Gå til innhold

Det styggeste navnet dere vet om?

Anbefalte innlegg

fei1365380229
Skrevet

Jeg vet ikke om Egners lesebøker brukes lenger. Tviler på det. Men de er fin kulturhistorie!

De "i byen og på landet"-historiene som han skrev selv, må virke helt forhistoriske på dagens småskoleelever.

Jeg har lest mye Anne Cath. Vestly for sønnen min, og det er ille nok (noen av de mest dramatiske historiene hennes hadde jo blitt til tynn luft dersom folk f.eks. hadde hatt telefon). Og hun forsøker jo ikke å lage noen pedagogisk framstilling av dagliglivet, hun bare MÅ fortelle hver minste detalj slik at vi ikke skal lure på noe. Egner skrev jo for at man skulle lære av tekstene, og da kommer det fram enda tydeligere hvor gammeldags det er.

Husker du hvordan Ola-Ola fikk en søster? Tipper den historien ville fått hard medfart på Adopsjonsforum :-)

Jeg kjenner heller ikke til den historien. Kunne du fortelle?

• Svar 160
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• DarkPink

20

• morsan

15

• laban

12

• fei1365380229

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Oisann - den historien kjenner jeg ikke til! ;-)

Lille Marit bodde vel i byen like i nærheten av Petter og Kari, sammen med moren sin.

Moren ble syk (tror jeg), i hvert fall døde hun.

Men så var det en eller annen grei voksenperson - antakelig han som drev melkebutikken eller noe sånt - som skrev til Ola-Olas foreldre på landet og forklarte saken. Og vips hadde Ola-Ola fått en søster!

Jeg husker selvsagt ikke detaljene, men det var en enkel saksbehandling :-|

Skrevet

Lille Marit bodde vel i byen like i nærheten av Petter og Kari, sammen med moren sin.

Moren ble syk (tror jeg), i hvert fall døde hun.

Men så var det en eller annen grei voksenperson - antakelig han som drev melkebutikken eller noe sånt - som skrev til Ola-Olas foreldre på landet og forklarte saken. Og vips hadde Ola-Ola fått en søster!

Jeg husker selvsagt ikke detaljene, men det var en enkel saksbehandling :-|

Enkel saksbehandling var det vel også da Marte Svenerud sa "ittno knussel"! ;-)

Skrevet

Jeg kjenner heller ikke til den historien. Kunne du fortelle?

Se nedenfor. Men altså, det ble ikke nevnt noen verdens ting om adopsjon, fosterbarn eller noe sånt. Vi snakker her om barneskolelesning på 60-tallet.

Men Kari og Petter ble overrasket da de besøkte Ola-Ola på landet neste gang, og Marit plutselig bodde der! "Hun er søstera mi", sa Ola-Ola helt enkelt. Såpass husker jeg.

Jeg tror forresten Ola-Olas onkel bodde i byen, og at det var han som skrev brevet.

Skrevet

Jeg tror forresten Ola-Olas onkel bodde i byen, og at det var han som skrev brevet.

fei1365380229
Skrevet

Se nedenfor. Men altså, det ble ikke nevnt noen verdens ting om adopsjon, fosterbarn eller noe sånt. Vi snakker her om barneskolelesning på 60-tallet.

Men Kari og Petter ble overrasket da de besøkte Ola-Ola på landet neste gang, og Marit plutselig bodde der! "Hun er søstera mi", sa Ola-Ola helt enkelt. Såpass husker jeg.

Jeg tror ikke noen ville bli sur over akkurat dette :o).

Det var jo litt andre "tider" på den tiden. Det er jo en historie om Marte Knipe (det het hun vel ikke) som tek alle sju også når moren og faren dør.

Min manns pappa har en "adoptert" søster som bodde hos dem fordi moren (søsteren) til min manns far ikke skikket seg. Det var vel det som var "barnevernet" før i tiden.

fei1365380229
Skrevet

Ja der var det rette navnet ja. Jeg trodde hun het Marte Knipe :o). Hvem er det forresten, en som kneip igjen?

