Gå til innhold

Anti-julebrev! ;-)

Anbefalte innlegg

Da er jeg i mindretallet sammen med deg :-) Jeg elsker å få julebrev, og det gjør meg ikke det døyt om de skryter av barn eller hus - like koselig uansett! Selv skriver jeg et fåtall julekort...

Kanskje du er som meg ellers også, like glad for alle gaver, også de fra svigermor? ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208323-anti-julebrev/page/2/#findComment-1505362
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

19

• snø

6

• laban

5

• favn

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg hører til et mulig mindretall som elsker å få julebrev. Det er supert å få oppdateringer fra venner som bor andre steder.

Skrev forresten et selv en gang, og eldre slektninger var storlig imponerte, hehe...

Ja, det er hyggelig å få oppdateringer! :-) Og de aller aller fleste julebrevene vi får synes jeg hører med i den kategorien.

Men det er særlig ett julebrev hvert år hvor det ikke er måte på hvor mye det pusses opp og hvor flinke barna er i idrett! ;-) Blir litt _vel_ mye av det gode. ;-)

Det holder med å si at Tullemor er aktiv på ski og synes dette er moro - trenger ikke å legge ut om alle konkurransene etc.

Og når det gjelder oppussing så er jeg egentlig ganske uinteressert i om noen jeg kjenner har lagt fliser på badet! ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208323-anti-julebrev/page/2/#findComment-1505363
Del på andre sider

Ja, he he, men kan kjenne igjen praten i kantina også!

Og jeg synes det samme "gjelder" der som det denne forskeren hadde funnet ut ved å studere ørten julebrev (se link i annet innlegg fra meg), nemlig at det er mer "lov" å skryte av fotballen og ski enn av at man leser bra og synes lekser er moro! ;-)

Jeg får selv mange sånne julebrev. De fleste er hyggelige og helt greie, men etpar er nokså kvalme. De venter jeg med å lese ordentlig til etter jul - advent er ikke den tiden på året da jeg føler meg mest vellykket.

Men jeg får ett som er både koselig og morsomt. Det er en familiefar som skriver det, og han er kjempeflink. Alt er helt sant, og han får fram store og små begivenheter på en artig, litt småironisk måte uten at det blir skrytete. F.eks. da den eldste begynte på skolen og Dagsrevyen tilfeldigvis var akkurat der på første skoledag, skrev han noe sånt som at "foreldrene var selvsagt stolte over å se henne på skjermen i ca. 4 sekunder". Et oppussingsprosjekt i huset deres har også vært beskrevet med litt galgenhumor.

Dessverre tror jeg ikke et anti-julebrev ville nå fram til de som trenger det mest. Jeg tror ikke de forstår hvordan brevene deres virker på mottakeren.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208323-anti-julebrev/page/2/#findComment-1505375
Del på andre sider

Da er jeg i mindretallet sammen med deg :-) Jeg elsker å få julebrev, og det gjør meg ikke det døyt om de skryter av barn eller hus - like koselig uansett! Selv skriver jeg et fåtall julekort...

Tror ikke vi er i mindretall jeg, men at de som ikke liker dem roper høyest ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208323-anti-julebrev/page/2/#findComment-1505381
Del på andre sider

Annonse

Jeg får selv mange sånne julebrev. De fleste er hyggelige og helt greie, men etpar er nokså kvalme. De venter jeg med å lese ordentlig til etter jul - advent er ikke den tiden på året da jeg føler meg mest vellykket.

Men jeg får ett som er både koselig og morsomt. Det er en familiefar som skriver det, og han er kjempeflink. Alt er helt sant, og han får fram store og små begivenheter på en artig, litt småironisk måte uten at det blir skrytete. F.eks. da den eldste begynte på skolen og Dagsrevyen tilfeldigvis var akkurat der på første skoledag, skrev han noe sånt som at "foreldrene var selvsagt stolte over å se henne på skjermen i ca. 4 sekunder". Et oppussingsprosjekt i huset deres har også vært beskrevet med litt galgenhumor.

