Gjest lettere fortvilet Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Hei, Jeg er en mann på 26 som har over en tid vært redd for hjertet mitt, og da særlig at jeg skal ha en av disse sjeldne rytmeforstyrrelsene som man hører folk faller om av. Jeg gjennomførte i våres en grundig sjekk av hjerte som innebefattet EKG, AEKG, ultralyd og Holter + diverse blodprøver. Disse viste kun normale funn. Dette var betryggende en liten stund, men jeg har allikevel dette i hodet på daglig basis. Sliter med en del angst, og går derfor i terapi. Det hjelper sakte men sikkert og da kommer vi inn på det jeg lurer på: 1. Jeg sliter skikkelig med å komme i gang med trening igjen. Jeg er veldig var for å få opp pulsen merker jeg, og blir den "for høy" så blir jeg så stressa, og det er nyttesløst å få trent noen ting. Jeg merker også at disse fysiske symptomene jeg merker ofte blir verre ved trening. Hva synes du jeg skal gjøre? Skal jeg bare ignorere dette, som en psykisk årsak, på bakgrunn av kun normale funn på undersøkelser? Og derfor bare trene som jeg gjorde før? Symptomene er slik som vondt i brystet, pustebesvær og mange ganger svimmelhet. Jeg merker dette daglig, men som sagt noen ganger verre enn andre. 2. Det andre jeg lurer på er om det er normalt med uregelmessigheter i forbindelse med sex og/eller mastrubering? Jeg merker dette titt og ofte da, både før og etter utløsning, og det merket jeg ikke før. Det er mildt sagt hemmende. Er dette bare uskyldige ekstraslag og bare å ignorere? 3. En siste ting jeg merker er at jeg blir veldig fort andpusten. Psykiateren min mener det er fordi jeg hyperventilerer, men jeg legger ikke merke til det selv. Er dette den mest nærliggende årsak å falle på, i mitt tilfelle? JEg merker det hvis jeg går litt fort mange ganger, og andre ganger føles det som jeg ikke får "nok" luft. Håper dette lar seg svare på, og at det ikke ble altfor mye hypokondrisk babbel. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207694-undrende/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Svar til "lettere fortvilet". Beklager sent svar, grunnet utenlandsopphold. Du beskriver dine symptomer særdeles inngående og nøyaktig, og beskrivelsene bærer preg av at du er intenst opptatt av hva du kjenner, og at du er tilbøyelig til å projisere alt du kjenner på en form for organisk hjertesykdom, d.v.s. at det virkelig skal være noe galt med hjertet ditt. Det vil måtte hjelpe deg mye at de undersøkelser som er foretatt viste normale resultater. Jeg forutsetter at AEKG ble utført til utmattelse, og at Holter-monitoreringen viste at du (som de fleste av oss andre) har endel ekstraslag i løpet av et normalt døgn, og at din hjertefrekvens (puls) varierer innenfor normale grenser. Jeg håper du ikke bruker såkalt pulsklokke når du trener. Jeg er usikker på hvordan du merker at din puls blir høy, med mindre du løper omkring og tar pulsen med jevne mellomrom. Husk at du ikke vil kunne få treningseffekt hvis du ikke presser ditt oksygenopptak mot grensen hver gang du trener, og det kan du bare oppnå ved å nærme deg "maksimal-puls" flere ganger i løpet av en treningsøkt. Grensen for maksimalpuls i din alder vil være 175-200, og med et ellers friskt hjerte (som du allerede har fått påvist) vil det være naturlig at du kommer opp i disse frekvensene når du trener opp mot ditt maksimum. Hvis du intervalltrener vil det være fornuftig å kjøre seg opp til dette nivået en rekke ganger i løpet av en økt, men for all del, ikke begynn å telle pulsen!! Kjenn heller på hvor sliten du er. Som regel vi du oppleve at det er muskulære forhold eller anpustenhet som er begrensende faktorer for hvor lenge og hardt du kan trene, men grensen for dette må du skyve foran deg etterhvert som du trener og kommer i bedre form. Hvorvidt du hyperventilerer eller ikke er jeg usikker på, men jeg har en bestemt følelse av at du fikserer så meget på dette at det ødelegger adskillig av din fysiske oppbygging. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207694-undrende/#findComment-1545319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.