Gå til innhold

Hvor går grensen mellom nevrotisk og psykisk lidelse?

Anbefalte innlegg

Gjest svigerdatteren hans

Min mann har en far som er svært nervøs. Han bor på en måte som er nokså stusselig, han har det skittent, lite etstetisk pent - og jeg, som er hjemmesykepleier, syns hjemmet kan minne på en måte om sosialklient-hjem (uten å stigmatisere, så er det en del som har den nokså stusselig av disse...)

Han sier selv han er svært nervøs, han har problemer med å være sosial, snakker stort sett om seg og sitt dersom han snakker med folk, og har vanskelug for å møte blikk. Han kler seg som om han lever på 70-tallet, har ikke tv og ikke bil - og bryr seg ikke overhode om å pusse opp hjemmet som er fra 1970.

Det hører med til historien at han mistet sin kone i selvmord for noen år tilbake. Da måtte min mann, hans sønn, ta ansvar for sin far, for han brydde seg ikke lenger om noenting. Noen ny dame finns ikke.

Jeg lurer litt, er denne mannen bare nevrotisk, altså litt smånervøs og rar og kanskje litt 70talls-aktiog uten at det gjør noe, eller kan dt være en form for psykisk lidelse her? Jeg håper virkelig på svar!

Hilsen svigerdatter som bryr seg om svigerfaren sin

Fortsetter under...

Gjest fra en venn

Med hvilken begrunnelse....?

HEI!Vanskelig å si.Ville han vært som han er hvis kona hadde levd?Har han alltid vært en nervøs type?Ikke alle eldre eller yngre for den saks skyld er opptatt av interiør,utseende m.m.Vet om flere eldre med 70 talls boliger med grelle tapeter,sofa etc.som er "vanlige"eldre mennesker.Men det kan jo virke som om mannen kanskje har gått inn i en deperesjon etter at kona døde.Sikkert vanskeligere å motivere seg for å ta vare på seg selv enn om han hadde vært ung.Kan jo og være at han har utviklet angst etter tapet av kona.Bare antagelser.Kanskje du kan prøve å ta en lengre samtale med han?Eller mannen din kanskje kan prate med han?Håper du finner ut av det,og at mannen får et fortsatt godt liv-hvis han ikke har det.

Gjest svaksterk

Med hvilken begrunnelse....?

Ordbruken her er ikke viktig tenker jeg. Hva betyr nevrotisk? Det er et gammelt uttrykk som brukes lite i dag. Poenget er at denne mannen har problemer med angst vil jeg tro? Og at dette går ut over det sosiale livet hans. Det går også ut over hvordan han lever i det daglige, han har det skittent og rotete?

Jeg tenker at hans problemer påvirker livet hans i stor grad, og at det da kan være en lidelse (dvs noe det går an å endre på for å få det bedre.)

En annen sak er jo om han vil det selv. Han skader jo ingen, det går bare ut over ham selv.

At jeg skrev en så kort setning var litt flåsete av meg. Det beklager jeg.

HEI!Vanskelig å si.Ville han vært som han er hvis kona hadde levd?Har han alltid vært en nervøs type?Ikke alle eldre eller yngre for den saks skyld er opptatt av interiør,utseende m.m.Vet om flere eldre med 70 talls boliger med grelle tapeter,sofa etc.som er "vanlige"eldre mennesker.Men det kan jo virke som om mannen kanskje har gått inn i en deperesjon etter at kona døde.Sikkert vanskeligere å motivere seg for å ta vare på seg selv enn om han hadde vært ung.Kan jo og være at han har utviklet angst etter tapet av kona.Bare antagelser.Kanskje du kan prøve å ta en lengre samtale med han?Eller mannen din kanskje kan prate med han?Håper du finner ut av det,og at mannen får et fortsatt godt liv-hvis han ikke har det.

Han sørger.

Og han syns vel ikke at 70-tallsklærne hans er pinlige.

Han syns vel det er en ting som han ikke gidder prioritere når innholdet i livet er borte. Og tenk hva slags tanker han sikkert gjør seg om skyld osv når kona hans ikke bare døde, men døde pga selvmord.

Det er ikke alt som skal diagnostiseres, for pokker. Han er ulykkelig og det går nok ikke over, heller.

Han var sikkert nervøs før også, men nå har han mistet livsmotet også.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...