Gå til innhold

Vedr. allergi 2

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Jeg må innrømme at jeg ikke har hørt om det nye kjæledyret Degus, men hvis det er en såkaldt hårløs hund er det lite hjelp i det da det er flasset allergikere reagerer på. Villagriser vil også kunne forårsake allergi, men i mindre grad enn hunder og katter. Kanskje du kan fortelle meg hva Degus er?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20795-vedr-allergi-2/#findComment-90225
Del på andre sider

Gjest Steeners

Jeg må innrømme at jeg ikke har hørt om det nye kjæledyret Degus, men hvis det er en såkaldt hårløs hund er det lite hjelp i det da det er flasset allergikere reagerer på. Villagriser vil også kunne forårsake allergi, men i mindre grad enn hunder og katter. Kanskje du kan fortelle meg hva Degus er?

Degus er et dyr som ligner på Ekorn. I flg. en avisartikkel er de et godt alternativ for allergikere, fordi de har en annen type pels enn kaniner og katter, og de vasker pelsen sin i sand. Vi har veldig lyst på et kjæledyr, men etter at jeg var til allergitest, fikk jeg vite at jeg var allergisk mot katter, og at dette da også gjaldt hester, kaniner osv. Dette var en test med åtte stikk i armen. Noen år tidl. tok jeg en blodprøve, og da fikk jeg vite at jeg ikke var allergisk mot noe. Slik jeg forstår dit første svar så bør jeg ikke ha Marsvin eller Hamster ???? Da kan kanskje Degus være noe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20795-vedr-allergi-2/#findComment-90330
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Degus er et dyr som ligner på Ekorn. I flg. en avisartikkel er de et godt alternativ for allergikere, fordi de har en annen type pels enn kaniner og katter, og de vasker pelsen sin i sand. Vi har veldig lyst på et kjæledyr, men etter at jeg var til allergitest, fikk jeg vite at jeg var allergisk mot katter, og at dette da også gjaldt hester, kaniner osv. Dette var en test med åtte stikk i armen. Noen år tidl. tok jeg en blodprøve, og da fikk jeg vite at jeg ikke var allergisk mot noe. Slik jeg forstår dit første svar så bør jeg ikke ha Marsvin eller Hamster ???? Da kan kanskje Degus være noe.

Det er veldig vanskelig å gi konkrete råd angående dyrehold. Jeg pleier å si det slik: Har du symptomer/plasger ved kontakt med dyr og i tillegg en positiv allergitest bør du ikke skaffe deg dyr, du bare risikerer å utvikle allergi mot dyret du skaffer deg. Har du ingen plager, men har tatt en allergitest "for sikkerhets skyld" stiller saken seg litt annerledes. Da blir det en vurdering fra din og legen som tok testen sin side - en positiv test (og bare en som er trenet i allergitesting kan vurdere slike tester) sier deg at du er sensibilisert, dvs har en immunologisk reaksjon mot det du testet positivt for, men det sier lite om hvordan du reagerer. Så da er det opp til deg om du vil ta sjansen på at du ikke utvikler plager/symptomer. Ble dette vanskelig? Det er nemlig vanskelig. Når det gjelder barn er jeg mer absolutt - foreldre bør ikke ta sjanser på sine barns vegne og med det mener jeg sjanse på at de skal bli syke av et husdyr de reagerer allergisk på. Håper jeg fikk frem poengene.

Lykke til hva du enn bestemmer deg for.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20795-vedr-allergi-2/#findComment-90569
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...