Gå til innhold

Balanitt? Kjønnssykdom? Sopp? Flere ting på en gang?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en 21 år gammel gutt. For å belyse spørsmålet mitt må jeg gå lenger tilbake i tid til da jeg var i militæret.

Jeg hadde da litt trang forhud, men hadde ingen problemer av typen utslett o.l. Men så var vi på øvelse i felten, og da ble jeg betent i forhuden. Den ble helt rød. Og det væsket seg under forhuden. Vet ikke hvilket begrep jeg skal bruke, men har lest sekret og belegg. Det luktet i tillegg svært stramt. På denne tiden var jeg ikke seksuelt aktiv. Etter dette skjedde første gang har det skjedd igjen noen ganger siden, hyppigst da jeg var i militæret. Men har ikke hatt noen problemer på et års tid etter jeg slutta å bruke sterk såpe på penis.

Nå har jeg blitt seksuelt aktiv. Hatt ubeskyttet sex med litt forskjellige partnere, men har ikke hatt noen problemer.

Har hatt et seksuelt forhold med samme jenta i en måned nå. Siste gang penetrerte jeg uten at hun var våt, og jeg kjente at det gjorde skikkelig vondt da jeg gikk inn. Nå, noen dager senere har jeg problemer med betent forhud igjen. Det væsker seg under forhuden, og jeg kan også se noe som minner om en rift, men klarer ikke helt å beskrive hva det er. Riften ligger på huden rett under penishodet. Kan kun se den når jeg trekker ned forhuden. Det er også dette området væsken ser ut til å komme fra. I tillegg har penis-strengen fått kjørt seg og det dannes litt hvitaktig puss rundt den. Det lukter veldig stramt. Det klør litt, men nå er det hovedsaklig svie på grunn av betennelsen. Ingen problemer med svie når jeg urinerer e.l.

Jeg vet jeg bør gå til lege, men vil først høre om du har noen formening om hva det kan være. Er det noe som kan løses med en salve?

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Dette med trang forud kan være problem for ikke så få menn. Årsaken er ikke alltid lett å påvise, de fleste har ikke noe med infeksjon å gjøre. Utviklingen er ofte slik at det blir trangere og trangere med tiden. Det kan medføre ansamling av sekreter, belegg, og det er også mer utsatt for infeksjon. Slik samling av belegg lukter gjerne stramt og surt, selv uten tilstedeværelse av infeksjon. Regelmessig rengjøring, helst med lunkent vann, eventuelt med mild såpe er viktig. Dette kan av og til være litt plagsomt, med forhud som ikke er så lett å trekke tilbake.

Det sier seg selv at slimhinnene under forhuden er noe mer ømfintlige for bl.a. fysisk påkjenning, som f. eks. en samleie uten tilstrekkelig oppvarming kan representere. Jeg vil anta at du har fått noen rifter under denne akten du beskriver, og at riftene er blitt infisert. Gjerne med banale bakterier som er tilstede normalt, enten hos deg eller hos partneren. Jeg kunne tenke meg å anbefale at du prøver først med noen antibakterielle salver, f. eks. bacimycin eller fucidin, etter rengjøring med vann. Om det ikke blir bedre i løpet av relativt kort tid, eller om det blir verre vil jeg anbefale at du går til lege for å få dette undersøkt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...