laguna1365380434 Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 ..vil jeg fortelle hva som skjedde meg her forleden. Jeg var på vei til butikken da jeg får øye på en helt ødelagt fyr som knapt kan stå oppreist, han snufser og griner og ser helt jævlig ut. Det går en rekke mennesker rett forbi, selvom han spør alle om de kan hjelpe ham litt. Jeg stanser opp, og mannen forteller at han hadde hatt en sprekk på heroin, og mista metadonen til dagen etter, så han var så sjuk at han ikke visste hvor han skulle gjøre av seg, og han klarte ikke å komme seg på legevakta, eller ringe. Ikke hadde han penger heller. Jeg fikk puttet mannen i en drosje, gitt ham en sig, og ringt legevakten og sagt fra at han kom, og hva jeg hadde fått ut av han at hadde skjedd. Og det mener jeg pokker meg at noen andre kunne hjulpet meg med også! Hørte mange som mumlet "sjølforskyldt" "avskum" "kriminelle" og "tapere" og om at de narkomane bare juger for symp.. Og hva så egentlig, at han er narkoman..? At han muligens løy om å ha mistet metadonet?! Han jaug hvertfall ikke om å være dødsjuk, jeg har aldri vært bort i noen som har klart å fake en puls du ser uten på panna! Jeg mener at det er så mange av oss som er så sinnsykt selvgode og sikre på at vi har fortjent alt vi har fått, og som opptrer med den verst tenkelige forakt og oven fra og ned holdning som tenkes kan. Når skal vi begynne å behandle sjuke folk med den menneskligheten alle fortjener?! Jeg vet at mange narkomane stjeler og lyver, men vet dere, det tror jeg sannelig kreftpasientene hadde gjort også, om de var fratatt et hvert respektabelt tilbud om smmertelindring og et så bra liv som mulig. Selvom det er under en hver skam at Norge som rikt land overater pariakasten sin til et livsgrunnlag basert på tiere og drosjer fra tilfeldivbge fremmede på gata, vil jeg gjerne oppfordre alle til å i det minste gi dem akkurat det. Her vi sitter å diskuterer julegaver, frisyrer, julemat, venner og kjærester. Jeg synes vi kan koste på oss litt medfølelse. Bare så det er sagt. Jeg ble illsint av et innlegg under her. Og er det noe jeg ikke eier humor på så er det dette..Det er så skammelig. Så jeg håper noen vil følge oppfordringen og gidde å være litt grei. Det koster da så lite å tenke seg om en gang til. :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Vel talt laguna! Jeg er så enig, så enig! 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Skrevet 4. desember 2005 Vel talt laguna! Jeg er så enig, så enig! Bra at det er noen som er enig:-) Jeg var helt sjokkert over hvor lite hjelp mannen fikk, og hvordan ingen hørte på det han sa, og bare foraktet han. Støtte borti i bilen fikk han først når JEG huka tak i folk og ba dem hjelpe oss litt, som om historien ble noe sannere av at jeg fortalte den! Møkkafolk! Beklager gforøvrig grove skrivefeil i hovedinnlegg, jeg ble så rasende at det bare ble tasting i ilske uten gjennomlesning..;-) Flott at du er enig. Jeg skulle bare så veldig ønske at flere kunne bli det snart! :-) 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Skrevet 4. desember 2005 Kjempeinnlegg. :-) Takk! :-) 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 kjempeinnlegg. Det skulle vært flere handlekraftige mennesker som deg her i verden:) 0 Siter
