Gå til innhold

tåler ikke mat, og pulsen i maven slår

Anbefalte innlegg

Hei, er så bekymret for min mor. Hun tåler ikke noe mat, hver gang hun spiser eller drikker vann, så begynner pulsen nede i maven å slå så kraftig at hun rister! Det startet for 2 år siden, hun drakk et glass rødvin, og fikk kraftig diare som varte en god stund. Hun ble en del tynnere. Men diaren ga seg etterhvert, men hun reagerte på all mat. Hun har vært hos de legene som finnes, og ingen finner ut av dette. Og ingen prøver viser noe galt. Nå har hun tatt røntgen av tykktarmen, og det var en stor påkjenning, for hun måtte tømme seg helt. Og det har tatt på, så nå ligger hun bare på sofaen og sover. Når hun spiser litt, bruker kroppen hennes så mye energi at hun sover i 2 timer etterpå. Hun tok en antibiotikakur for en betennelse i en tann like før alt dette startet, er det mulig den har gjort tarmsystemet noe? Hun føler seg helt flådd nede i maveregionen.. Det må da gå ann å få henne lagt inn og sjekke ? Hun har det IKKE bra, og det blir bare verre. Hvor lenge skal man måtte behøve å gå sånn???

Håper du kan gi meg et svar...

Hilsen nina

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære brilla

Når det er slik at alt som kommer ned i magen skaper problemer er det neppe en matallergi som er årsaken, men heller et tarmproblem. Antibiotika påvirker tarmfloraen, dvs de bakteriene som normalt er og skal være tilstede i tarmen og av og til kan det ta tid før floraen blir normal igjen. Men 2 år er alt for lenge til å skylde på en forstyrret tarmflora.

Når en person er så dårlig at vedkommende ikke beholder noe mat eller orker å spise er det klart at alle muligheter må undersøkes for å finne ut hva som er i veien. Så hvis vekten går ned og almentilstanden er dålig er det ingen annen utvei enn å få en grundig gjennomgang på sykehus.

Du sier ingenting om hvor gammel moren din er - eller om hun tidligere er helt frisk slik at dette problemet dukket opp helt plutselig.

Hvis du er bekymret, og det forstår jeg godt at du er, synes jeg du skal kontakte fastlegen til moren din og snakke med henne/ham om hvor bekymret du er og be om en ny henvisning til spesialist på tarmsykdommer, eventuelt henvisning til sykehuspoliklinikk.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...