Skrevet

Jeg tror ikke noen ville bli sur over akkurat dette :o).

Det var jo litt andre "tider" på den tiden. Det er jo en historie om Marte Knipe (det het hun vel ikke) som tek alle sju også når moren og faren dør.

Min manns pappa har en "adoptert" søster som bodde hos dem fordi moren (søsteren) til min manns far ikke skikket seg. Det var vel det som var "barnevernet" før i tiden.

Nei, akkurat det med Adopsjonsforum skal du ikke ta så høytidelig. Jeg tenkte mer på reaksjonene dersom disse bøkene hadde vært i bruk fortsatt (det morsan spurte om i starten av denne avsporingen).

Marte Svennerud(?) ble nok heller ikke gransket så inngående, nei.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg har nevnt det før,men det finnes ikke noe kjipere guttenavn enn Brage. Fulgt tett av Trym og Snorre. De er utelukkende drittunger, og de er ufyselige som voksne og. Det er rett og slett ekle navn. Unger som heter sånt lukter kaviar og har bananformet hode! Huff og huff.. Voksne som heter sånt er barnehagea eller sosialarbeidere av den uheldige sorten og de spiller gitar på den gale måten..:-I Minst!

;-)

Jeg har også fordommer mot navnet Wenche i hvertfall, Evy og Merethe også..

Og en tenker jo sitt om Thomas Andre, Glenn Roger, Cato , Steffen og Christer også..;-)

Det ikke bra å hete Vanessa og Iselin og sånn heller..( White trash!!)

Jeg ville aldri heller gitt noen unge noe sånn typisk Ida, Emilie, Jenny- motenavn heller (selvom Jenny ER pent!)

Geir, Bjarne og Guttorm er forresten direkte stygge guttenavn selvom jeg ikke forbinder noe spesielt med noen som heter de..Bare stygt. Odd også..

Palmar og Øllegård er underlig og litt uherldig, men det hter vel ingen under 120.

Skrevet

Jeg har nevnt det før,men det finnes ikke noe kjipere guttenavn enn Brage. Fulgt tett av Trym og Snorre. De er utelukkende drittunger, og de er ufyselige som voksne og. Det er rett og slett ekle navn. Unger som heter sånt lukter kaviar og har bananformet hode! Huff og huff.. Voksne som heter sånt er barnehagea eller sosialarbeidere av den uheldige sorten og de spiller gitar på den gale måten..:-I Minst!

;-)

Jeg har også fordommer mot navnet Wenche i hvertfall, Evy og Merethe også..

Og en tenker jo sitt om Thomas Andre, Glenn Roger, Cato , Steffen og Christer også..;-)

Det ikke bra å hete Vanessa og Iselin og sånn heller..( White trash!!)

Jeg ville aldri heller gitt noen unge noe sånn typisk Ida, Emilie, Jenny- motenavn heller (selvom Jenny ER pent!)

Geir, Bjarne og Guttorm er forresten direkte stygge guttenavn selvom jeg ikke forbinder noe spesielt med noen som heter de..Bare stygt. Odd også..

Palmar og Øllegård er underlig og litt uherldig, men det hter vel ingen under 120.

Jeg tipper du kunne kalt ei datter Silje?

Hva er fordommene dine mot Merethe? Kjenner to, og morsomt å høre =)

laguna1365380434
Skrevet

Jeg tipper du kunne kalt ei datter Silje?

Hva er fordommene dine mot Merethe? Kjenner to, og morsomt å høre =)

Silje er pent, men her tror jeg døtre skulle hett Louise, Une eller Iris! De er fine. Om jeg hadde bodd andre steder enn i Norge Zoe! Eller Hazel kanskje..