Dessverre tror jeg ikke et anti-julebrev ville nå fram til de som trenger det mest. Jeg tror ikke de forstår hvordan brevene deres virker på mottakeren.

he he, nei, jeg komemr nok neppe til å sende et slikt anti-julebrev! ;-) Men dersom jeg skulle gjort det, ville det ikke vært for å "sette folk på plass", men for å more dem som ikke er så selvhøytidelige som den ene personen vi hvert år får et superskryte-brev av! ;-)

Slike brev som du skriver om synes jeg er veldig fine. Aryig at mkan kan skrive om små og store ting på en litt mer fortellende måte, enn at det skal bli det renset NM i skryt.

Og humor er alltid bra! :-)

Jeg må bare får understreke at jeg langt fra er skikkelig anti julebrev på genrell basis, altså! ;-)

Men som du skriver: Noen kan være litt vel "over the top"!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208323-anti-julebrev/page/2/#findComment-1505385
Del på andre sider

Poenget er vel hellr at vi ikke engang hadde PLANLAGT å pusse opp badet! ;-)

Vi er ikke særlig typisk norske når det kommer til viljen til stadige oppussinger! ;-)

"Vi er ikke særlig typisk norske når det kommer til viljen til stadige oppussinger! ;-)"

Finner nok et likhetstrekk med oss to ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208323-anti-julebrev/page/2/#findComment-1505389
Del på andre sider

"Vi er ikke særlig typisk norske når det kommer til viljen til stadige oppussinger! ;-)"

Finner nok et likhetstrekk med oss to ;-)

;-)

Andre må selvsagt få lov til å pusse opp så mye de orker, men det er litt slitsomt når enkelte ser ut til å forvente at vi også snart må få ut finger'n og gjøre noe, for det går da virkelig ikke an å ha et 20 år gammelt kjøkken!!! ;-)

Folk er festlige! ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208323-anti-julebrev/page/2/#findComment-1505395
Del på andre sider

Jeg hører til et mulig mindretall som elsker å få julebrev. Det er supert å få oppdateringer fra venner som bor andre steder.

Skrev forresten et selv en gang, og eldre slektninger var storlig imponerte, hehe...

Det er forskjell på julebrev og julebrev da. Jeg synes også det er veldig koselig å få oppdateringer om hva som har skjedd i familien, men føler av og til at det som står i brevene er veldig dårlig tilpasset mottakeren. Når man fra ganske fjernt bekjente får lange avhandlinger om helsen til en onkel man aldri har hørt om, langt mindre truffet, så er ikke det like interessant som å høre hvordan det går med den familien som man faktisk får julekort av.

Selv skriver vi ikke julebrev, men jeg skriver bakpå kortet, og tilpasser det som står der til den som skal motta kortet. Og nære venner og familier, som er oppdatert, får bare det sedvanlige "God jul og godt nytt år".

Egentlig er jeg ganske imponert av meg selv, for vi skriver bortimot 70 julekort, og ca 40 av dem får personlige hilsner :-)

Men som jeg skrev i et innlegg lengre nede. Et par av julebrevene vi får er det en fest å lese. Selv om det neppe var ment sånn fra avsender sin side. Revisorer har feks tydeligvis et ekstermt behov for å tallfeste det som skjedde det året ;-) Andre har en egen evne til å få alt til å være positivt. Det er feks helt fantastisk at avkommet har hoppet av jusstudiet og begynt som "kassadame" på Rema. Jeg synes i grunnen det er en ganske god evne å alltid se postivt på ting, men ;-)

Konklusjonene min er at julebrev er en fin ting, men av og til er ikke innholdet helt tilpasset mottakeren, og da hadde det vært koseligere med 3-4 linjer som var til _oss_ en 2 sider, hvor halvparten er om folk man ikke aner hvem er.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208323-anti-julebrev/page/2/#findComment-1505398
Del på andre sider

Det er forskjell på julebrev og julebrev da. Jeg synes også det er veldig koselig å få oppdateringer om hva som har skjedd i familien, men føler av og til at det som står i brevene er veldig dårlig tilpasset mottakeren. Når man fra ganske fjernt bekjente får lange avhandlinger om helsen til en onkel man aldri har hørt om, langt mindre truffet, så er ikke det like interessant som å høre hvordan det går med den familien som man faktisk får julekort av.

Selv skriver vi ikke julebrev, men jeg skriver bakpå kortet, og tilpasser det som står der til den som skal motta kortet. Og nære venner og familier, som er oppdatert, får bare det sedvanlige "God jul og godt nytt år".

