Gjest mener ikke å syte Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Jeg er overtrøtt hele tiden. Sover kanskje ni, ti timer hver natt, men er kjempetrøtt når jeg våkner allikevel. Sliter meg ut av senga på morgenen. Har knapt energi til å gjøre noe som helst, det føles som om noen har festet to kilos steiner på armene og beina mine. Jeg har perioder på dagen hvor det plutselig føles som om jeg ikke får puste, uten at dette er tilfellet. Jeg føler liten glede over ting (kanskje fordi jeg er sliten?) og er irritabel mot samboer. Det går greit når jeg treffer venner, da tar jeg meg sammen. Hvis noen ringer meg, så vil jeg helst ikke snakke med de. Besøk til familien er et ork. Hva er dette? Jeg tror ikke jeg er deprimert, men jeg hadde det nesten slik som dette i mitt forrige svangerskap. Jeg kan i teorien være gravid igjen, men mensen ventes ikke før om noen dager, så det er kanskje litt usannsynlig at jeg skulle føle meg så utslitt allerede. Finnes det en naturmedisin som kan hjelpe på energien? Noen som har et forslag til hva jeg burde gjøre? 0 Siter
Aryane Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Ta en tur til legen og få sjekket stoffskiftet ditt, lavt stoffskifte kan gi sånne symptomer. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 her kan det være forskjellige ting inne i bildet. Må stille deg noen spørsmål så man kan utelukke noe her Kan det være at du sover for mye, og at du derfor blir så trøtt? Føler du det samme hvis du ikke har sovet 10 timer hver natt? Hvor lenge har dette pågått? Kan jo ha noe med hormonene å gjøre Tar du noen vitaminer/kosttilskudd? Hvis du gjør det , kan det være at det er det som gjør deg trøtt hvis du feks har fått i deg for mye A eller D vitamin Går på noen nye medisiner/ prevensjon som kan ha slike bivirkninger som du føler? Har du et variert kosthold? Noen ganger kan man oppleve å bli trøtt hvis man spiser det samme om igjen. feks fisk kan man bli veldig trøtt av. Det kan man også bli om man feks bare spiser pasta og derfor ikke får i seg viktige næringsstoffer 0 Siter
Gjest mener ikke å syte Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Ta en tur til legen og få sjekket stoffskiftet ditt, lavt stoffskifte kan gi sånne symptomer. Jeg skal til legen snart og vil da be om diverse prøver. Har time etter forventet mens, for det ville være flaut å komme dit, bare for å finne ut at jeg er gravid igjen.. 0 Siter
Gjest mener ikke å syte Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 her kan det være forskjellige ting inne i bildet. Må stille deg noen spørsmål så man kan utelukke noe her Kan det være at du sover for mye, og at du derfor blir så trøtt? Føler du det samme hvis du ikke har sovet 10 timer hver natt? Hvor lenge har dette pågått? Kan jo ha noe med hormonene å gjøre Tar du noen vitaminer/kosttilskudd? Hvis du gjør det , kan det være at det er det som gjør deg trøtt hvis du feks har fått i deg for mye A eller D vitamin Går på noen nye medisiner/ prevensjon som kan ha slike bivirkninger som du føler? Har du et variert kosthold? Noen ganger kan man oppleve å bli trøtt hvis man spiser det samme om igjen. feks fisk kan man bli veldig trøtt av. Det kan man også bli om man feks bare spiser pasta og derfor ikke får i seg viktige næringsstoffer Det er kun de siste dagene jeg har sovet såpass mye. Før det tvang jeg meg opp etter 7-8 timer, men sovnet da av ved ledige øyeblikk i løpet av dagen (på bussen, mens jeg så på tv). Dette har jeg aldri gjort før (med mindre jeg var gravid). Det har vært de siste 1-2 ukene. Altså ikke lenge, men kanskje derfor påfallende tydelig at det ikke er normalt for meg. Jeg tar ikke vitaminer/kosttilskudd. Jeg spiser normal middagsmat, brødskiver, grønnsaker og frukt. Spiser ikke mye fisk. Jeg har gått på smertestillende en liten periode, men det har ikke bedret seg etter at jeg sluttet med disse. Jeg bruker ikke hormonbasert prevensjon. Takk for mange gode spørsmål. 0 Siter
Gjest Ulvinnen Lurulf Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Ta en tur til legen og få sjekket stoffskiftet ditt, lavt stoffskifte kan gi sånne symptomer. Laft stoffskifte skulle jeg også foreslå, så der kom du meg i forkjøpet :-) 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Det er kun de siste dagene jeg har sovet såpass mye. Før det tvang jeg meg opp etter 7-8 timer, men sovnet da av ved ledige øyeblikk i løpet av dagen (på bussen, mens jeg så på tv). Dette har jeg aldri gjort før (med mindre jeg var gravid). Det har vært de siste 1-2 ukene. Altså ikke lenge, men kanskje derfor påfallende tydelig at det ikke er normalt for meg. Jeg tar ikke vitaminer/kosttilskudd. Jeg spiser normal middagsmat, brødskiver, grønnsaker og frukt. Spiser ikke mye fisk. Jeg har gått på smertestillende en liten periode, men det har ikke bedret seg etter at jeg sluttet med disse. Jeg bruker ikke hormonbasert prevensjon. Takk for mange gode spørsmål. Da bør du få tatt noen blodprøver for å sjekke om du ikke mangler jern feks Det kan ha noe med stoffskiftet å gjøre. Og det kan også skyldes at du er sliten, deprimert utbrent Så er jo en sjanse for at du er gravid. Det kan jo hende at du blir mer sliten nå enn hva du ble sist Men få unna de fysiske testene først, før du konkluderer med at det er noe psykisk. Tror ikke jeg ville nevnt at det muligens kunne være noe psykisk til legen i første omgang. Det får komme senere lykke til da:) 0 Siter