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke liker Merether, jeg har kjent et par greie også..For meg blir det bare et ultimat narver-navn..Ikke så bad som Venke, for hun er bare råkjip..Men kjipt nok. Ser for meg at hun er veninnen til Siw. Som heller ikke er helt bra. De nasker påOslo city sammen, røyker prince mild og krangler om å pule med menn som heter Glenn. ;-)

Jeg assosierer antagelig altfor mye for mitt eget beste! ;-)

fei1365380229
Skrevet

Silje er pent, men her tror jeg døtre skulle hett Louise, Une eller Iris! De er fine. Om jeg hadde bodd andre steder enn i Norge Zoe! Eller Hazel kanskje..

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke liker Merether, jeg har kjent et par greie også..For meg blir det bare et ultimat narver-navn..Ikke så bad som Venke, for hun er bare råkjip..Men kjipt nok. Ser for meg at hun er veninnen til Siw. Som heller ikke er helt bra. De nasker påOslo city sammen, røyker prince mild og krangler om å pule med menn som heter Glenn. ;-)

Une er greit, men Louise og Iris er jo ikke pene :o).

Men du skulle vel ikke ha barn så da slipper de å bli utsatt for disse stygge navna.

Forøvrig har jeg også et anstrengt forhold til Merethe og Marit.

Skrevet

*LOL*

laguna1365380434
Skrevet

Une er greit, men Louise og Iris er jo ikke pene :o).

Men du skulle vel ikke ha barn så da slipper de å bli utsatt for disse stygge navna.

Forøvrig har jeg også et anstrengt forhold til Merethe og Marit.

Nei,jeg skal ikke ha barn,men jeg synes det er nyyydelige navn..!

Jeg synes ikke Marit er like ille som Merethe, men hun kunne godt vært med i gjengen,ja.

:-)

fei1365380229
Skrevet

Jeg synes ikke Marit er like ille som Merethe, men hun kunne godt vært med i gjengen,ja.

Men Mette-Marit er fint hva? :-)

laguna1365380434
Skrevet

Men Mette-Marit er fint hva? :-)

Nope! ;-) Men det klinger helt annerledes enn de foregående, det er IKKE et narver navn..Mere sånn femtitallsjentete..Men med det er noe uheldig enten rytmisk eller vokalmessig med det, jeg klarer ikke å sette fingeren på det.

Mette er forøvrig ikke noe helstygt navn, synes jeg. Det er koselig. Jeg ser for meg at folk som heter Mette er sympatiske selvom jeg ikke kjenner så mange.

Skrevet

Synes det hele høres ut som en slags døden på oslo s, jeg. Hvertfall noe fra åttitallet med lilla strikkegensere, digre hestehaler på toppen av hodet og rosa tyggegummi.

Skrevet

Nope! ;-) Men det klinger helt annerledes enn de foregående, det er IKKE et narver navn..Mere sånn femtitallsjentete..Men med det er noe uheldig enten rytmisk eller vokalmessig med det, jeg klarer ikke å sette fingeren på det.

Mette er forøvrig ikke noe helstygt navn, synes jeg. Det er koselig. Jeg ser for meg at folk som heter Mette er sympatiske selvom jeg ikke kjenner så mange.

Jeg ser for meg at de er overvektige, har fletter og jobber i barnehage.

laguna1365380434
Skrevet

Synes det hele høres ut som en slags døden på oslo s, jeg. Hvertfall noe fra åttitallet med lilla strikkegensere, digre hestehaler på toppen av hodet og rosa tyggegummi.

Jupp! :-)

laguna1365380434
Skrevet

Jeg ser for meg at de er overvektige, har fletter og jobber i barnehage.

Jeg KAN nok høre hva du sier..Koselig er dog det som slår meg,jeg forbinder det med koselige folk. Men litt mere sånn positivt koselig..Ikke kvalme-koselig..

Pussig hvordan sånne ideer fester seg. Og dessuten hvor godt de sitter. jeg har hatt ideer om enkelte navn omtrent så lenge jeg kan huske, og det hjelper knapt at jeg møter mennesker med angjeldene navn som er alt annet enn det jeg forbinder med navnene..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...