Egentlig er jeg ganske imponert av meg selv, for vi skriver bortimot 70 julekort, og ca 40 av dem får personlige hilsner :-)

Men som jeg skrev i et innlegg lengre nede. Et par av julebrevene vi får er det en fest å lese. Selv om det neppe var ment sånn fra avsender sin side. Revisorer har feks tydeligvis et ekstermt behov for å tallfeste det som skjedde det året ;-) Andre har en egen evne til å få alt til å være positivt. Det er feks helt fantastisk at avkommet har hoppet av jusstudiet og begynt som "kassadame" på Rema. Jeg synes i grunnen det er en ganske god evne å alltid se postivt på ting, men ;-)

Konklusjonene min er at julebrev er en fin ting, men av og til er ikke innholdet helt tilpasset mottakeren, og da hadde det vært koseligere med 3-4 linjer som var til _oss_ en 2 sider, hvor halvparten er om folk man ikke aner hvem er.

Helt enig! :-)

Det er ikke kun én type julebrev! ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208323-anti-julebrev/page/2/#findComment-1505403
Del på andre sider

Jeg er helt enig.

Og jeg skriver også 30-40 personlige julekort (med _mye_ tekst tilpasset mottakeren). Jeg fleiper med at jeg skal bli den siste i landet som skriver dem for hånd.

Årets bilde er ikke engang digitalt, men fra film. Men ikke si det til noen :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208323-anti-julebrev/page/2/#findComment-1505413
Del på andre sider

Jeg sender ca. 12 sånne doble julekort hvert år. Det er ikke til nær familie, som jeg treffer likevel i jula, men til gamle venner jeg sjelden ser, som bor langt borte, nær slekt i utlandet osv.

Da tar jeg en ørliten oppsummering av året. "Det gikk bra med * til eksamen, takk og pris!" "Vi får aldri pusset opp, så det ble ikke i år heller" "Vi har det fint, men * sliter ennå med ryggen"

Slike helt streite ting, verken skryt eller klage, egentlig, bare sånt jeg syns de bør/kan vite, og som jeg håper de skriver til meg.

Så når alle julekortene til meg er kommet, stiller jeg dem opp på peishylla, tett i tett, og det er nydelig hvert år. Jeg setter dem etter farge og sånt, barnslig, men estetisk nøye, så det lyser i blått og rødmer i rødt.

Det gjør jeg julaftens morgen. Da er det jul.

Sånne julekort er kanonkoselige! :-) Jeg setter veldig pris på "lange", håndskrvene kort, der jeg føler at avsenderen har tilpasset det som står til oss som mottakere, og ikke bare kopiert opp det samme til alle.

Og jeg blir alltid like skuffa når folk vi sjelden ser sender "God jul og godt nytt år", uten et ord om hvordan de har det.

Jeg elsker å gå i postkassen i desember, og julekortene står framme til langt ute i januar :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208323-anti-julebrev/page/2/#findComment-1505416
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig.

Og jeg skriver også 30-40 personlige julekort (med _mye_ tekst tilpasset mottakeren). Jeg fleiper med at jeg skal bli den siste i landet som skriver dem for hånd.

Giiid! er det virkelig mulig i vår digitale tidsalder??!!! ;-)

(Hilsen en som også har kamera av gammesdags type! ;-))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208323-anti-julebrev/page/2/#findComment-1505420
Del på andre sider

Jeg er helt enig.

Jeg skal la være å sladre ;-) Selv klarte jeg ikke å bestemme meg for et bilde i år, så jeg har bestilt to typer. Så får jeg se om jeg klarer å bestemme meg for hvem som skal få hvilket...

Og du blir neppe sistemann som skriver personlige, håndskrevne kort, for det har jeg også tenkt å fortsette og gjøre. Jeg "tvinger" til og med maen til å skrive på de som sendes til hans venner og bekjente ;-)

Vi har etter hvert ganske mange bekjente gjennom adopsjon rundt omkring, og det er like kjekt hvert år å få bilde og noen ord om hvordan det går med de små.

Julekort er gøy!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208323-anti-julebrev/page/2/#findComment-1505424
Del på andre sider

Sånne julekort er kanonkoselige! :-) Jeg setter veldig pris på "lange", håndskrvene kort, der jeg føler at avsenderen har tilpasset det som står til oss som mottakere, og ikke bare kopiert opp det samme til alle.