Gjest mirakel*2? Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Kanskje du har jernmangel. Sjekk hos legen din. Jeg hadde så lavt jernlager at det nesten var på grensen til at det måtte behandles. Jeg hadde nettopp funnet ut at jeg var gravid, men det var nok ikke det som var grunnen til lavt jernlager. Jeg følte meg alltid trøtt før graviditeten. Jeg begynte på jerntabletter, og det virket for meg. Men du må ikke ta tablettene uten å vite at du har jernmangel.Det er farlig å ha for høye jernlagre og. 0 Siter
Gjest mener ikke å syte Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Da bør du få tatt noen blodprøver for å sjekke om du ikke mangler jern feks Det kan ha noe med stoffskiftet å gjøre. Og det kan også skyldes at du er sliten, deprimert utbrent Så er jo en sjanse for at du er gravid. Det kan jo hende at du blir mer sliten nå enn hva du ble sist Men få unna de fysiske testene først, før du konkluderer med at det er noe psykisk. Tror ikke jeg ville nevnt at det muligens kunne være noe psykisk til legen i første omgang. Det får komme senere lykke til da:) Takk for svar Jeg snakket med legen på telefonen i forbindelse med en resept, og nevnte da hvordan jeg har det. Hun foreslo øyeblikkelig noe psykisk, men jeg tror jeg skal presse på for å få ta tester før hun konkluderer med noe. 0 Siter
Gjest mener ikke å syte Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Kanskje du har jernmangel. Sjekk hos legen din. Jeg hadde så lavt jernlager at det nesten var på grensen til at det måtte behandles. Jeg hadde nettopp funnet ut at jeg var gravid, men det var nok ikke det som var grunnen til lavt jernlager. Jeg følte meg alltid trøtt før graviditeten. Jeg begynte på jerntabletter, og det virket for meg. Men du må ikke ta tablettene uten å vite at du har jernmangel.Det er farlig å ha for høye jernlagre og. Takk for svar Da har jeg en del tester å foreslå for legen: Stoffskifte, vitaminmangel, hormonforstyrrelse, jernmangel/blodprosent. 0 Siter
Gjest Ulvinnen Lurulf Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Takk for svar Jeg snakket med legen på telefonen i forbindelse med en resept, og nevnte da hvordan jeg har det. Hun foreslo øyeblikkelig noe psykisk, men jeg tror jeg skal presse på for å få ta tester før hun konkluderer med noe. Så rart at legen din foreslo at det var noe psykisk med en gang, før h*n har utelukket fysiske årsaker! Du må helt klart forlange at det blir tatt en rekke blodprøver... 0 Siter
Gjest mener ikke å syte Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Så rart at legen din foreslo at det var noe psykisk med en gang, før h*n har utelukket fysiske årsaker! Du må helt klart forlange at det blir tatt en rekke blodprøver... Hun vet det er en del ting jeg stresser angående. Kan være derfor. Muligens tror hun jeg er på vei til å bli utbrent. Men hun tar nok tester om jeg ber om det. 0 Siter
Gjest none Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Det høres i første omgang ut som om det er noe psykisk - altså at du på et eller annet plan er sliten. Det er ikke noe å skjemmes over. Det betyr bare at du må ta litt ekstra godt vare på deg selv i tiden som kommer. Dersom du er så trett så har antakelig kroppen behov for mye hvile og det synes jeg du bør gi den. Prøv også å få med litt dagslys. Dra til legen og ta de prøvene andre har nevnt her, men forvent ikke å finne noe. Slike ting er som oftest psykisk. Dessuten vil du ofte ha andre symptomer enn tretthet i tillegg dersom du mangler noe. Har du lavt stoffskifte vil du legge på deg. Som oftest. Har du lite B-vitamin vil du miste mer hår og neglene vil bli svakere. Hvilke andre symptomer jernmangel kan gi det vet jeg ikke. Men dersom du er tynn så er det meget mulig at du ikke får i deg nok jern igjennom kosten ettersom tynne mennesker ikke spiser like mye som andre. En annen ting som kan gi jernmangel er lange blødninger. Håper nå uansett at du blir bedre hva enn årsaken er. Bare gi det litt tid. 0 Siter
Gjest Ulvinnen Lurulf Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Hun vet det er en del ting jeg stresser angående. Kan være derfor. Muligens tror hun jeg er på vei til å bli utbrent. Men hun tar nok tester om jeg ber om det. Klart, hun har jo mye mer bakgrunnsinfo enn vi legeamatører. Likevel er det bra at du passer på å få utelukket andre plager. Lykke til :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.