Gå til innhold

Kyssesyke

Anbefalte innlegg

bekymret far 33

HeiJeg er en mann på 34 år 182/76, har alltid vert i god fysisk form men nå virker det som jeg ikke konmmer i form igjen.Jeg fikk en influensa lignene sykdom i mai i år.Fikk antibiotika for sår hals. først i slutten av juni tok legen blodprøve som viste høye verdier på lever prøver, og at eg hadde hatt kyssesyke. I slutten av juli var lever prøvene OK, men jeg var slapp og fikk frysninger i kroppen så snart eg hadde vert fysisk aktiv.Både før mai og nå har eg hatt problem med stadig smerte etter mat/røyk i brystet på venstre side.Så jeg var til ultralyd sist uke der så dei at lever og milt er større enn grense verdien.Alle blodprøver doktoren har tatt i det siste har vert OK. Hva skal eg gjøre for å bli bra igjen? Kan eg drikke alkohol når lever milt er forstørret? Kan jeg trene?Mvh Mann34

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207814-kyssesyke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er kjent at gjennomgått kyssesyke kan etterfølges av en, ofte ganske langvarig rekonvalesens. Enkelte kan trekke på noe forskjellige symptomer i mange måneder. Symptomene oppleves ofte slik du beskriver. Det er spesielt hos voksne at kyssesyke kan være tøff. Dette med fysissk aktivitet er typisk. Du bør være tolmodig og bygge opp formen meget gradvis. Det sier seg selv at du bør ikke ta i like hard med trening som du var vant til før sykdommen. Du bør også være forsiktig med alkohol, selv om et glass vin eller øl sikkert ikke gjør noe særlig skade. Smerte i brystet er derimot ikke noe vanlig symptom. Om det er noe som kommer gjentatte ganger bør du få undersøkt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207814-kyssesyke/#findComment-1506505
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...