Gå til innhold

hjertehinnebetennelse

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en jente på 26 år med SLE. Ble for 1 år siden utredet ang. hjertehinnebetennelse fordi det er vanlig å få med denne sykdommen.Da var jeg helt fin, nå blir jeg andpusten ved minste bevegelse og har lungekapasitet på 50. Har dessuten veldig vondt i brystet, og feber er jo vanlig vd denne sykdommen. Har ikke så veldig lyst til å si noe til min lege p.g.a. alle undersøkelser jeg da må igjennom. Tenk om jeg innbilder meg det?Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20752-hjertehinnebetennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Ninni.

Jeg synes likevel du skal ta dette opp med din lege.

Ved SLE kan man, som du riktig anfører, få en affeksjon av hjerteposen, slik at det produseres mye væske i denne. Det vil etterhvert kunne gi såpass høyt trykk mot hjertet at det vil hindre normal passasje av blod gjennom til lungene, med bl.a. pustebesvær som symptom. Dette undersøkes med ultralydteknikk, og er ikke belastende for deg.

SLE vil, som du vet, også kunne gi lungeforandringer i perioder, og det vil også kunne forklare dine plager for tiden.

Ta dette opp med legen din. Mesteparten av de undersøkelsene du evt. må gjennom er f.eks. røntgen av brystet og en ultralyd, og ingen av disse er belastende for deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20752-hjertehinnebetennelse/#findComment-91407
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...