pahop Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Jeg er en gutt på 17 år som spiller gitar og piano aktivt.I august fikk jeg senebetennelse i begge armer som følge av spillingen.Jeg har hatt det en gang før , men da varte det kun i 14 dager.Det sitter oppå underarmen mellom albuen og håndleddet.Jeg har prøvd mye forskjellig uten at det har bedret seg de siste 3 mndr. Hos legen har jeg fått betennelsesdempende tabletter:Diclofenac Ratiopharm.Først fikk jeg 100 tabletter. Ble bedre først, men når jeg sluttet med de kom smertene tilbake. Tok da kontakt med legen igjen som gav meg 100 tabletter til som jeg har tatt med samme resultat. Når jeg slutter å ta de kommer smertene tilbake.Jeg tok kontakt med fysiterapeut i oktober og har fått massasje og stømbehandling samt øvelser med lette vekter som jeg skal gjøre hjemme.Dette medførte lite bedring.Jeg har også prøvd homeopat -medisin .Etter å ha gått 10 ganger hos fysioterapeut tok jeg kontakt med en akupunktør/forsoneterapeut som jeg har vært hos 5 ganger. Dette har heller ikke hjulpet. De siste 3 mnd.har jeg nesten ikke spilt gitar eller piano. Har også fått lege-erklæring på at jeg ikke kan skrive på skolen.Etter som jeg går på musikklinja går dette ut over skolearbeidet. Legen har frarådet bruk av kortisonsprøyte, men jeg lurer på om dette kan være den eneste løsningen.Spørsmålet mitt er om du kan fortelle litt om kortisonsprøyte , om bivirkninger og om det kan påvirke muskulaturen.Er det eventuelt mulig å operere? Bør jeg gå med støttebandasj? Er det lurt å trene med vekter når senene er betente? I tillegg har jeg fått forskjellig råd om varme og kulde på betennelsen. Legen anbefaler varme/Tigerbalsam, mens akupunktør anbefaler å kutte ut dette umiddelbart og heller kjøle det ned/bruke Eis Gel.Hva er riktig? Kan betennelsen ha blitt kronisk? Jeg er ganske fortvilet, og trenger noen gode råd. På forhånd takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206984-senebetennelse-musiker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Det er viktig for deg å få en mer eksakt diagnose. F.eks "senebetennele" av typen tennisalbue (som sitter på utsiden av albuen og innvolverer muskelen som løfter håndbaken oppover)har 4 undergrupper; bare den ene av dem kan behandles med kortison. Kortisonsprøyte virker bare dersom betennelsen er lokaliert akkurat der senen fester på benhinnen. Litt lenger ut i muskulaturen hjelper hverken kortison eller de medikamentene du har prøvd. Noen ganger hjelper røff tverrmassasje og spesielle tøyninger. Noen veldig langvarige betennelser kan opereres ved at senefestet flyttes litt, men heller ikke da blir alle bra. En ny type behandling er "Sjokkbølger". Denne behandlingen er det kun få fysioterapeuter og leger som benytter, men jeg ville prøvd det før operasjon. Synes du skal be om henvisning til f.eks en idrettslege ( NIMI er mulighet), eller ortoped. Dersom en kortisonsprøyte skal settes, så bør det gjøres av en som har erfaring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206984-senebetennelse-musiker/#findComment-1497612 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Been there, done it! Jeg endte opp med å bytte hovedinstrument til sang siste året på musikklinja for å få tatt eksamen... (Men det var sikkert ikke akkurat noen trøst for deg å høre). For min del hadde jeg godt av både varme- og kuldebehandling. Å ise ned var det som hjalp best på akutte smerter for meg. Ellers hadde jeg ganske god effekt av Ibux. Forøvrig hjalp det med fysioterapi i mitt tilfelle. Jeg fikk massasje og strømbehandlig og forsiktige tøyingsøvelser. God bedring! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206984-senebetennelse-musiker/#findComment-1497630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
JSB Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Det er viktig for deg å få en mer eksakt diagnose. F.eks "senebetennele" av typen tennisalbue (som sitter på utsiden av albuen og innvolverer muskelen som løfter håndbaken oppover)har 4 undergrupper; bare den ene av dem kan behandles med kortison. Kortisonsprøyte virker bare dersom betennelsen er lokaliert akkurat der senen fester på benhinnen. Litt lenger ut i muskulaturen hjelper hverken kortison eller de medikamentene du har prøvd. Noen ganger hjelper røff tverrmassasje og spesielle tøyninger. Noen veldig langvarige betennelser kan opereres ved at senefestet flyttes litt, men heller ikke da blir alle bra. En ny type behandling er "Sjokkbølger". Denne behandlingen er det kun få fysioterapeuter og leger som benytter, men jeg ville prøvd det før operasjon. Synes du skal be om henvisning til f.eks en idrettslege ( NIMI er mulighet), eller ortoped. Dersom en kortisonsprøyte skal settes, så bør det gjøres av en som har erfaring. Har du prøvd Thermotex? Endel som synes den hjelper. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206984-senebetennelse-musiker/#findComment-1503817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.