Gå til innhold

Kan Clamydiaprøve være feil?

Anbefalte innlegg

fortvilet301365380927

Hei,

Jeg var innom legen min i forbindelse med at jeg har gått med sterke magesmerter en periode. Det ble tatt mange forskjellige prøver bland annet av clamydia. Jeg har vært i fast forhold i mange år og ikke vært utro mot min mann. Jeg ble veldig overrasket da legen ringte og fortalte at jeg hadde en clamydia infeksjon.

Jeg beskyldte derfor min mann for å være utro noe han nektet på. Han gikk selv til legen for å ta en cl prøve for han mente at noe måtte være feil.

Han fikk nå svar på sin prøve som viste negativ. Han fikk en utskrift fra legen på dette for å bevise ovenfor meg at han snakket sant.

NB! Både min og hans prøve ble sendt inn på sykehuset og ingen av de var urinprøve men tatt på den gamle måten.

Det jeg nå lurer på er om min prøve kan være feil. Hvis jeg var smittet hadde jeg jo uansett smittet han for vi har ofte sex. Kan prøver vise falsk postiv. Kan han ha det uten at det slår ut på prøven.

Som du sikkert forstår har jeg mange spørsmål. Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208471-kan-clamydiapr%C3%B8ve-v%C3%A6re-feil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det kan være vanskelig å være alt for kategorisk. Chlamydia infeksjon overføres som regel, men ikke 100% alltid med sexuell kontakt. Det hender også noen ganger at det overføres indirekte, vi a f. eks. håndklær o.l. Infeksjonen er ofte asymptomatisk, og det kan være det i mange år uten at en merker noen symptomer. Man kan som regel påvise Chlamydia bakteriene med de ømfintlige metoder som brukes idag. Men det kan også svinge. Det kan forekomme negative prøver under en lavgradig infeksjon . Kanskje i noe mindre grad, men falsk positive prøver kan også forekomme. Man kan i alle fall ikke utelukke det. Jeg ville ta en ny prøve for å få bekreftet, eller avkreftet ditt positive funn. Urinprøve er helt greit å ta. De fleste laboratorier bruker igad metoder som vel så greit anvender urin som materiale. Du spør også om ikke det ville være naturlig at du har smittet ham hvis du var positiv. Svaret er igjen et betinget ja. Som regel ja, men det hender at partnere som ofte har sex ikke overfører smitte til hverandre. Igjen kan det være avhengig av flere faktorer, bl.a. mengde bakterier som er tilstede hos den infiserte partneren.

Gjest monsterlilja
  anonym denne gang skrev (På 2.12.2005 den 11.16):

Clamydia kan også oppstå uten å ha blitt smittet seksuelt. Ikke alle leger er klar over dette. Jeg fikk det selv engang (da jeg var ung, og før seksuell debut).

Det er ikke riktig. Chlamydia må man bli smittet av. Det som kan ha skjedd i ditt tilfelle var at testen viste feil resultat. Eller så har du fått smittet på en annen måte, feks av mor under fødsel.

Gjest hollands

Din prøve kan ha vært falsk positiv, hans falsk negativ. Men hvis du har symptomer så er det vel sannsynlig at du har sykdommen. Den kan du ha hatt lenge fra før forholdet begynte. Man kan bli frisk av seg selv av Chlamydia, kanskje det har hendt med din mann?

Uansett man er ikke 100 % på tester... Urinprøver er faktisk best.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...