Gå til innhold

Følelsesløse hender/fingre

Anbefalte innlegg

I flere år har jeg (ikke hver dag) våknet med fingre som er helt borte, gjerne tommel og pekefinger, eller de tre andre. De er helt følelsesløse og ikke brukbare de første minuttene. Kan bare klaske til vekkeklokken, kjenner den jo ikke. Også når jeg sitter i telefonen skjer det samme. Må da knytte hendene flere ganger for å få følelsen tilbake igjen. Har jobbet i industri og som hjemmehjelp. Har hørt at man kan få varige skader i muskler i hånden pga dette, og jeg har i en tid nå hatt problemer med styrken i begge hendene, særlig når jeg må bruke fingrene. Ikke så verst når jeg kan bruke hele hånden. Hva heter dette på fagspråket og bør jeg opereres?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208351-f%C3%B8lelsesl%C3%B8se-henderfingre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kalles carpal tunnel syndrom, og kan opereres. Jeg har selv hatt den operasjonen i begge håndledd, men ble ikke god. Dermed ble jeg operert i begge albuene, og ble fremdeles ikke god. Nå skal jeg operere skuldrene.

Hvis du er skeptisk til operasjon, kan fysioterapi forsøkes.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Tilstanden du beskriver kAN være såkalt "carpal tunnel syndrom". da er nerven til hånden kommet i klem i en kanal i håndroten. Oftest er de tre midtre fingrene innvolvert. Om det er denne sykdommen kan undersøkes med EMG; som måler nervelednings-hastighet. Fastlegen din kan henvise deg for en slik test. Nerven til hånden kan også komme i klam i nakkenivå, eller i albuen. Årsaken kan også være dårlig blod-gjennomstrøming; da er oftest alle fingrene "angrepet" samtidig. Synes du skal kontakte fastlegen din for en sjekk. Dersom det er carpal tunnel syndrom bør det oprereres dersom det går utuver kraften i hånden. Operasjonen er liten, og gjøres oftest i lokalbedøvelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...