Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 44 år. Har den siste tiden hatt vondt i maven - det minner litt om menssmerter. Smertene er ikke konstante men kommer og går - har de hver dag nå. Har i flere år hatt uregelmessig avføring - den skifter fra å vere løs til hard.Noen ganger er det skikkelig diare mens andre ganger er det som en grøt - og det lukter helt forferdelig. Noen ganger når jeg skal ha avføring - som er regelmessig hver morgen - blir jeg skikkelig uvel, svetter og blir svimmel - dette pleier å gå fort over etter at jeg har vert på toalettet. Det som bekymrer meg mest er disse difuse smertene som jeg har nederst i maven - hva kan det være? Ellers har jeg god matlyst og har ikke gått ned i vekt. Jeg har ikke oppdaget blod i avføringen men den virker klissete - og som jeg skrev lukter den forferdelig. Jeg har også mye luft i maven men de smertene jeg har er ikke luftsmerter. Jeg har også hatt hemorider men de er bra nå. Er redd jeg har fått kreft - har gjennom de siste årene mistet 3 kollegaer av nettopp kreft i mave/tarm. Håper du ikke tror nå at dette er psykisk pga. det jeg har opplevd mht. til kollegaene for det er det ikke....Hva anbefaler du meg å gjør og hva kan dette være? Kan det vere at jeg spiser noe jeg ikke tåler? Kan også fortelle at jeg spiser sunn og vanlig kost men må ha mat hver 3-4 time ellers begynner jeg å skjelve, får tåkesyn, svetter blir svimmel og får ekstrasag - føler meg rett og slett dårlig.Dette går over når jeg har spist - kan dette ha noe med hverandre å gjøre? Dette er veldig ubehagelig og jeg må alltid ha tilgang til mat hver 3-4 time..Håper du kan svare meg for jeg er litt bekymra for hva disse smertene kan vere. Vekselsvis avføring har jeg hatt så lenge jeg kan huske og mye luft i maven har jeg også hatt lenge..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208771-mavesmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som tynntarms diare. den er illeluktende og slimete. Du burde nok teste deg for allergi før du går viderepå det. Den "mens" liknende smerten kan kanskje komme fra livmor? du er 44år så da kan det kanskje bli litt endringer i syklus mm? Du bør få sjekket dette hos legen. Hvis det ikke er noe galt så slipper du å engste deg unødig. Bekymringer skaper gjerne flere Problemer. GOD BEDRING!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208771-mavesmerter/#findComment-1511166
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

magesmerter og avførings-endringer bør utredes. Synes du skal bestille time hos fastlegen din. Denne vil trolig kjenne både utenpå magen, samt gjøre en gynekologisk sjekk. Blodprlver bør sjekkes; særlig de som går på blodverdier og lever/galle. Legen bør også sjekke om det er skjult blod i avføringen; du vil få med utstyr til dette fra legen. Sannsynligvis bør det taes et røntgenbilde av tykktarmen. De vanligste symptomer på kreft i tarmen er blod og/eller slim; magesmerter, vektreduksjon og dårlig allmenntilstand.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208771-mavesmerter/#findComment-1515833
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...