Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Fødte den 15. februar ei nydelig velskapt datter.

Tingen er den at jeg er veldig allergisk, og samboeren min har noen allergier. Og nå har det seg sånn at vi har katt (den var her før meg) Jeg har klart å tilpasse meg denne katten virker det som, kan ikke kose med den, men det går liksom greit å bo i samme hus.

Det jeg lurer på er når og hvordan vil jeg kunne merke om datteren min er allergisk mot katten eller ei? Jeg fullammer henne, og håper at det kan være med å hjelpe.

Men, jeg synes hun nyser veldig mye, flere ganger for dag og tre fire ganger på rappen. Er dette bare slimhinnene som blir utsatt for alt nytt, eller kan det være tegn på en allergisk reaksjon.

Veldig takknemlig for svar, og om noen vil fortelle meg hvilke erfaringer dem har hatt i forhold til det med barn og oppdage allergier.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20982-spedbarn-nysing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Kika

Gratulerer med ei flott jente!

Et spedbarn på under en måned har nok ikke utviklet noen katteallergi - det kan du være trygg på. Nysingen har nok helt andre årsaker og er ikke noe å bekymre seg over.

Det er umulig å vite om datteren din er disponert for allergi, men mulighetene er jo tilstede ettersom begge foreldrene er allergikere (ca 50 % sjanse). På den annen side, 30 - 40 % av alle nordmenn har en eller annen allergi uten at så mange har betydelige plager. Hvis datteren deres får eksem eller stadige luftveisinfeksjoner med hoste kan det være lurt å få time hos en barnelege og vurdere utvikling av allergi. Men hold katten unna der hun sover i alle fall og se tingene an. Det er jo store muligheter for at hun og katten godt kan bo i hus sammen.

Hvis du klarer å fullamm til 4 måneder er det flott, gjerne til 6 hvis det går bra.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20982-spedbarn-nysing/#findComment-90716
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...