Gå til innhold

MR av nakke og hode

Anbefalte innlegg

Gjest Litt frustrert

Hei!

Jeg har vært hos nevrolog p.g.a. av store smerter i nakke og hode over lang tid, svimmelhet, kvalme, dårlig konsentrasjonsevne og hukommelse. I tillegg har folk bemerket at jeg er fjern, at jeg ikke svarer når de snakker o.l.

Han fant ikke noe feil med reflekser, følelse o.l., noe jeg heller ikke hadde ventet. Han kom fram til at jeg hadde store muskulære spenninger i hele overkroppen, og hadde ikke annet å foreslå enn fysioterapi, trening, akupunktur o.l.

Jeg har vært i vanlig røntgen av nakken p.g.a. en nakkeskade for 8 år siden. På denne vistes det bare en liten skjevhet (holdningsfeil tror jeg legen kalte det). Jeg mener imidlertid at jeg burde fått tatt MR-røntgen av nakken når jeg har så store plager. Kan liksom ikke tro at muskler alene kan gjøre så fryktelig vondt. Har prøvd fysioterapi (massasje + trening) i lang tid, men det har kun litt kortvarig effekt. Massasjen jeg får føles veldig hardhendt, og jeg er rett og slett redd for at fysioterapeuten skal skade nakken min.

Nevrologen ville ikke høre snakk om noen MR av nakken. Han hevdet at det var forsket på at slike bilder ikke ga noen tilleggsinformasjon i slike tilfeller. Jeg ville ikke skrike meg til det heller, men synes det er merkelig at han kan sammenligne meg med så mange andre. Det er vel ikke så mange som har trynet så til de grader i slalåmbakken, og som har akkurat samme symptomer som meg.

Jeg ville følt meg mye tryggere om jeg visste at det var tatt tydelige bilder av nakken og hodet. Det føles så tungt å motivere seg til å trene når jeg ikke vet om det er det som skal til.

Spørsmål:

1) Er det generelt veldig vanskelig å få time til MR-røntgen? (Nevrologen jeg var hos påsto at han ganske sikkert ville få henvisningen i retur om han sendte en.)

2) Dersom det er forkalkninger i nakken - vil dette vises på et vanlig røntgenbilde? Hvilke symptomer vil dette gi? Kan fysikalsk behandling forverre en slik situasjon?

3) Kan stive/ømme muskler alene gi så store problemer med hukommelse og konsentrasjon, og forårsake intense hodepineanfall?

4) Finnes det noen privatpraktiserende nevrologer som tilbyr MR-røntgen? Jeg kunne godt tenkt meg å betale for en slik undersøkelse selv, dersom det ikke koster alt for mange tusen.

Til slutt vil jeg presisere: Jeg er IKKE ute etter hverken uføretrygd eller forsikringspenger. (En del leger tror automatisk det.) Jeg vil bare være sikker på hva som feiler meg, og deretter gjøre ALT for å bli bra.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20894-mr-av-nakke-og-hode/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Til tider frustrert

Det å få time til MR kommer just ann på hvilken nevrolog du går til.

Jeg var hos tre fire stykker før jeg møtte en som ville sende meg dit på dagen.

Han spurte hva som feilte meg og jeg sa at andre nevrologer hadde sagt...osv.

"Er det ingen bilder av skaden?" spurte han. "Nehei....da må vi jo først få sett hva som feiler deg da...."

Skaden vistes på MR men ikke på vanlig røntgen eller CT.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20894-mr-av-nakke-og-hode/#findComment-90314
Del på andre sider

Gjest Hansol

Det å få time til MR kommer just ann på hvilken nevrolog du går til.

Jeg var hos tre fire stykker før jeg møtte en som ville sende meg dit på dagen.

Han spurte hva som feilte meg og jeg sa at andre nevrologer hadde sagt...osv.

"Er det ingen bilder av skaden?" spurte han. "Nehei....da må vi jo først få sett hva som feiler deg da...."

Skaden vistes på MR men ikke på vanlig røntgen eller CT.

Ja ikke gi deg. Jeg hadde akkurat det likedan som deg og når man tok MR så fant man skaden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20894-mr-av-nakke-og-hode/#findComment-90472
Del på andre sider

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære litt frustrert !

Mine svar på dine spørsmål :

1. Ja, de fleste steder i landet.

2.a) Ja

B) Ofte ingen symptomer i det hele tatt, evt noe smerter.

c) Neppe.

3. Ja

4. Nei, men der finnes en del private røntgeninstitutter som utfører MR "uten ventetid" på henvisning fra "vanlig lege".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20894-mr-av-nakke-og-hode/#findComment-90556
Del på andre sider

hei hei

Det er grusomt og gå sånn med slike plager.

Jeg gikk slik i flere år og fikk endelig av mr av nakken.Jeg får noen skikkelig smerteanfall i nakken,var svimmel,ukonsentrert osv.

Jeg fikk MR av nakken og de fant 3 prolapser.Jeg til manuell behandling hos fysioterapaut og han kunne da finne andre metoder og behandle meg på.Jeg er nå mye bedre,men får med jevne mellomrom nakkeanfall som jeg kaller det.Jeg fikk plagene etter fall for noen år siden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20894-mr-av-nakke-og-hode/#findComment-90742
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...