Og jeg blir alltid like skuffa når folk vi sjelden ser sender "God jul og godt nytt år", uten et ord om hvordan de har det.

Jeg elsker å gå i postkassen i desember, og julekortene står framme til langt ute i januar :-)

"Og jeg blir alltid like skuffa når folk vi sjelden ser sender "God jul og godt nytt år", uten et ord om hvordan de har det. "

Heldigvis hører denslags med til sjeldenhetene her - de fleste kommer fra gamle og ikke særlig skriveglade slektninger! ;-)

Men hvert år får vi ett julekort fra noen venner, hvor "god jul og godt nyttår" dertil er ferdigtrykket på julekortet, og så er kun underskriften håndskrevet.

OK, greit nok, men jeg må innrømme at jeg ble litt irritert på vedkommende da hun i et selskap i januar et år forkynte høyt og tydelig hvor teit det var med julekort med bilder av barn etc - hvilken interesse hadde hun av å se det og bla bla bla.

Jeg husker hvor mye jobb og tankevirksonhet som hadde gått med for å lage julekortene - alle med adskillig mer enn en kort julehilsen! Og så får man kritikk av en som kjøper ferdigtrykte kort!!

Makan! ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208323-anti-julebrev/page/2/#findComment-1505431
Del på andre sider

Hehe. Morsom idé, men det er ikke sikkert alle mottakerene hadde forstått ironien.

Jeg har skrevet julebrev et par-tre ganger, men ikke altfor lange og uførlige. Bare en kort oppdatering på spesielle ting som har skjedd, og hva barna driver med (ikke hvor flinke de er - på ingen måte).

Det er nok 3-4 år siden sist, og ellers sender jeg ikke julekort i det hele tatt (bortsett fra en gang da jeg plutselig fikk lyst ...). Jeg liker rett og slett ikke "tvangen" rundt det å måtte sende disse julehilsningene.

Jeg mottar heller ikke mange julebrev, kanskje ett eller to per år, og de er stort sett spiselige.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208323-anti-julebrev/page/2/#findComment-1505437
Del på andre sider

thuva1365380402

Så flott å høre at andre også skriver ca. 70 julekort. Det gjør jeg også, og med bilde av sønnen på alle kortene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208323-anti-julebrev/page/2/#findComment-1505439
Del på andre sider

Giiid! er det virkelig mulig i vår digitale tidsalder??!!! ;-)

(Hilsen en som også har kamera av gammesdags type! ;-))

Mannen har digitalt kamera. Det kjennetegnes ved at det stort sett alltid står i en eller annen feilsituasjon når det hadde vært kjekt å ha det.

Jeg forstår så absolutt poenget med digitalbilder. Men min erfaring er at avanserte ting har atskillig flere svikt-muligheter enn de gammeldagse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208323-anti-julebrev/page/2/#findComment-1505444
Del på andre sider

"Og jeg blir alltid like skuffa når folk vi sjelden ser sender "God jul og godt nytt år", uten et ord om hvordan de har det. "

Heldigvis hører denslags med til sjeldenhetene her - de fleste kommer fra gamle og ikke særlig skriveglade slektninger! ;-)

Men hvert år får vi ett julekort fra noen venner, hvor "god jul og godt nyttår" dertil er ferdigtrykket på julekortet, og så er kun underskriften håndskrevet.

OK, greit nok, men jeg må innrømme at jeg ble litt irritert på vedkommende da hun i et selskap i januar et år forkynte høyt og tydelig hvor teit det var med julekort med bilder av barn etc - hvilken interesse hadde hun av å se det og bla bla bla.

Jeg husker hvor mye jobb og tankevirksonhet som hadde gått med for å lage julekortene - alle med adskillig mer enn en kort julehilsen! Og så får man kritikk av en som kjøper ferdigtrykte kort!!

Makan! ;-)

Sant de får ikke kort av dere i år???

Håper at du ikke var for høflig til å svare at du for din del synes det er fullstendig bortkasta frimerker å sende signaturen sin og ingenting annet til folk ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208323-anti-julebrev/page/2/#findComment-1505447
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...