Gå til innhold

sterk kløe i huden - hjelp!

Anbefalte innlegg

I slutten av november fikk jeg i forbindelse med en betennelse en antibiotika kur. Etter denne kuren begynte jeg å klø over hele kroppen, og huden ble svakt rødlig og tørr. Dette gikk over etter en stund. Men rundt juletider ble alt mye verre, bare at jeg nå klødde på bena. Det var helt forferdelig. Det oppstod røde flekker som var tørre, og det var umulig å la være å klø seg, og etter det har jeg i perioder vært nødt til å sove med strømpebukse for at jeg ikke skal klø meg til blods i søvne.

Jeg tror egentlig ikke dette har noe med antibiotikakuren å gjøre lenger, siden dette bare er på bena. Men jeg skjønner ikke hva det er og hva jeg kan gjøre med det. I det siste har de tørre røde flekkene fått en slags tykkere skorpe, og når jeg skraper på dem, kommer det litt blank væske ut. Jeg holder på å bli helt gal her.

Kan også nevne at jeg har hatt en del tørrere hud etter at jeg begynte med p-pillen Trionetta for litt over et halvt år siden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20931-sterk-kl%C3%B8e-i-huden-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan også nevne at jeg har lurt litt på om dette kan ha noe med hårfjerning (jeg bruker nappemaskin) å gjøre, så jeg sluttet i en periode å fjerne hårene. Generelt klør det mer når hårene begynner å vokse ut igjen, men også når jeg hadde gått en periode uten å fjerne hårene og hårene var grodd ut forlengst, klødde det.... sukk.

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til Dolores

Dette kan være to forskjellige ting, men initialt høres det ut som du har hatt en allergireaksjon på antibiotika. Det kan ikke utelukkes at det siste utslettet har sammenheng med det forrige, evt kan ha "trigget" dette. Så lenge det er sterk kløe er det høyst trolig en komponent av allergi tilstede. Jeg synes ubetinget at du bør oppsøke lege for videre utredning av dette problemet!

Inntil videre kan du forsøke med reseptfrie allergitabletter og hydrokortisonsalve for å avhjelpe kløen noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...