Gå til innhold

Råd mot influensa?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest influensaen kommet?

Hvis du har fått influensa nå, har du / legen din meldeplikt til folkehelseinstituttet (www.fhi.no), det er ikke registrert influensa i Norge i år, så hvis du er den føste er det viktig å få det registrert!

Er det en kraftig forkjølelse derimot, så hjelper det å ta det med ro, drikke mye væske, bruke nesespray, paracet hvis det trengs og sove masse.

Hei!

Hvis du ikke bruker noen medisin, så kan solhattekstrakt hjelpe, det har ihvertfall hjulpet meg. (Kan reagere på medisiner en bruker, kanskje?). Ellers: nok hvile, sitte og sove med hodet litt opp, spise alt det du plutselig kan få lyst på, et skikkelig varmt rom å oppholde seg i,puste inn vanndamp med et håndkle over hodet, og masse solbærsaft med vann som ikke er så varmt at det brenner i munnen. Og en tjenende ånd med masse medfølelse kan også hjelpe! God bedring! En Søker

fuji1365380447

Det du har er nok en kraftig forkjølelse, for influensaen har ikke kommet til landet ennå...

En forkjølelse forårsakes av et virus, og kan derfor ikke behandles i normal forstand. Det finnes ingen medisin mot forkjølelse, bare medisiner som kan lindre symptomene.

Hvis du har feber er det viktig å drikke nok - for feberen får deg til å svette mer, og da må du få i deg nok væske slik at du ikke blir dehydrert.

Ulike sugetabletter eller pastiller kan lindre sår hals, og Paracet eller Ibux kan lindre smerter i kroppen og evt feber.

C-vitaminer og solhatt kan ha en viss forebyggende effekt, fordi det styrker imunforsvaret, men når viruset en gang har satt seg i kroppen, så har disse tingene lite for seg.

Ellers er det fint lite du kan gjøre bortsett fra å hvile og vente til det går over.

God bedring.

Annonse

fuji1365380447

"Influensa" er et av de mest misbrukte ordene vi har, tror jeg. Du har _ikke_ influensa når du er forkjølet, med tett nese, vond hals, litt feber etc. Når du har influensa så er du virkelig syk.

"............................................"

Jeg er så enig med deg!

Alle som sier at de er hjemme et par dager fra jobb pga "influensa" vet virkelig ikke hva de snakker om.

Jeg har bare hatt influensa en gang på de siste ti årene, og da var jeg så dårlig at jeg ikke klarte å ta vare på meg selv. Lå som i en døs i fire-fem dager før jeg var såpass at jeg kunne ta til meg skikkeelig mat igjen..

På det verste var jeg faktisk litt redd - når feberen krøp opp mot 40.3, og jeg begynte å bli delirisk. Jeg ringte faktisk etter en venninne og spurte om hun kunne komme opp og se til meg. Jeg bodde alene på den tiden.

Skikkelig guffent.

Men man kan jo føle seg ganske elendig av en kraftig forkjølelse også, da...

Jeg er så enig med deg!

Alle som sier at de er hjemme et par dager fra jobb pga "influensa" vet virkelig ikke hva de snakker om.

Jeg har bare hatt influensa en gang på de siste ti årene, og da var jeg så dårlig at jeg ikke klarte å ta vare på meg selv. Lå som i en døs i fire-fem dager før jeg var såpass at jeg kunne ta til meg skikkeelig mat igjen..

På det verste var jeg faktisk litt redd - når feberen krøp opp mot 40.3, og jeg begynte å bli delirisk. Jeg ringte faktisk etter en venninne og spurte om hun kunne komme opp og se til meg. Jeg bodde alene på den tiden.

Skikkelig guffent.

Uttrykket som brukes er "influensalignende symptomer", og det kan være så mangt.

Influensa høres også mye verre ut, og da får man vel litt mer sympati? :-)

Jeg er så enig med deg!

Skikkelig guffent.

Jeg har vel ikke hatt ordentlig kraftig influensa siden jeg var i tenårene, tror jeg. Imidlertid blir jeg kraftig forkjølet ca. en gang i året, ofte med feber slik at jeg blir mer eller mindre sengeliggende en dag eller to.

"Men man kan jo føle seg ganske elendig av en kraftig forkjølelse også, da..."

Javisst kan man det. Og jeg kan forstå det hvis man forveksler en kraftig forkjølelse med 39-40 i feber med en influensa. Men det blir for dumt når folk går rundt og småsnufser og hoster mens de klager på at det er så kjipt å ha influensa :-)

Uttrykket som brukes er "influensalignende symptomer", og det kan være så mangt.

Influensa høres også mye verre ut, og da får man vel litt mer sympati? :-)

"Uttrykket som brukes er "influensalignende symptomer", og det kan være så mangt."

Det er jo helt streit, og det er jo ikke uvanlig ved kraftige forkjølelser.

"Influensa høres også mye verre ut, og da får man vel litt mer sympati? :-)"

Det er ikke umulig :-)

"......................................."

"Influensa" er et av de mest misbrukte ordene vi har, tror jeg. Du har _ikke_ influensa når du er forkjølet, med tett nese, vond hals, litt feber etc. Når du har influensa så er du virkelig syk.

Nemlig.

Annonse

Hei!

Hvis du ikke bruker noen medisin, så kan solhattekstrakt hjelpe, det har ihvertfall hjulpet meg. (Kan reagere på medisiner en bruker, kanskje?). Ellers: nok hvile, sitte og sove med hodet litt opp, spise alt det du plutselig kan få lyst på, et skikkelig varmt rom å oppholde seg i,puste inn vanndamp med et håndkle over hodet, og masse solbærsaft med vann som ikke er så varmt at det brenner i munnen. Og en tjenende ånd med masse medfølelse kan også hjelpe! God bedring! En Søker

En liten konjakk kan også høyne trivselskurven?

