Gå til innhold

Genital herpes og lindring

Anbefalte innlegg

Gjest Boblejakke

Hei

Jeg har nettopp fått beskjed om at jeg har genital herpes,etter at jeg ble forsøkt kurert for plagene med både soppkur og antibiotika mot urinveisinfeksjon. Jeg har hatt smerter i skinka og helt ned i tærne, samtidig som det klør og svir ganske forferdelig nedentil. Jeg ser imidlertid ikke et eneste sår eller en blemme, men om legen som undersøkte meg sier det er herpes, så er det vel det. Greia er at jeg har samme plagene etter tre uker! Litt mindre vondt i beinet, men kløen og svien er like ille. Er det noe som helst jeg kan gjøre for å lindre dette, og når kan jeg forvente at dette går over?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207687-genital-herpes-og-lindring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

du får vel medisiner for dette? De heter Valtrex, to tabletter pr.dag i 5 dager og plagene er borte for det utbruddet.

Lykke til

Hei og takk for svar - Legen sa at det ikke var noen vits i å ta medisiner hvis det var gått mer enn 72 timer etter utbruddet. Så da må man gå med plagene så lenge i stedet?

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Diagnosen herpes er vanligvis relativt grei å stille av en erfaren lege, selv om man kan ta feil, spesielt hvis symptomene ikke er typiske. Smerter er den vanligste av symptomene, men kløe er ikken oe typisk. Svie ved vannlatning er mer typisk ve bakterielle undersøkelser. Det kunne kanksje være en ide å ta en urinprøve på bakterier. Det er en mulighet at det er bakterier, som forårsaker dette ikke responderer på den antibiotikabehandlingen du har fått. Herpes kan behandles med antiherpes middel, men det er vanligvis lite å vinne når tilstanden har vart så lenge.

Annonse

Lyt ein ha resept for å få Valtrex?

Ja, man må ha resept på Valtrex, og det kan du få på blå resept ,dvs du betaler ingen ting pga det er en kronisk sykdom! Tror det er viktig å ta tablettene raskt når du kjenner utbruddet ,hvis man er for sen virker ikke medisinen og man får det igjen etter noen dager med avsluttet behandling. Håper en lege korrigerer meg hvis jeg sier noe feil!!!

Heisann.

Har lest igjennom noen av svarene du har fått her og tar meg den frekkhet å korrigere noen av de. Jeg ble selv smittet av Herpes for 2 år siden. Tabletter som Valtrex må man ha resept for å få. Selv om det er gått mer enn 72 timer etter utbrudd må du ta tabletter. Tull av legen din å si noe slikt. Hvis du er i tvil på noe med Herpes så prøv venerisk avdeling på sykehuset der du bor. De har langt kunnskap. Det første året med Herpes-smitten i kroppen kan være det verste. Selv hadde jeg 8 utbrudd i løpet av 1 år og fikk til slutt Valtrex på blåresept. Men for å få blåresept skal man komme under kategorien hyppige utbrudd. Det vil si over 5-6 utbrudd i året. Man kan også få Valtrex på såkallt Hvit resept, da betaler man en større egenandel enn på blåresept men får refundert 90% etter man overskrider en viss sum, tror det er 1500,-(usikker)

Har man hyppige utbrudd kan man også gå på Valtrex daglig i f.eks 6 mnd. Dette avtaler man med legen. Men min erfaring med "vanlig" allmennpraktiserende leger er at de har for liten kunnskap om Herpes smitten. Om der ikke er hjelp å få på ditt lokale sykehus så prøv Haukeland Sykehus i Bergen på tlf; 55975000, spør etter venerisk post. Og de er utrolig hjelpsom og forståelsesfulle. Ingen spørsmål er for dumme for de.

Og for all del, husk å beskytt deg ved neste samleie så tar vi også en del av ansvaret med å kanskje minske smitten.For der er alltid en risk for smitte så lenge man har viruset i kroppen!

Lykke til min venn!

Practise safe sex, always!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...