Gå til innhold

NHD: Paranoid tankeinnhold under bipolar depresjon. Kan det medisineres?

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig mye paranoid tankeinnhold. Føler at alle er ute etter å ta meg.

Ikke behandleren min, men alle andre som blander seg. Overleger, ass.leger, medisinstudenter, miljøpersonale og til og med gode venninner.

Må man bare gå rundt å ha det sånn til depresjonen går over, eller kan det medisineres midlertidig med en eller annen psykose medisin? (ikke en som har tendens til å gi vektøkning).

Bruker jo Sobril 25 mg som midlertidig medisinering mot "paranoiaen", men denne depresjonen har vært lang og jeg synes ikke Sobril er en god løsning.

Jeg har spurt om psykosemedisin, men psykiateren min sier at jeg kan ikke få det når jeg ikke er psykotisk.

Hva mener du om det? Og hva mener du i såfall en kan medisinere med og i hvilken dose?

Det er sant at jeg ikke er psykotisk. Men det gjør vondt inne i meg å ha det sånn. Og det blir vanskelig for meg å samarbeide med andre enn behandlerern.

Jeg skrev meg ut fra sykehuset og avsluttet all kontakt med de pga. paranoiaen. Jeg er lngt nede, men tett oppfølging koblet til paranoia gjorde at jeg følte meg totalt overvåket, som om jeg var en rotte i et forsknings bur.

Håper på svar, har ingen andre å spørre, og om jeg hadde hatt det så hadde jeg ikke turt å spørre.

Mvh. Deprimert tøytiger med paranoia.

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg forstår det slik at du er paranoid i depressive faser, men ikke ellers.

Jeg mener at du burde ha an liten dose av et antipsykotikum.

Verken Risperdal, Zeldox eller Solian gir vektøkning. Hhv 2, 80 og 400 mg kunne være en dose å prøve.

Av de gamle kunne du prøve Trilafon 8 mg eller Fluanxol 3 mg.

Jeg forstår det slik at du er paranoid i depressive faser, men ikke ellers.

Jeg mener at du burde ha an liten dose av et antipsykotikum.

Verken Risperdal, Zeldox eller Solian gir vektøkning. Hhv 2, 80 og 400 mg kunne være en dose å prøve.

Av de gamle kunne du prøve Trilafon 8 mg eller Fluanxol 3 mg.

Du har forstått rett. Er ikke paranoid når jeg ikke er deprimert.

Skal printe ut spørsmålet mitt, og svaret ditt og ta det med til timen.

Takk for hjelpa!

Bitis Gabonica

Du har forstått rett. Er ikke paranoid når jeg ikke er deprimert.

Skal printe ut spørsmålet mitt, og svaret ditt og ta det med til timen.

Takk for hjelpa!

Jeg bruker et antipsykotisk medikament selv om jeg ikke er psykotisk. Får det for angst og tankekaos. Det heter Seroquel, og jeg har ikke lagt på meg av det.

Tenkte bare det var greit å gjøre oppmerksom på det selv om nhd har svar. Synes det virker merkelig at psykiateren sier du ikke kan ta slik medisin når du ikke er direkte psykotisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...