Gå til innhold

Kramper og smerter i endetarmsområdet

Anbefalte innlegg

Hei!

Min samboer opplever av og til å få kramper og smerter i endetarmsområdet. Det kommer som oftest om natten eller på kvelden og det eneste som hjelper er å legge seg på magen på badegulvet og vente til det går over. Han sier det at å presse hardt (som ved avføring) lindrer litt, men så blir det verre igjen. Det blir ofte også verre hvis han går tilbake til sengen før smertene har gitt seg helt.

Smertene kan vare alt fra ti minutter til timer.

Han vegrer seg av naturlige grunner for å gå til legen sin med et slikt problem. Kan du kanskje si litt om hva årsaken kan være og hva som eventuelt vil bli gjort ved en undersøkelse av problemet?

På forhånd takk!

Fortsetter under...

Det kan vel hende du venter på svar av lege, men i mellomtida kan jeg prøve meg med dette: endetarmskolikk har jeg vært plaget av i alle år (med lange mellomrom) og moren min hadde det også.

Det er "innestengt luft" som setter igang noen knipliknende smerter i endetarmen, de stråler utover og kan være vanvittig vonde. Hos meg hjelper det bare å få lagt seg ned og slappet av i tarmmuskulaturen så luften kan slippe ut.

Det er i seg sjøl ikke farlig, bare veldig vondt.

Nå vet jo ikke jeg om det er dette mannen din lider av, men dette er en av de tingene det KAN være.

:)

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Har utredet endel menn med denne problemstillingen uten å finne sikker årsak. Eneste jeg nok har kommet til er at det er vanligere i stressede livs-situasjoner, men ikke alltid er dette årsak heller. pasientene fikk utført både røntgen av tykktarmen ( klyster med kontrast føres op i endetarmen før bildet taes) og anoskopi; der en lege titter opp i selve endetarmen. Det ble ikke funnet noe galt, og konklusjonen var "muskelkramper". Det som hjelper er varme; prøv eventuelt en varmeflaske. Massasje mot området vil trolig også få musklene til å slappe av. Dersom han har problem med fordøyelsen, eller ubehag fra andetarmen utenom "anfallene" bør han få en lege til å undersøke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...