Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre?

Gjest flytte dit eller ikke

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig en leilighet, og har undertegnet kjøpekontrakt. Innflyttingen skal være om en måneds tid. Men - så angrer jeg allerede.

Å flytte var planlagt, men at jeg la inn bud på akkurat den, var impulsivt. Hadde egentlig bestemt meg for et annet område, nærmere søstra mi (ikke minst pga avlastning med barna mine). Men så likte jeg så godt akkurat denne leiligheten, som ligger i et annet område, og la straks inn bud på den - og fikk den.

Etterpå har jeg gått her og fått kalde føtter. Angrer at jeg ikke heller ventet litt og fant en leilighet i det området jeg egentlig hadde bestemt meg for (er ofte noe til salgs der).

Hvis jeg velger å selge denne igjen, må jeg vel først fullføre kjøpet (har bare betalt de 10 % nå), og deretter selge den igjen. Ville da tape de 2,5 prosent jeg må betale i avgift til staten for kjøpet. I tillegg kommer megleromkostninger (vet ikke hvor mye det er enda). tilsammen blir det kanskje oppimot 100 000 i tap)

Hadde det bare vært meg selv, så kunne jeg jo bodd der et år og sett om jeg likte meg (det kan jo være jeg ville venne meg til det), og heller flyttet igjen hvis jeg ville. Men med to små barn (barnehagen) som da måtte røskes opp enda en gang, vil jeg ikke det. Derfor må jeg ta avgjørelsen nå.

Jeg liker altså godt selve leiligheten. Det som gjør at jeg kvir meg, er at det blir 45-50 min kjøring til min søster istedenfor 20 minutter (som det ellers ville blitt. I dag er det bare 10 min kjøring). Mine barn er svært knyttet til hennes familie og er der ofte i uken, det ville nå måtte begrenses til helger, for jeg er for sliten etter jobben til å kjøre så langt fram og tilbake).

En ting til jeg nøler over, er at den nye leiligheten ligger rett ved sjøen. Noe mange sikkert syns er flott, men jeg har aldri vært noe båt/strand/sjø-menneske (bare i små posjoner), er mye mer glad i fjell og skog. Det vil bli vanskelig for meg å følge opp to barn hvis de får masse sjø-aktiviteter, dessuten har jeg masse bekymringer om at de vil gå på isen om vinteren osv. Jeg er alene om ansvaret og får helt angst for slike tanker.

Uff jeg skulle ønske jeg kunne skrudd tiden tilbake og ikke hadde lagt inn bud på den leiligheten.

Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209177-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker som om du har bestemt deg allerede.

Tror du at du vil angre hvis du IKKE flytter dit?

Nei jeg har ikke bestemt meg enda, det er jo det som er problemet. Jeg føler liksom jeg er nødt til å flytte dit nå som jeg har kjøpt den, selv om jeg skulle ønske jeg kunne gjort om hele greia, og lurer på om jeg skal gjøre det.

Jeg hadde flyttet inn for å sett om du trives, Hvis jeg etter en stund ikke ville bodd der hadde jeg lagt ut leiligheten til salgs.

Hadde jeg vært alene, så hadde jeg gjort det uten problemer. Men syns det er vanskelig med to små barn. Det blir vanskelig nok for dem å måtte bytte barnehage èn gang - har å liten lyst å utsette dem for enda en gang.

Gjest Zuleika

Nei jeg har ikke bestemt meg enda, det er jo det som er problemet. Jeg føler liksom jeg er nødt til å flytte dit nå som jeg har kjøpt den, selv om jeg skulle ønske jeg kunne gjort om hele greia, og lurer på om jeg skal gjøre det.

Kan du leie den ut?

Annonse

Nå har jeg heldigvis fått avklart situasjonen mer. Jeg har snakket med megleren (som solgte den til meg) for å undersøke hva det vil koste meg å selge den. Har også fått råd fra andre.

Jeg har etter dette betemt meg for ut at det er dumt å flytte til et sted når det egentlig ikke er der jeg ønsker å bo. Megleren sa at jeg slipper betale de 2,5 % til Staten, fordi dokumentene kan overføres direkte fra forrige eier og til den nye kjøperen (eller hvordan han nå forklarte det). Jeg må selvsagt betale megleravgift, men rimeligere enn ellers, fordi han jo allerede har gjort forarbeidene til denne leiligheten.

Så nå må jeg bare håpe å få samme pris for den som jeg ga, så ikke jeg taper så mye der. Det trodde megleren ville gå greit. Han sa til og med at det ikke er uvanlig at folk ombestemmer seg av en eller annen grunn, og at det er en kurant sak å selge den igjen.

Så nå føler jeg meg veldig lettet. Det kjenns veldig riktig å selge den igjen, og kjøpe noe der jeg helst vil bo.

Å leie den ut blir vanskelig fordi jeg trenger jo pengene for leiligheten til å kjøpe en annen leilighet på det andre stedet. Dessuten må man jo betale skatt av leieinntekter.

Jeg skjønner godt at du ikke vil bryte opp ungene fra det de har og kanskje en gang til om et år eller to. Jeg tror du må følle magefølelsen din og gjøre det du tror er riktig for deg og dine barn.

Det er nok ikke lurt å flytte hvis du angrer og egentlig ikke vil.. Lykke til:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...