Gå til innhold

Trening av brystmuskler (pekt) ifm. Scheumans og krumning av øverste del av rygg

Anbefalte innlegg

Jeg trener intervall/jogging 2 ganger pr. uke og styrketrening 1-2 ganger pr. uke. Kjører et forkortet program på styrke, dvs. situps, backups, trening på benk med å løfte vekter for å trene rygg (holdning), samt biceps. Hadde nemlig for 3 år siden problemer med øvre del av rygg (muskelfestene) pga. manglende styrke Scheumans som har forårsaket en relativ sterk krumning av øverste del av ryggsøylen.

Spørsmålet er: Av fysioterapeut fikk jeg beskjed om at jeg ikke kan trene brystmusklene for det kan være med på å forsterke krumning. Er det sant, eller går det an å kjøre en moderat trening?

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Kileformen av ryggvirvlene som dannes ved morbus Scheuerman skjer mens man er i vekst. Knoklene har nå sin permanente form, dersom du har passert 20 år. Derfor vil det ikke skade å trene brystmusklene. Du kan imidlertid be om uttøyningsøvelser slik at bevegeligheten i ryggsøylen opprettholdes best mulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...