Gå til innhold

smerter i munnen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente på 22 år og har de siste dagene hatt problemer med smerter i munnen. Først kjentes det ut som om det satt i hele tunga, men etterhvert forstod jeg at smerten kommer fra noen klumper eller tapper bak på hver sin side av tunga. Det er litt ubehagelig å spise og matvarer som inneholder sitrus gjør at det svir veldig. jeg kan ikke se noen åpene sår eller lignende. Jeg har et hvitt belegg helt bakerst på tunga, men dette kan vel være naturlig? Ellers har jeg følt meg ganske trøtt i det siste og følt at immunforsvaret ikke har vært på topp, men dette kan eventuelt komme fra kyssesyken jeg hadde for et par måneder siden? Jeg har vært sår i halsen nesten hver morra etter kyssesyken og frem til nå. I tillegg føles det som om spyttproduksjonen i munnen har økt med dette problemet, og jeg må svelge ofte, og dette gjør litt vondt. Jeg er svært bekymret for dette, da jeg aldri tidligere har hørt om noe slikt. Hva kan det komme av og hva kan jeg gjøre for å bli kvitt det? tenker litt på hiv/aids. Følte meg litt forkjølet i forkant av smertene i munnen. Håper dere kan hjelpe meg med dette! Vet riktignok ikke om jeg sender spm til riktig person.på forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209228-smerter-i-munnen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anta at det er det som på folkemunne kalles kvitsår (after/aftøse munnsår). Det er veldig vanlig at disse ikke synes når de befinner seg på tunga, men man kjenner godt at de er der.

Det er veldig vanlig i befolkningen, og det er også vanlig at man lettere får utbrudd i perioder med stress, sykdom o.l.

Forsvinner av seg selv med tiden.

Slapphet etc er vanlig etter kyssesyken - men om du er bekymret kan jo legen sjekke ut om du er helt bra igjen. Det tar ofte lang tid å komme seg på beina igjen etter det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209228-smerter-i-munnen/#findComment-1515711
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

jeg synes du kan kontakte fastlegen din for en sjekk. Denne kan ta bakterie- og sopp - prøve fra tungen, i tillegg til blodprøver som viser eventuell infeksjon eller nedsatt immunforsvar. Prøv, på tross av irritasjonen, å få i deg rikelig med c-vitaminer ( gjerne 1 g/dag) og anti-oksydanter ( f.eks Avantgarden som fåes på apotek) - det vil styrke immunforsvaret, særlig i slimhinner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209228-smerter-i-munnen/#findComment-1515857
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...