DarkPink Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Igjen, Laguna, et fantastisk innlegg. Er enig i alt du skriver, og er faktisk ikke sikker på om jeg sjøl hadde "våga" å hjelpe ham. Skulle vært flere som deg i verden. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Skrevet 4. desember 2005 kjempeinnlegg. Det skulle vært flere handlekraftige mennesker som deg her i verden:) Tusen takk!:-) Jeg ble så rasende av det. Der står det et menneske og trenger så lite av oss, men får han hjelp? Nei,for han regnes rett og slett ikke som folk lenger, bare paria. Folk tror vist at folk ikke har vondt lenger om de er narkomane, eller verre, de synes de fortjener alt de får. At det går an! Jeg blir så skuffa! Det er vel ikke sånn vi vil ha det. Flott at du er enig! :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Bra at det er noen som er enig:-) Jeg var helt sjokkert over hvor lite hjelp mannen fikk, og hvordan ingen hørte på det han sa, og bare foraktet han. Støtte borti i bilen fikk han først når JEG huka tak i folk og ba dem hjelpe oss litt, som om historien ble noe sannere av at jeg fortalte den! Møkkafolk! Beklager gforøvrig grove skrivefeil i hovedinnlegg, jeg ble så rasende at det bare ble tasting i ilske uten gjennomlesning..;-) Flott at du er enig. Jeg skulle bare så veldig ønske at flere kunne bli det snart! :-) Desverre er det mange som ikke ser lengre enn til sin egen nesetipp :-( Ikke rart verden går av hengslene..... 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Skrevet 4. desember 2005 Igjen, Laguna, et fantastisk innlegg. Er enig i alt du skriver, og er faktisk ikke sikker på om jeg sjøl hadde "våga" å hjelpe ham. Skulle vært flere som deg i verden. Tusen takk, det var veldig snilt sagt da..:-) Det koster jo så lite å bare høre hva folk vil. Hele affæren kostet meg ti minutter og en hundrelapp. Jeg regner med at absolutt alle tilstedeværende hadde hjulpet om det var en gammel dame eller noe som ble dårlig. Jeg skjønner ikke hvordan folk kan rangere lidelse på den måten. :-) 0 Siter
DarkPink Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Tusen takk, det var veldig snilt sagt da..:-) Det koster jo så lite å bare høre hva folk vil. Hele affæren kostet meg ti minutter og en hundrelapp. Jeg regner med at absolutt alle tilstedeværende hadde hjulpet om det var en gammel dame eller noe som ble dårlig. Jeg skjønner ikke hvordan folk kan rangere lidelse på den måten. :-) Jo, jeg tror mange er redd for at personen plutselig skal bli agressiv eller lage en scene e.l. Så derfor tør de ikke gjøre noe, og håper at andre tar seg av det. Skal virkelig tenke meg om hvis jeg kommer i en lignende situasjon. 0 Siter
Åsemor Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Tusen takk, det var veldig snilt sagt da..:-) Det koster jo så lite å bare høre hva folk vil. Hele affæren kostet meg ti minutter og en hundrelapp. Jeg regner med at absolutt alle tilstedeværende hadde hjulpet om det var en gammel dame eller noe som ble dårlig. Jeg skjønner ikke hvordan folk kan rangere lidelse på den måten. :-) Ja, gjett hvor mange som hjalp meg da jeg besvimte i kassakøen mens jeg var høygravid. Ikke en sjel, skal jeg fortelle deg. Jeg tror bare alle i dag er rett og slett anti-hjelpsomme og anti-brysomme uansett hvem det gjelder. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Skrevet 4. desember 2005 Jo, jeg tror mange er redd for at personen plutselig skal bli agressiv eller lage en scene e.l. Så derfor tør de ikke gjøre noe, og håper at andre tar seg av det. Skal virkelig tenke meg om hvis jeg kommer i en lignende situasjon. Jammen det skjønner jeg, jeg hadde heller ikke turt om han hadde virka truende eller gærn. Han her var bare lei seg og sjuk. Jeg tror desverre ikke folk ikke hjelper til fordi de er redde, men fordi de gir F/synes det er til pass. Med hederlige untak, selvsagt:-) 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Skrevet 4. desember 2005 Ja, gjett hvor mange som hjalp meg da jeg besvimte i kassakøen mens jeg var høygravid. Ikke en sjel, skal jeg fortelle deg. Jeg tror bare alle i dag er rett og slett anti-hjelpsomme og anti-brysomme uansett hvem det gjelder. Det er jo i såfall helt utrolig!:-o Vil folk virkelig at det er sånn det skal være? Men jeg tror du i det minste slapp kommentarer om å ta deg sammen og at du fortjente alt du fikk og sjøforskyldt o.l da..;-) Det får en i det minste håpe og tro. Hvordan gikk det da? Kom du deg av deg selv? Jeg har heldigvis aldri sett noe slikt, når "vanlige" folk blir syke/slått ned/kommer i trøbbel er det mitt intrykk at folk iler til og hjelper, og at det stort sett er de narkomane som fortjener alt de får. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Tusen takk!:-) Jeg ble så rasende av det. Der står det et menneske og trenger så lite av oss, men får han hjelp? Nei,for han regnes rett og slett ikke som folk lenger, bare paria. Folk tror vist at folk ikke har vondt lenger om de er narkomane, eller verre, de synes de fortjener alt de får. At det går an! Jeg blir så skuffa! Det er vel ikke sånn vi vil ha det. Flott at du er enig! :-) en bekjent av meg ble kjent med en narkoman på gata som hadde tenner som holdt på å råtne opp. å betale tannlegeregningen ville koste flere tusen kroner, trygdekontoret var ikke villig til å spytte i noen kroner for "dette mennesket var det ikke noe håp for allikevel. Dessuten ville ta et år for personen å stå på venteliste" Denne personen som forøvrig jobber i helsesektoren tok kontakt med tannlegehøyskolen og tok en prat med lederen på øverste hold der og forklarte den uverdige behandlingen han hadde fått på trygdekontoret. Det resulterte i at han fikk time på dagen til å ordne opp i tannproblemene sine. Gratis!! vi kan ikke hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen. Og for det menneske som får hjelp så betyr det alt!! 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Skrevet 4. desember 2005 en bekjent av meg ble kjent med en narkoman på gata som hadde tenner som holdt på å råtne opp. å betale tannlegeregningen ville koste flere tusen kroner, trygdekontoret var ikke villig til å spytte i noen kroner for "dette mennesket var det ikke noe håp for allikevel. Dessuten ville ta et år for personen å stå på venteliste" Denne personen som forøvrig jobber i helsesektoren tok kontakt med tannlegehøyskolen og tok en prat med lederen på øverste hold der og forklarte den uverdige behandlingen han hadde fått på trygdekontoret. Det resulterte i at han fikk time på dagen til å ordne opp i tannproblemene sine. Gratis!! vi kan ikke hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen. Og for det menneske som får hjelp så betyr det alt!! Så flott! Det er hyggelig å høre at finnes folk som gidder og kan! :-) Fint innlegg,som jeg ble glad av. :-) 0 Siter
Gyda Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Sånne historier gjør meg så eitrande forbanna - og så oppløfta og glad. Glad for at det finnes mennesker som deg, Laguna. All honnør! Eitrande forbanna fordi du dessverre utgjør en så altfor liten del av Norges befolkning. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Du er en fantastisk person laguna! Jeg beundrer deg og din stå på vilje. Selv må jeg innrømme at jeg nok ikke hadde turt og gått bort, jeg blir veldig satt ut av slike ting. Men kalt ham noe, ville jeg ikke gjort. Vær stolt av deg selv! 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Laguna, du er ei bra dame! *klem* 0 Siter
DarkPink Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Jammen det skjønner jeg, jeg hadde heller ikke turt om han hadde virka truende eller gærn. Han her var bare lei seg og sjuk. Jeg tror desverre ikke folk ikke hjelper til fordi de er redde, men fordi de gir F/synes det er til pass. Med hederlige untak, selvsagt:-) Uff, stakkars.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.