Gå til innhold

Ablasjon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg foretok en ablasjon i setember som gikk bra.Fem dager etter operasjonen fikk jeg vann i lungene og trykkende smerter i brystet-ble lagt inn igjen og hørte en lege si at han mente jeg hadde betennelse i hjerteposen.Jeg fikk ingen behandling og kom meg gradvis men jeg sliter fremdeles med trykkende smerter midt i brystet. Det kan noen ganger føles som om brystet skal brekke.Jeg føler at jeg blir dårligere ved fysisk anstrengelse.Jeg trenger å trene men får da sterkt press i brystet så jeg går rolige turer og selv da kan jeg få en del tak. Lurer på om dette kan være vanlig etter en ablasjon?Har fått beskjed om at jeg bare kan kontakte sykehuset og legen der men siden jeg ikke har fått noen behandling før tenker jeg at jeg vil spare dem og meg selv bryet.Mitt spørsmål blir derfor:Hva synes du jeg bør gjøre og hvor lang tid tror det kan ta ?Hvis det er betennelse i hjerteposen hvordan skal jeg forholde meg?Kan jeg trene forsiktig selv om smertene øker?Bør jeg undersøkes igjen eller skal jeg ta tiden til hjelp?Tusen takk så langt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/210128-ablasjon/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Furubråten.

Dette er uvanlig etter en ablasjon. Imidlertid kan det være mulig at noe av den såkalte radiofrekvens-energi som brukes ved ablasjoner har vært satt såpass overflatenært at du har fått en reaksjon i hjerteposen. Vanligvis vil en slik komplikasjon være leget i løpet av kort tid, men hvis du fikk en liten dekket blødning vil det kunne gi symptomer over lengre tid.

Det er dessuten mulig at det er en annen årsak til dine plager, som bl.a. kan omfatte en skade på en blodåre som forsyner hjertemuskulaturen.

Det er nødvendig at du ganske omgående tar kontakt med den avdelingen hvor ablasjonen ble foretatt, slik at de kan vurdere dette på ny. Det bør gjøres en ultralydundersøkelse av hjertet ditt (ekkokardiografi), og sannsynligvis også gjøres en belastningstest (arbeids-EKG).

Du skal nå ikke ta tiden til hjelp, men insistere på en revurdering. Det er ikke gitt at dette er forårsaket av en behandlingstrengende tilstand, men det bør først utelukkes på en profesjonell måte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/210128-ablasjon/#findComment-1546403
Del på andre sider

Jeg har slitt meddette i 7 år og det er stadig smerter. Kronisk pericarditt (betenelse i hj.pose) Du bør oppsøke lege for å ta de nødvendige undersøkelser og få den rette medisin. Tilfellet av pericarditt er ikke blitt proritert men stadig blir flere rammet av sykdommen. Viruset vil forsvinne på noen mens andre må eve med det. For mitt vedkommende er det snakk om å fjerne hjerteposen. Er i dialog med sykehuset. Sykdommen har gjort meg uføre trygdet i en alderav 44 år. Gi meg en tilbakemelding etter hvert , for det er ikke mange som lyser ut problemet sitt på nettet. Ønsker deg lykke til men huskå oppsøk lege med henvisning til spesialist på hjertesykdommeog få tatt ultra av hjertet ditt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/210128-ablasjon/#findComment-1552206
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...