Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 50 år. Jeg har hatt forhøyet kolesterol siden 25 års alder. Verdien er pr idag 8.9. Jeg lever sundt, røker ikke og drikker ikke alkohol, trimmer. Mor og far døde av hjerteinfarkt hhv 82 og 75 år gamle. Far første infarktved 50 år, mye angina.

Fastlegen mente det ikke var noe å vinne på å bruke kolesterolsenkende middel da ingen av foreldrene hadde hatt infarkt før 50 års alder. Hva er ditt råd mht bruk av kolesterolsenkende medikament?

Jeg er ellers frisk, og har lave triglycerider.

Både mor og far har hatt gallesten. er det noen forbindelse mellom gallestein og høyt kolesterol?

mvh Sissel

Både

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209957-forh%C3%B8yet-kolesterol/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Sissel Både.

Du har nok hatt forhøyet kolesterol i 2 ganger 25 år. Det vil være ganske avgjørende hvordan de øvrige kolesterol-fraksjoner i ditt blod er, og jeg regner med at de alle er undersøkt.

Nær 9 mmol/l totalkolesterol er langt over det vi idag anser som absolutt indikasjon for å bruke statin, som er fellesnavnet på de 1.valgs-stoffene vi bruker for å senke kolesterol. Din familiære belastning av hjerte-kar-sykdom (koronarsykdom) er ikke neglisjerbar, med en far som fikk infarkt da han var 50.

Ta situasjonen opp med din lege på ny. Få vurdert de øvrige fettfraksjoner i blodet. Det er avgjørende at du ikke røyker, alkohol-forbruk spiller liten rolle (i endel undersøkelser er det sogar påvist redusert forekomst av koronarsykdom hos personer med moderat alkoholinntak). Ikke ta dette som noen oppfordring til å forandre livsstil ! Fortsett å holde formen ved like, ikke bli overvektig, få kontrollert blodtrykket med jevne mellomrom.

Et flertall av de leger som har pasienter med din historie vil være tilbøyelige til å sette pasienten på et statin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...