Kavring Skrevet 28. februar 2001 Del Skrevet 28. februar 2001 Jeg har lagt ut følgende spørsmål på allmennmedisin også: Syk av røykeslutt??? For litt over to måneder siden sluttet jeg å røyke (for godt!). Det går kjempebra, og jeg er lykkelig over å kunne presentere meg som ikke-røyker! MEN: Etter røykeslutten har problemene stått i kø: Først to ukers sammenhengende hosting, som gikk over. Deretter en lei forkjølelse, som også gikk over. Nå er jeg nettopp blitt frisk etter to uker med kraftig bronkitt, gått på antibiotika, inhalator for å forhindre astma (iflg. legen) osv. Mente legen at jeg HAR astma, eller at jeg er i ferd med å få det? Eller vil de astmaliknende symptomene gå tilbake nå som infeksjonen er over (jeg hoster ikk emer). Og så - etter alt dette - har leddgikten blomstret opp igjen (etter 8 år med svært lite plager. Det ene kneet er svært opphovnet, og jeg har smerter i så og si alle leddene. Så er spørsmålet mitt: Har alt dette med min tidligere røyking og røykeslutten å gjøre? Vær så snill å gi meg et utfyllende svar! Hvordan kan dette ha seg? Blir jeg bedre etter som tiden som ikkerøyker går? Eller burde jeg begynne å røyke igjen ...? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20773-syk-pga-r%C3%B8ykeslutt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 1. mars 2001 Del Skrevet 1. mars 2001 Uff da, dette var vel ikke meningen med å slutte å røyke! Men jeg tror mye er en tilfeldighet. Det at du har hostet og slimet litt, kommer nok av røykeslutten. Flimmerhårene i luftveiene skal reise seg igjen og det kan føles litt sårt nedover i halsen. Hva legen din mente med "å forhindre astma" skjønte jeg ikke. Det er liksom noe man har eller ikke har. Det kan for øvrig godt være at du nå er i en stressituasjon pga røykeslutten og at sykdom derfor blomstrer opp, men jeg syns nok du har vært ekstremt uheldig, og du virker jo ikke spesielt stresset. Men jeg er ganske sikker på at alt roer seg og at du ikke finner at det andre alternativet som å begynne å røyke igjen - med alle sine evt sykdommer etter hvert - er brukbart! Håper jeg !!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20773-syk-pga-r%C3%B8ykeslutt/#findComment-90194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kavring Skrevet 2. mars 2001 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2001 Uff da, dette var vel ikke meningen med å slutte å røyke! Men jeg tror mye er en tilfeldighet. Det at du har hostet og slimet litt, kommer nok av røykeslutten. Flimmerhårene i luftveiene skal reise seg igjen og det kan føles litt sårt nedover i halsen. Hva legen din mente med "å forhindre astma" skjønte jeg ikke. Det er liksom noe man har eller ikke har. Det kan for øvrig godt være at du nå er i en stressituasjon pga røykeslutten og at sykdom derfor blomstrer opp, men jeg syns nok du har vært ekstremt uheldig, og du virker jo ikke spesielt stresset. Men jeg er ganske sikker på at alt roer seg og at du ikke finner at det andre alternativet som å begynne å røyke igjen - med alle sine evt sykdommer etter hvert - er brukbart! Håper jeg !!!! Hei Wenke! Takk for blidt og oppmuntrende svar, tross alt. Men dette temaet skulle jeg ønske du og de andre i ditt fagmiljø kunne fokusere sterkere på, for svært mange kjenner seg igjen i det å få økt sykelighet etter røykeslutt. Vektøkning er en annen redsel folk har med tanke på å kutte ut røyken. Jeg har ikke gått opp ett gram! Men begynne man å spise uhemmet, går man fort opp ... Neida, jeg skal ikke begynne å røyke igjen. Ever! Men mer informasjon trengs veldig: Hva skjer med luftveiene (og resten av kroppen) ved røykeslutt? Kan jeg selv gjøre noe for å forhindre at jeg får flere luftveisinfeksjoner med fare for å utvikle astma? Håper på mer hjelp! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20773-syk-pga-r%C3%B8ykeslutt/#findComment-90387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 2. mars 2001 Del Skrevet 2. mars 2001 Hei Wenke! Takk for blidt og oppmuntrende svar, tross alt. Men dette temaet skulle jeg ønske du og de andre i ditt fagmiljø kunne fokusere sterkere på, for svært mange kjenner seg igjen i det å få økt sykelighet etter røykeslutt. Vektøkning er en annen redsel folk har med tanke på å kutte ut røyken. Jeg har ikke gått opp ett gram! Men begynne man å spise uhemmet, går man fort opp ... Neida, jeg skal ikke begynne å røyke igjen. Ever! Men mer informasjon trengs veldig: Hva skjer med luftveiene (og resten av kroppen) ved røykeslutt? Kan jeg selv gjøre noe for å forhindre at jeg får flere luftveisinfeksjoner med fare for å utvikle astma? Håper på mer hjelp! :-) Veldig bra. Her skal du få flere gode grunner, jeg har mange på lager: Co er en giftig gass som fester seg til de røde blodlegemene, dette reduserer blodets evne til å ta opp oksygen, blodlegemene kan øke i antall og dette igjen fører til fare for blodpropp. I luftveiene dine skjer en opprensing, de små ciliene ( småhårene) begynner å reise seg igjen og bevege seg slik at de feier opp urenheter som kommer nedover, så du holder altså lungene dine renere. Luftveiene dine mister sin evt irritabilitet, og du reduserer faren for alvorlig sykdom . Og ikke minst, tenk på alt du sparer i kr og øre, og alt du nå kan kjøpe deg! Sett opp en ønskeliste. Hvis du røyker 20 om dagen, sparer du 63 kr daglig, og pr. år blir dette ca 23 000 netto kroner! Litt av en gevinst? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20773-syk-pga-r%C3%B8ykeslutt/#findComment-90548 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fortvilet ikkerøyker Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Jeg sluttet og røyke for 15 mnd. siden etter 33 års røykeslave. Jeg er stolt og kry for det, men plagene har stått i kø. Og de har ikke blitt mindre av at min faste lege blir sint hvis jeg antyder om det kan være årsak i røykeslutten. (Alt startet jo like etter at jeg sluttet). Nå går jeg til legen hver 14 dag, kanskje mest for og snakke. Når jeg røkte løp jeg en mil to ganger i uken på ca. 50 min. Nå har jeg mer enn nok med og klare og gå fort. Til tider er jeg svært tungpustet, men det er blitt litt bedre etter hvert (tenk om man kunne bli forberedt av legen, i stedet for og bli møtt av taushet). Jeg fikk store problem med magen, oppblås, løs, mye luft og kombinasjonen har medført stor fortvilelse når jeg ikke har toalett tilgjengelig (bruker Egazil og Miniform). Det er hvis ikke et problem for legen at jeg må hoppe av bussen på tur til jobb. Jeg har snakket med en person som hadde det på samme måte som meg og han begynte igjen etter 6 år røykefri, av ren fortvilelse. I dag er plagene hans borte. Legen min ble svært irritert når jeg sa det til han. Jeg synes ikke løsningen er og begynne igjen, men hva gjør man når fortvilelsen tar overhånd, og ingen hjelp får? Jeg skal hvis begyne på antidepresiva i følge min lege, og da skal magen bli så mye bedre ...ja vel, jeg gleder meg enormt. Jeg vet ikke hvorfor jeg gir utrykk for min misnøye, jeg blir jo ikke bedre av det. Kanskje det kan bidra fremover, slik at man kan få hjelp også hvis røykeslutt er årsak. Er det ikke det myndighetene vil at vi skal slutte? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20773-syk-pga-r%C3%B8ykeslutt/#findComment-621859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.