Gå til innhold

Blir alle helgener når de dør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det alltid sånn at når er person dør, og media skal referere til det så får man høre at personen var umistelig, en solstråle, en som alltid stilte opp for alle etc

Man hører nesten aldri at "h*n var en særing som holdt seg mest for seg selv. var helt alminnelig. hadde ikke spesielt mange venner

får alle helgenstatus etter døden?

Skrevet

Man er vel ofte lært opp til at man skal snakke pent om de avdøde.

Kanskje ikke så rart heller. De er jo ikke i stand til å forsvare seg.

Skrevet

Ja, det er et spørsmål om god takt og tone!

Og dessuten: Den som sørger vil jo helst minnes alle de gode sidene ved vedkommende.

Skrevet

Nesten alle. hvertfall.

Var i en begravelse i forbindelse med et tragisk dødsfall, da ble det sagt ting som

'Ikke den enkleste å ha med å gjøre, men han prøvde oppriktig'

'Han var en tsunami av følelser på godt og vondt'.

En 'fin' begravelse om man kan si det, man fikk frem personen veldig bra. Et helt menneske med sine gode og dårlige sider.

Jeg foretrekker litt ærlighet fremfor masse jug alle tilhørerene vet ikke er sant. det gjelder også ved bursdagsfester og andre merkedager. Overdrevent skryt som ikke stemmer syns ihvertfall jeg bare blir flaut og dust.

Skrevet

Greit at man ikke skal snakke stygt om døde, men overdrevent skryt er pinlig. (Og det ville sikkert avøde synes også.)

Har dessuten lagt merke til at et gammelt menneske nesten alltid omtales som _hedersmann_ eller _hederskvinne_ i media.

Rart ikke sant?

Skrevet

Nesten alle. hvertfall.

Var i en begravelse i forbindelse med et tragisk dødsfall, da ble det sagt ting som

'Ikke den enkleste å ha med å gjøre, men han prøvde oppriktig'

'Han var en tsunami av følelser på godt og vondt'.

En 'fin' begravelse om man kan si det, man fikk frem personen veldig bra. Et helt menneske med sine gode og dårlige sider.

Jeg foretrekker litt ærlighet fremfor masse jug alle tilhørerene vet ikke er sant. det gjelder også ved bursdagsfester og andre merkedager. Overdrevent skryt som ikke stemmer syns ihvertfall jeg bare blir flaut og dust.

jeg foretrekker også ærlighet. Jeg mener noe positivt kan man alltids finne, men man trenger jo ikke å gjøre dem til helgener heller. De var vel vanlige mennesker med sine styrker og svakheter som oss andre

Skrevet

Greit at man ikke skal snakke stygt om døde, men overdrevent skryt er pinlig. (Og det ville sikkert avøde synes også.)

Har dessuten lagt merke til at et gammelt menneske nesten alltid omtales som _hedersmann_ eller _hederskvinne_ i media.

Rart ikke sant?

Det finnes ingen slemme bestefedre eller -mødre. Alle blir snille den dagen de passerer 70 år.

Skrevet

Det finnes ingen slemme bestefedre eller -mødre. Alle blir snille den dagen de passerer 70 år.

Men om de _ikke_ er besteforeldre og passert 70 er de ufordragelige, navlebeskuende, moraliserende, gledesdrepende grinete gubber og heksekjerringer !

Skrevet

"Man er vel ofte lært opp til at man skal snakke pent om de avdøde."

Da holder jeg heller en knapp på å ikke si noe hvis jeg ikke har noe ekte positivt å si :-)

"............................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...