Gjest Timari Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 har gått på Rivotril siden begynnelsen av 2004. begynte først på 0,5 men har så gått opp til to tabletter på dagen etter anbefaling fra legen. En psykiatrisk sykepleier som jeg jeg hadde en konsultasjon med sa at dette var svært vanedannede medisiner og at jeg burde slutte å ta disse medisinene. At de etterhvert ville avta i effekt og at jeg ble nødt til å gå opp i høyere dose. Jeg ønsker ikke å gå opp i høyere dose, vil gjerne gå gå på så lite medisiner som mulig Men pga min vanskelige livssituasjon ønsker jeg ikke å kutte ned på medisiner før jeg føler meg helt trygg i forhold til ny terapeut og har fått svar på utredning i forhold til en eventuell (nevro)psykiatrisk lidelse Bør jeg kutte ut Rivotrilen nå? Eller kan jeg la det gå noen måneder til før jeg trapper ned på den? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209744-hvor-lenge-kan-en-g%C3%A5-p%C3%A5-rivotril-f%C3%B8r-man-b%C3%B8r-slutte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
gunter Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Tror aldri det er lurt å kutte ned på medisiner når man er i en livsituasjon som ikke er bra. Har ikke erfaring med rivotril, men med sobril som jeg tror ligger noe i samme "gata". Har brukt sobril i perioder i noen år, og det går bra. Har vel merket litt økt angst når jeg trapper ned og slutter. Men den angsten har vært mye mildere enn den angsten jeg opprinnelig fikk den for. Jeg tenker sånn at alternativet alltid er verre. Må jeg bruke angstdempende i perioder, så er det fordi livet mitt blir bedre av det, og jeg ikke ser annen utvei der og da. Det er jo ingen stor dose du tar da, så jeg ville hørt på legen (som har fagkunnskapen og lov til å skrive ut medisinen) og ikke på sykepleieren i denne sammenhengen. Det har vel også noe med samvittigheta å gjøre også, at vi tar medisiner som er vanedannende. Men spør deg alltid hva som er alternativet, og husk trapp forsiktig ned over tid når du engang skal slutte. Da vil du ikke merke så mye bivirkninger. Håper du ble litt klokere med dette og håper livet ditt blir bedre etterhvert! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209744-hvor-lenge-kan-en-g%C3%A5-p%C3%A5-rivotril-f%C3%B8r-man-b%C3%B8r-slutte/#findComment-1521859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bitis Gabonica Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Tror aldri det er lurt å kutte ned på medisiner når man er i en livsituasjon som ikke er bra. Har ikke erfaring med rivotril, men med sobril som jeg tror ligger noe i samme "gata". Har brukt sobril i perioder i noen år, og det går bra. Har vel merket litt økt angst når jeg trapper ned og slutter. Men den angsten har vært mye mildere enn den angsten jeg opprinnelig fikk den for. Jeg tenker sånn at alternativet alltid er verre. Må jeg bruke angstdempende i perioder, så er det fordi livet mitt blir bedre av det, og jeg ikke ser annen utvei der og da. Det er jo ingen stor dose du tar da, så jeg ville hørt på legen (som har fagkunnskapen og lov til å skrive ut medisinen) og ikke på sykepleieren i denne sammenhengen. Det har vel også noe med samvittigheta å gjøre også, at vi tar medisiner som er vanedannende. Men spør deg alltid hva som er alternativet, og husk trapp forsiktig ned over tid når du engang skal slutte. Da vil du ikke merke så mye bivirkninger. Håper du ble litt klokere med dette og håper livet ditt blir bedre etterhvert! Det irriterer meg med psykiatriske sykepleieres synsing ang hva slags medisiner man står på. Ofte er ikke de kompetente nok til å uttale seg vdr. medisinering! Jeg stoler kun på psykiateren min når det gjelder beslutninger om medisiner. Har selv meget god erfaring med Rivotril, og jeg har heller ikke hatt problemer med å slutte på den etter et års bruk. Nå tar jeg det fast som epilepsimedisin, men jeg ville ikke hatt problemer med å slutte. Selv om jeg yhar stått på samme dose over tid, har det helt klart også en betydelig angstdempende effekt på meg. Dessuten har jeg faktisk hørt fra legehold at Rivotril wr blant de minst vanedannende benzodiazepinene. Mange ser kanskje på rivotril som en "stygging" fordi narkomane tar det for å ruse seg. Men jeg synes jo man skal skille på det å bare ruse seg, og på å behandle et medisinsk problem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209744-hvor-lenge-kan-en-g%C3%A5-p%C3%A5-rivotril-f%C3%B8r-man-b%C3%B8r-slutte/#findComment-1524019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gunter Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Det irriterer meg med psykiatriske sykepleieres synsing ang hva slags medisiner man står på. Ofte er ikke de kompetente nok til å uttale seg vdr. medisinering! Jeg stoler kun på psykiateren min når det gjelder beslutninger om medisiner. Har selv meget god erfaring med Rivotril, og jeg har heller ikke hatt problemer med å slutte på den etter et års bruk. Nå tar jeg det fast som epilepsimedisin, men jeg ville ikke hatt problemer med å slutte. Selv om jeg yhar stått på samme dose over tid, har det helt klart også en betydelig angstdempende effekt på meg. Dessuten har jeg faktisk hørt fra legehold at Rivotril wr blant de minst vanedannende benzodiazepinene. Mange ser kanskje på rivotril som en "stygging" fordi narkomane tar det for å ruse seg. Men jeg synes jo man skal skille på det å bare ruse seg, og på å behandle et medisinsk problem. Helt enig med deg i at helsepersonell, det være seg sykepleiere eller andre, ikke må komme med slike utsagn angående medisiner. Det skaper stor utrygghet hos brukeren, noe han som regel har nok av fra før. Personlig mener jeg at psyk. sykepleier bør diskutere dette med legen før h#n sier sånne ting til bruker. Viktig at de som er rundt bruker er enige om behandlinga slik at h#n føler seg tryggere. Veldig uprofesjonellt gjort å komme med slike utsagn, synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209744-hvor-lenge-kan-en-g%C3%A5-p%C3%A5-rivotril-f%C3%B8r-man-b%C3%B8r-slutte/#findComment-1525571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.