Gå til innhold

mangel på b12 og folat

Gjest Jeg mangler noen stoffer, visst...

Anbefalte innlegg

Gjest Jeg mangler noen stoffer, visst...

hva kan årsakene til dette være?

leser på internett at det sjeldent dreier seg om mat/væske-inntak, med mindre man følrer streng veganerdiett.

så det kan ikke komme av stort inntak av cola, og lite inntak av vann?

jeg leser også at det er forsker på dette, og årsaken kan være mangelen av en "intrinsic factor", et glykoprotein i magesekken.

men kan det også være andre årsaker? hva er deres erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209083-mangel-p%C3%A5-b12-og-folat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sammenheng med sykdommer

Kan også ha sammenheng med autoimmune sykdommer. Om du mangler B12 pga for lite intrisic factor (IF), må du her i Norge enten få B12 tilført via sprøyter, eller du kan passe på å kjøpe med deg B12 tabletter som løses opp i munnen, fra helsekost når du er utenlands. Det hjelper ikke med vanlige tabletter dersom du mangler IF, da går de bare rett igjennom uten å tas opp i tarmsystemet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...