Gå til innhold

Vorter?


Gjest hva kan dette være?

Anbefalte innlegg

Gjest hva kan dette være?

De siste 3-4 årene har jeg av og til fått noen vorteliknende "utvekster" rundt skjeden og endetarmsåpningen. De vokser fram ganske raskt, og blir kanskje ca en mm store. Jeg har brukt å fjerne dem ved at jeg binder en tråd rundt og strammer til, og da blir de borte for godt. Det gjør ikke spesielt vondt å ta dem bort slik, men det blør litt. Jeg har ikke spurt legen min hva dette kan være (er nok litt flau av meg). Lurer på om det kan være kjønnsvorter av noe slag, men jeg har hatt dem når jeg har vært til gynekologisk undersøkelse uten at legen har kommentert det (de er godt synlige fra den "vinkelen", vil jeg tro...). Har derfor slått meg til ro med at det neppe er noe farlig, men lurer fælt på hva det kan være. Det er lenge siden jeg har hatt det nå, men for non dager siden var det en som dukket opp. Grunnen til at jeg har fjernet dem, er at de blir ømme etterhvert, f.eks. når jeg tørker meg etter toalettbesøk. Er dette kjønnsvorter, eller kan det være noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det kan være kjønnsvorter (kondylomer), det er ikke bestandig at legen bemerker dem, og det er ikke så viktig at man fjerner dem, det er mest av kosmetiske grunner, virus som fremkaller dem vil gjerne fortsatt være til stede. Man kan pensle dem så de blir borte, med Aldara kan man også ha mulighet for å fjerne virus. Snakk med legen om det. Det er ganske vanlig og ikke spesielt flaut!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...