Gjest Madagaskar

Har ikke bare hoste og til dere som ga meg råd iallefall. Av en eller annen grunn er det så mange som pirker på småting, når de egentlig skjønner at man kan ha tatt feil, om d er influensa eller forkjølelse eller hva d nå er.

Poenget er at når mange ber om råd, og jeg vil lese, så kan jeg finne en laaang tråd nedover der, hvor det meste bare er pirking og klaging på alt mulig. Eller små meldinger til hverandre, som ikke har en dritt med saken å gjøre.

Jeg sier influensa. Mamma kaller det influensa og jeg kaller det influensa. Hvorfor? Bare er sånn.

Jeg har ikke bare vondt i halsen har øyekatarr, hoste og tett nese. Men 40,2 i feber, vont i hele kroppen, smerter i magen, kvalm, vondt i hodet osv..

Holder senga da jeg ikke klarer å gå ned trappa.

Jeg kaller det influensa, da jeg føler forkjøla ikke helt dekker det.

Men takk for råd til dere som ga meg råd.

Og takk for svar ang ordet influensa, men det var ikke det jeg spurte om.

fuji1365380447

Har ikke bare hoste og til dere som ga meg råd iallefall. Av en eller annen grunn er det så mange som pirker på småting, når de egentlig skjønner at man kan ha tatt feil, om d er influensa eller forkjølelse eller hva d nå er.

Poenget er at når mange ber om råd, og jeg vil lese, så kan jeg finne en laaang tråd nedover der, hvor det meste bare er pirking og klaging på alt mulig. Eller små meldinger til hverandre, som ikke har en dritt med saken å gjøre.

Jeg sier influensa. Mamma kaller det influensa og jeg kaller det influensa. Hvorfor? Bare er sånn.

Jeg har ikke bare vondt i halsen har øyekatarr, hoste og tett nese. Men 40,2 i feber, vont i hele kroppen, smerter i magen, kvalm, vondt i hodet osv..

Jeg tviler ikke på at du er syk, og at du har feber! Stakkars, det er skikkelig kjipt å ha det slik.

Men grunnen til at folk korrigerer deg på bruken av ordet "influensa" er at ordet blir misbrukt i stor grad.

Folkehelseinstituttet varsler følgende:

"Overvåkingen av høstens og vinterens influensaaktivitet startet i uke 40. Forekomsten av influensaliknende sykdom er godt under den grensen som er satt for influensautbrudd. Det er ikke meldt om funn av influensavirus i Norge denne høsten. Heller ikke i Europa forøvrig meldes det om særlig influensaaktivitet så langt, det er kun funnet enkelte sporadiske sykdomstilfeller i Storbritannia, Tsjekkia, Estland, Sveits og Polen. Enkelttilfeller hos personer som har reist til andre verdensdeler (importtilfeller) er funnet i Sverige og Slovenia."

Av 486 prøver (dvs de som går til legen med influensalinknende symptomer) så er det påvist 0 (!) tilfeller av influensavirus i høst.

Så derfor kan vi nok med sikkerhet si at du lider av en særdeles sterk forkjølelse. Og som jeg sa i mitt forrige innlegg: Det er ikke mye du kan gjøre, bare sove, hvile og vente...

God bedring

Jeg tviler ikke på at du er syk, og at du har feber! Stakkars, det er skikkelig kjipt å ha det slik.

Men grunnen til at folk korrigerer deg på bruken av ordet "influensa" er at ordet blir misbrukt i stor grad.

Folkehelseinstituttet varsler følgende:

"Overvåkingen av høstens og vinterens influensaaktivitet startet i uke 40. Forekomsten av influensaliknende sykdom er godt under den grensen som er satt for influensautbrudd. Det er ikke meldt om funn av influensavirus i Norge denne høsten. Heller ikke i Europa forøvrig meldes det om særlig influensaaktivitet så langt, det er kun funnet enkelte sporadiske sykdomstilfeller i Storbritannia, Tsjekkia, Estland, Sveits og Polen. Enkelttilfeller hos personer som har reist til andre verdensdeler (importtilfeller) er funnet i Sverige og Slovenia."

Av 486 prøver (dvs de som går til legen med influensalinknende symptomer) så er det påvist 0 (!) tilfeller av influensavirus i høst.

Så derfor kan vi nok med sikkerhet si at du lider av en særdeles sterk forkjølelse. Og som jeg sa i mitt forrige innlegg: Det er ikke mye du kan gjøre, bare sove, hvile og vente...

God bedring

Du sa det: Av de som går til legen.

Men folk mellom 10 og 60 går neppe til legen for influensa?

Gjest KariKruskakli

Det er da ikke noe å bli fornærma over. Du kan ikke kalle det influensa om det ikke er det. Det kan godt hende det er influensa, men da er du nok av de første i landet dette året i så fall.

Tviler på at du er syk altså.

God bedring!

Jeg er så enig med deg!

Skikkelig guffent.

Nemlig.

Jeg vil si det slik: Har man influensa, klarer man ikke å sitte ved PCen. Da ligger man strak, og orker knapt nok å lese eller se på TV.

Gjest KariKruskakli

Det er da ikke noe å bli fornærma over. Du kan ikke kalle det influensa om det ikke er det. Det kan godt hende det er influensa, men da er du nok av de første i landet dette året i så fall.

Tviler på at du er syk altså.

God bedring!

Huff, det skal ikke stå tviler på at du er syk.

Det skal stå: Tviler IKKE på at du er syk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...