som alle viste seg å være fine, med unntak av lavt jerninnhold (6) og litt lavt d-vitamin. Fikk med meg blodtrykksapparat hjem og prøvene jeg tok hjemme var fine, så legen trodde jeg hadde såkalt white coat syndrome for med en gang han målte, var det høyt igjen. Men etter dette har problemene tilltatt. Nå er jeg overbevist om at noe er galt med hjertet mitt. Det begynte med at jeg fikk mageknip øverst i magen. Dette spredde seg til ryggen og så til brystkassen. Disse smertene kommer og går hele tiden, og gjør meg veldig redd. Var hos legen for ca en uke siden og han trodde det kunne være muskelsmerter, ettersom jeg sitter mye stille (arbeidssøkende) og sikkert i feil posisjoner. Han lyttet på hjerte og lunger og alt hørtes normalt ut. Idag når jeg var i dusjen fikk jeg plutselig masse ekstraslag (ekstrasystoler?) og ble svimmel. Nå er jeg livredd. Har også hatt litt ekstraslag ellers, ofte når jeg setter meg ned etter å ha vært i aktivitet. Kan det være at jeg har noe feil med hjertet? Jeg tok forsåvidt en EKG i sommer, men kan noe ha skjedd siden det? Jeg har lest mye om hjertemuskelbetennelse, hjerteflimmer, hjerteforstyrrelser o.l. og synes jeg kan ha noen av symptomene, men jeg har ikke feber eller føler meg andpusten eller noe sånt. Jeg er bare helt vettaskremt. Tør ikke å gjøre noe: ikke gå ut, ikke trene (i tilfelle det skulle føre til ytterligere hjerteproblemer) osv. Jeg kan tillegge at jeg har gått litt opp i vekt de siste månedene (kanskje 7 kilo) pga mye stillesitting nå når jeg ikke har noen jobb. Jeg er nå 1,68m og veier ca 77 kilo. Hva synes du jeg skal gjøre? Bør jeg gjøre ytterligere hjerteundersøkelser (er redd for å ikke bli tatt på alvor hos legen pga min historie med sykdomsangst), eller skal jeg tro at dette kan være pga angsten helt enkelt? Bør jeg søke psykologhjelp igjen? Som sagt er alt svart nå, og jeg kan ikke sove om nettene (i natt lå jeg våken til kl 7) eller gjøre noenting uten å bli overveldiget av angsten om at noe er feil med hjertet mitt og at jeg plutselig skal falle om død. Det går liksom fra det ene til det andre. Synes også jeg er mye plaget med hard hjertebank, noen ganger slår det fort, andre hardt, bare jeg reiser meg opp fra en stol og går over gulvet. Har ellers en lav hvilepuls når jeg føler meg avslappet. Jeg er livredd. Kan du være så snill å hjelpe meg? Kan tillegge at jeg ikke har noen familiemedlemmer med hjerteproblemer, hverken mor, far, søsken eller besteforeldre, tanter, eller onkler osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206903-hjerteproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

picachu1365380511

Kjære deg!

Dette er som å høre meg selv. Jeg er en jente på 24. Har bestandig vært litt plaget med angst,og i det hele tatt vært litt redd for sykdom o.l

Det hele startet med at jeg begynte å kjenne ekstraslag. Jeg søkte på nettet, og fant ut at det måtte være dette jeg kjente. Jeg ble stadig mer fokusert på hjertet, og alt hva det foretok seg. Har også hatt litt lavt jernnivå til tider (blør kraftig når jeg har mens), og plages med hjertebank (særlig når jeg reiser meg etc). Iallefall, jeg utviklet panikkangst av dette! jeg har tatt ultralyd av hjertet og gikk med EKG da det plutselig ulte fra apparatet om natten. Dette hadde ingen sagt fra om til meg,så dermed....panikk ble resultatet. Nå går jeg på 15 mg cipralex daglig for å få bukt med angsten. Har en del hjertebank fordi, og panikkanfallene er der fortsatt, men jeg klarer bedre å ignorere ekstraslagene...Kjære deg, jeg vil bare be deg om en ting: ikke la ekstraslagene få vinne! Ikke sitt inne og kjenn på de! Det blir 1000 ganger verre..jeg har vært der! Torde ikke trene, satt bare inne og kjente på kroppslige signaler...Ekstraslag er noe alle har, noen kjenner de, andre ikke. Særlig kan man provosere fram disse når man er engstelig,spent,stressa,har sovet lite, mangler vitaminer/mineraler etc....Det værste du gjør er å mure deg inne..vær du sikker! Hjertet er en meget sterk muskel som tåler myyyyye mer enn du aner...når jeg får panikkanfall har jeg puls på ca 200, pluss en del ekstraslag....da er jeg redd da! MEN jeg LEVER enda! :) Du må prøve å slappe av, ikke tenk på hjertet ditt! La det gå sin gang...En ting som kan hjelpe er å si til deg selv når du kjenner de kommer: "jaja, bare kom dere! hah, skal ikke få ta oppmerksomheten min, nei!!"

Om du føler at du ikke roer deg ned, så ta kontakt med en hjertespesialist..be om ultralyd/ekg....hva som helst, bare du får til å legge dette bak deg! Det er mange som sliter med det samme....Jeg ønsker deg alt godt, og lykke til!

Klem fra meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206903-hjerteproblemer/#findComment-1490745
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Opplevelse av hjertebank og kraftige slag innimellom er ikke tegn på hjertesykdom. men jo mer du engster deg, jo mer adrenalin produserer kroppen, og jo mer hjertebank får du. Synes du skal bestille en time hos fastlegen din for å diskutere engstelse for hjertesykdom. kanskje vil legen bestille en såkalt arbeids-EKG for deg. Da vil det taes EKG mens du løper på tredemølle/sykler. Da vil du trolig få se at hjertet ditt jobber normalt. En av de beste metodene for å redusere stress er fysisk aktivitet, så viktig at du blir trygg på at dette er ufarlig for deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206903-hjerteproblemer/#findComment-1492854
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...