Gå til innhold

VPN tilkobling / citoyen eller andre kloke hoder!


mariaflyfly

Anbefalte innlegg

IT konsulenten på jobb har satt opp en vpn kobling på min laptop som visstnok skulle være idiotsikker, det skulle bare vært å koble meg opp når jeg kom hjem. Men det funker jo selvsagt ikke. Bombe...

Der det svikter er når den skal godkjenne brukernavn og passord, og jeg får en dustete feilmelding.

Kan det være min trådløse router som gjør at dette ikke funker? Hva gjør jeg for å få det til?

IT-konsulenten er selvsagt ikke tilgjengelig. Hjelp meg, noen kloke dolere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må åpne et par porter på ruteren, eller så er det et menyvalg i rutermenyen som skal slås på for VPN.

Ikke nødvendigvis. Dette avhenger av VPN-oppsettet. Jeg kjører selv VPN mot jobben uten endringer i ruteroppsettet hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er feilmeldingen?

Som keinstein sier *kan* det være at du må gjøre endringer i ruteren. Dette skulle du i så fall fått beskjed om av den som satte det opp for deg. Hvis det er dette som er problemet må du få de riktige innstillingene fra IT-konsulenten før du får gjort noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis. Dette avhenger av VPN-oppsettet. Jeg kjører selv VPN mot jobben uten endringer i ruteroppsettet hjemme.

Jeg ser andre strever, men jeg har også VPN mot flere, og det gikk automatisk gjennom MS-brannveggen og jeg måtte slå på en bryter i rutermenyen for å slippe gjennom inngående VPN, ellers kom feilmeldinger etter innlogging.

http://technet2.microsoft.com/WindowsServer/en/Library/428c1bbf-2ceb-4f76-a1ef-0219982eca101033.mspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis. Dette avhenger av VPN-oppsettet. Jeg kjører selv VPN mot jobben uten endringer i ruteroppsettet hjemme.

Kikka litt på det, og de nye ruterne har ON eller enabled som standard for alle protokoller. De gamle står OFF eller disabled som standard.

IPSec Passthrough, PPTP Passthrough, PPPoE Passthrough

This Router supports IPSec, PPTP, and PPPoE Passthrough. You can select either Enable or Disable for these options.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må åpne et par porter på ruteren, eller så er det et menyvalg i rutermenyen som skal slås på for VPN.

Men jeg finner ikke ut hvor... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er feilmeldingen?

Som keinstein sier *kan* det være at du må gjøre endringer i ruteren. Dette skulle du i så fall fått beskjed om av den som satte det opp for deg. Hvis det er dette som er problemet må du få de riktige innstillingene fra IT-konsulenten før du får gjort noe mer.

"Feil 721

Tilkoblingen kunne ikke opprettes fordi den ekstrene datamaskinen svarer ikke". Eller noe sånn.

Også får jeg masse annen drittinfo som jeg ikke skjønner bæret av. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått tilgang til menyen i ruteren?

Eh...ja, tror det..?

ar en Siemens router. Og en slags forside der det står Basic setup, security setup, advanced setup, og status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...ja, tror det..?

ar en Siemens router. Og en slags forside der det står Basic setup, security setup, advanced setup, og status.

Under security skal du kanskje finne VPN eller ekstern pålogging , noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under security skal du kanskje finne VPN eller ekstern pålogging , noe sånt.

Ingenting der, men noe kanskje under advances. Men det er litt vanskelig å vite, siden jeg ikke helt veit hva jeg ser etter.

Under advanced finner jeg valget mellom

Sierless settings

LAN

WAN

Filters

og masse annet mig. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting der, men noe kanskje under advances. Men det er litt vanskelig å vite, siden jeg ikke helt veit hva jeg ser etter.

Under advanced finner jeg valget mellom

Sierless settings

LAN

WAN

Filters

og masse annet mig. :(

Da kan du studere manualen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På nettet finnes den nok.

Nå funker det! :) Hurra for IT-konsulenten. :)

Og takk for at du gad å svare meg, forresten. *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå funker det! :) Hurra for IT-konsulenten. :)

Og takk for at du gad å svare meg, forresten. *s*

Hva gjorde du for å få det til å virke da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses, har du ikke blitt verbalt halshugd ennå? ;-)

Du skjønner, jeg fikk en overhaling av dimensjoner når jeg faktisk skrev Citoyens nick i overskriften en gang. Stakkars de andre som følte seg mindre verdt, fordi det bare var hun som kunne svare liksom... (Selv om jeg skrev "Citoyen eller andre")

hehehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses, har du ikke blitt verbalt halshugd ennå? ;-)

Du skjønner, jeg fikk en overhaling av dimensjoner når jeg faktisk skrev Citoyens nick i overskriften en gang. Stakkars de andre som følte seg mindre verdt, fordi det bare var hun som kunne svare liksom... (Selv om jeg skrev "Citoyen eller andre")

hehehe!

Jøss, jeg synes citoyen alltid svarer veldig hyggelig og hjelpsomt, jeg. :)

Dama er jo et vandrende datageni. Og burde hatt lønn fra dol for å drive data-forumet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjorde du for å få det til å virke da?

Eh..ja!

;)

Bytta om på en ledning bakpå routeren (som jeg har fått beskjed om å flytte tilbake nå), skreiv inn noen MAC tall, som jeg også har fått beskjed om å ta vekk igjen nå.

Resten husker jeg ikke. For å være helt ærlig skjønte jeg ikke bæret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...