Gå til innhold

NHD: Prednisolon?

Gjest ser  og hører "skrekkfilm"

Anbefalte innlegg

Gjest ser  og hører "skrekkfilm"

Hei!

Har i de siste dagene vært mere plaget av sorte tanker, bilder,mistenksomhet, igjen.

Bruker 40 mg. prednisolon, lurer på om denne kan forverre tankekjør? Alt er mørkt og trist akkurat nå. Men kan jo også komme av mine vanlige svingninger da, hva vet jeg.

Har også mye sykdom og tunge ting rundt meg for tiden som gjør meg veldig trist. Dette er jeg så godt vant til, at jeg egentlig burde takle det. Men uansett så spiller det vel en rolle, får mye ekstra belastninger og må gi mye som jeg egentlig ikke er istand til å gi.

Hodet mitt har vært "stille" nå i lengre tid, men begynner nå å se ting, høre ting igjen. Problemer med søvn også, tørr ikke å lukke øynene, mareritt.

Kan prednisolon gi sånne symptomer? Er redd jeg skal "ramle av" igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208959-nhd-prednisolon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prednisolon kan gi psykiske forstyrrelser ja, men med så høy dose prednisolon må du ikke bråslutte med de uten å snakke med lege først, da kroppen kan reagere på bråseponering. Avhenger av hvor lenge du har gått på dette. Det er jo dessuten ikke sikkert at det er Prednisolon tablettene som gjør deg syk nå, vi går jo mot en tung og mørk tid... Hvis du har tatt Prednisolon tidligere og ikke reagert på dette da, er det lite trolig at det er det som er problemet nå. Vil anbefale deg å ta kontakt med legen som har skrevet ut tablettene til deg, og høre om du kanskje kan få noe annet i stedet for (f.eks Medrol). Har sjelden hørt om noen som reagerer slik på Prednisolon, men sjansen kan jo være der.

Uansett lykke til og god bedring! Dette går nok bra skal du se :)

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208959-nhd-prednisolon/#findComment-1512446
Del på andre sider

Gjest ser og hører "skrekkfilm"

Prednisolon kan gi psykiske forstyrrelser ja, men med så høy dose prednisolon må du ikke bråslutte med de uten å snakke med lege først, da kroppen kan reagere på bråseponering. Avhenger av hvor lenge du har gått på dette. Det er jo dessuten ikke sikkert at det er Prednisolon tablettene som gjør deg syk nå, vi går jo mot en tung og mørk tid... Hvis du har tatt Prednisolon tidligere og ikke reagert på dette da, er det lite trolig at det er det som er problemet nå. Vil anbefale deg å ta kontakt med legen som har skrevet ut tablettene til deg, og høre om du kanskje kan få noe annet i stedet for (f.eks Medrol). Har sjelden hørt om noen som reagerer slik på Prednisolon, men sjansen kan jo være der.

Uansett lykke til og god bedring! Dette går nok bra skal du se :)

Hilsen

Takk for svar!

Kom til å tenke på noe annet. Prednisolon gjør jo at en "eser ut" og får mye vann i kroppen. Kan dette forandre blodbildet slik at medisiner en bruker må økes i dose? Har brukt prednisolon i ca. 1,5 mnd., økte fra 30-40 mg forrige uke.

Bruker anti-psykotika, liten dose, som har hjulpet helt fantastisk imot mine symptomer tidligere, men kanskje jeg nå skulle hatt mere av denne?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208959-nhd-prednisolon/#findComment-1512580
Del på andre sider

Takk for svar!

Kom til å tenke på noe annet. Prednisolon gjør jo at en "eser ut" og får mye vann i kroppen. Kan dette forandre blodbildet slik at medisiner en bruker må økes i dose? Har brukt prednisolon i ca. 1,5 mnd., økte fra 30-40 mg forrige uke.

Bruker anti-psykotika, liten dose, som har hjulpet helt fantastisk imot mine symptomer tidligere, men kanskje jeg nå skulle hatt mere av denne?

Takknemlig for svar!

Vet ikke om man må gå opp i styrke på andre medisiner pga prednisolon, har aldri hørt om det...men det kan jo hende at man må det... tror egentlig ikke det fordi medisinene tas jo opp i blodet, og blodmengden i kroppen er jo det samme, selv om man "eser" ut i kroppen pga prednisolon. Men dette kan nok en lege svare bedre på enn meg! :-) God bedring!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208959-nhd-prednisolon/#findComment-1513577
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...