Gå til innhold

Air condition og utslett

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en jente på 31 år som plages sterkt av utslett når jeg blir 'utsatt' for air condition. Det er spesielt plagsomt på reiser. Det starter gjerne litt på flyet, og slår i full blomst på hotellrommet dersom jeg ikke slår det av umiddelbart. Jeg får utslett og kløe litt på armer og ben, men spesielt i ansiktet, på halsen og mellom fingre. Det er som om huden blir angrepet, den strammer seg og klør noe helt forferdelig, før den svulmer opp og blir tørr og rød. Etter angrepet har gitt seg får jeg også i blemmer/kviser i ansiktet. Først 1-2 uker etter 'angrepet' er huden helt tilbake til normalt. Er dette noe som er et normalt fenomen?? Jeg har ikke funnet noe informasjon om det noen steder, og lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å unngå det eller ihvertfall begrense reaksjonen.

Mvh

Anniken Pettersborg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209348-air-condition-og-utslett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære deg

Dette er ingen vanlig reaksjon på air condition, men jeg vet det er noen som reagerer slik du beskriver. Det har ingen ting med allergi å gjøre, men er en typisk overfølsomhetsreaksjon som mennesker som har svært ømfindtlig hud kan få. Det er lite som kan gjøres annet enn å unngå det som utløser hudplagene. Ellers er god hudpleie viktig med gode fuktighetsbevarende kremer som ikke inneholder parfyme. Det er viktig at ikke huden blir tørr - da kommer plagene lettere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...